Творчість, інтелект і обдарованість: генетичні особливості і точки перетину

Вознюк, О. В. (2011) Творчість, інтелект і обдарованість: генетичні особливості і точки перетину. Матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару "Особистісні інтелектуальні якості обдарованого учня у підлітковаму віці", 21 січня 2011 р. pp. 65-71.

[img]
Preview
Text
Download (1MB) | Preview

Abstract

Обосновывается, что творчество, одаренность и интеллект имеют определенную генетическую связь, которая реализуется в процессе развития подростка: человек развивается от состояния одаренности, характеризующегося функциями правого полушария головного мозга, которые реализуют многозначное, эмоционально-образное отражение действительности, высокую аффектно-перцептивную сензитивность, что являются признаками именно одаренности – того правополушарного развивающего потенциала человека, который должен сублимироваться в левополушарные интеллектуальные (аналитические, абстрактно-логические) формы психической деятельности. На третьем этапе развития человека интеграция право- и левополушарных функций обнаруживает психофизиологическую базу для творческого (парадоксального, диалектического) мышления и освоения действительности.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: It is grounded, that creativity, giftedness and intellect have certain genetic ties being be realized in the process of a teenager's development: the man develops from the state of giftedness, characterized by the functions of right hemisphere of the cerebrum realizing multiple, emotional and image reflection of reality, high affective and perceptive sensitivity being the indicators the very giftedness – that right hemispheric developing potential of man which must be sublimated into left hemispheric intellectual (analytical, abstract and logical) forms of psychical activity. On the third stage of man's development the unification of right- and l left hemispheric reveal the psychophysiological basis for creative (paradoxical, dialectical) thinking and mastering of reality.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Divisions: Educational and Research Institute of Pedagogics > Department of Preschool Education and Pedagogical Innovations
Depositing User: лаборант І.О. Гогола
Date Deposited: 23 Feb 2018 10:09
Last Modified: 23 Feb 2018 10:09
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/26575

Actions (login required)

View Item View Item