Особливості інтелектуальної Я-концепції підлітків-трансгуманістів

Дончев, Ф. А. and Мазяр, О. В. (2020) Особливості інтелектуальної Я-концепції підлітків-трансгуманістів. Вчені Записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 31(70) (4). pp. 202-207. ISSN 2709-3093

[img]
Preview
Text
Download (477kB) | Preview

Abstract

У статті представлені результати теоретичного та емпіричного дослідження проблеми Я концепції в контексті психології підлітків-трансгуманістів. Головний аспект психології трансгуманістів-підлітків розуміється як складний і багатовимірний конструкт, що включає когнітивні особистісні компоненти. Розглядаються результати досліджень про особливості різних видів Я концепції у підлітків-трансгуманістів. Я-концепція розуміється як система усвідомлених і стійких уявлень індивіда про себе. Її диференціювання відбувається вже у поняттях «образ Я», «самосприйняття», «самооцінка», «самоповага», «самовпевненість». В емпіричному дослідженні взяли участь 115 підлітків. Виявлено вікові та гендерні відмінності профілю самооцінок множинних видів інтелекту (за теорією Г. Гарднера), визначена структура взаємозв’язків між самооцінками і взаємозв’язком інтелектуальних Я концепцій із показниками тестів пізнавальних здібностей і шкільною успішністю підлітків-трансгуманістів. В дослідженні описані різні профілі Я концепції в обдарованих і пересічних підлітків або навіть серед тільки обдарованих. Виявлено вплив рівня інтелекту на академічну Я концепцію учнів середніх і старших класів при відсутності такого впливу на загальну Я концепцію. Значні вікові відмінності за всіма шкалами опитувальника С. Хартер виявлені в обдарованих підлітків VІ-XI класів. Вплив віку виявлявся також у загальній та академічній Я концепції обдарованих підлітків: Я концепції виявились достовірно найнижчими в XI класі у порівнянні із середніми класами. Емпіричні результати не підтверджують положення про 8 видів незалежного інтелекту. Отримані дані не виявили суттєвих вікових відмінностей між самооцінками різних видів інтелекту. Встановлені гендерні відмінності інтелектуальних профілів. Вирішено питання про взаємозв’язок об’єктивних і суб’єктивних оцінок множинних видів інтелекту ускладнюється обмеженістю надійних і валідних об’єктивних інструментів для вимірювання деяких видів інтелекту. Питання про структуру інтелектуальної Я концепції залишається невизначеним. Результати кореляційного і факторного аналізу отриманих даних дають підстави зробити висновок про те, що самооцінки різних видів інтелекту відносно незалежні між собою, хоча взаємопов’язані, найчастіше позитивно, але, можливо, й негативно.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: множинний інтелект, трансгуманісти, підлітки, самооцінка, Я-концепція.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Socio-Psychological > Department of Social and Practical Psychology
Depositing User: Олег Мазяр
Date Deposited: 05 Apr 2021 19:13
Last Modified: 05 Apr 2021 19:13
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/32460

Actions (login required)

View Item View Item