Розвиток методичних компетентностей у майбутніх вчителів фізичної культури

Грибан, Г. П., Опанчук, Д. Р., Косенко, Н. В., Палкіна, С. П. (2023) Розвиток методичних компетентностей у майбутніх вчителів фізичної культури. Фізична культура, спорт та здоров'я нації (16). pp. 161-171. ISSN 2071-5285

[img]
Preview
Text
Download (425kB) | Preview

Abstract

Актуальність теми дослідження. Уроки з фізичної культури у школі мають вирішувати всі питання, пов’язані із збереженням здоров’я учнів, формування у них навичок здорового способу життя, умінь боротьби зі шкідливими звичками як завданнями першочергової важливості для розвитку суспільства і особистості учня. Вирішення оздоровчих проблем на уроці фізичної культури у школі можливе лише завдяки наявності нової плеяди вчителів фізичної культури, які володіють сучасними технологіями фізичної культури і можуть упроваджувати їх у життя. Тому підготовка здобувачів – майбутніх вчителів фізичної культури на факультетах фізичного виховання і спорту вимагає від них високого рівня методичної підготовленості для реалізації інноваційних методик в навчальному і позанавчальному процесі в школі. Мета статті полягає в обґрунтуванні та реалізації програми розвитку методичної компетентності у здобувачів – майбутніх вчителів фізичної культури. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, педагогічне спостереження, бесіда, оцінювання знань та методичних компетентностей з навчальної дисципліни «Теорія і методика викладання атлетизму», педагогічний формувальний експеримент для оцінювання ефективності засобів розвитку методичної компетентності здобувачів, методи математичної статистики для аналізу достовірності результатів дослідження. Дослідження проводилися в Житомирському державному університеті імені Івана Франка у 2021–2022 роках, в якому брали участь здобувачі-бакалаври третіх курсів. У здобувачів експериментальної групи (n=20) методична компетентність формувалася на основі програми, зміст якої містив матеріал для поглиблення знань з навчальної дисципліни «Теорія та методика викладання атлетизму» як освітньої компоненти та забезпечення різних форм методичної роботи, впровадженням на практичних заняттях методик передового педагогічного досвіду фізичного виховання школярів засобами силових видів спорту. Здобувачі контрольної групи (n=25) навчалися за освітньою програмою університету. Результати роботи та ключові висновки. Проведений педагогічний формувальний експеримент підтвердив ефективність запропонованої програми розвитку методичної компетентності здобувачів – майбутніх вчителів фізичної культури загальноосвітніх шкіл: до здобувачів з високим рівнем розвитку методичної компетентності в експериментальній групі віднесено 15,0 %, до середнього – 55,0 %, низького – 30,0 % здобувачів. У той же час у контрольній групі показники отримані суттєво нижчі, а саме: з високим рівнем 8,0 %, середнім – 36,0 %, низьким – 56,0 %. Окрім того, суттєво в експериментальній групі покращилися знання з теорії і методики навчання атлетизму на 29,67 бала за різниці достовірності (t = 4,52; Р < 0,001) та за методичними компонентами на 28,86 бала (t = 4,78; Р < 0,001). Педагогічний формувальний експеримент підтвердив, що програма розвитку методичної компетентності майбутніх вчителів з фізичної культури в експериментальній та контрольній групах має достовірні відмінності як в теоретичних знаннях на 5,51 бала (t = 2,93; Р < 0,01) так і в методичних знаннях – 9,95 бала (t = 3,81; Р < 0,01), що підтверджує високу її ефективність.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: навчальний процес, методичні компоненти, теоретичні знання, теорія і методика викладання атлетизму, здобувачі
Subjects: A General Works > AZ History of Scholarship The Humanities
Divisions: Faculty of Physical Education and Sport > Department of Theoretical and Methodological Foundations of Physical Education and Sport
Depositing User: Unnamed user with email kaf.fiz.vyh@gmail.com
Date Deposited: 08 Jan 2024 14:37
Last Modified: 08 Jan 2024 14:37
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38693

Actions (login required)

View Item View Item