Творче мислення особистості за умов екстремальності та інформаційної невизначеності

Моляко, В. О., Третяк, Т. М. (2022) Творче мислення особистості за умов екстремальності та інформаційної невизначеності. Вчені Записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 72 (2). с. 30-37. ISSN 2709-3093

[img]
Перегляд
Text
Download (382kB) | Перегляд

Опис

У статті обґрунтовується актуальність дослідження творчого мислення особистості за умов екстремальності та інформаційної невизначеності. Розглядаються особливості творчої мисленнєвої діяльності. Творча мисленнєва діяльність розглядається як органічна складова цілісного психічного потенціалу суб’єкта, є основою його конструктивної, проектувальної, видозмінюючої діяльності у професійних та повсякденних вимірах. Описано основні стадії перебігу творчого процесу. У розгляді процесу розв’язання творчої задачі в цілому, використовуються такі поняття, як стратегія й тактика, якими можна схарактеризувати і процес творчої мисленнєвої діяльності, і особистість творця. Стратегія розглядається як система актуалізації, планування, реалізації задуму, гіпотези проекту; вона, коли йдеться про творчість, в кожному окремому випадку буде унікальною, хоча водночас може відноситись до певної категорії різновидів стратегій, скажімо, до стратегії пошуку аналогів або стратегій комбінування. Що стосується тактик, то вони використовуються у виконанні менш масштабних дій, ніж ті, що потребують використання стратегій. Аналізується творче мислення людини як процес розв’язування задач. Розглядаються особливості структурно-функціонального аналізу інформації при вирішенні творчих задач. Виокремлюються етапи творчого процесу: помічення суперечності, формулювання початкових умов творчої задачі, трансформація початкових умов творчої задачі в шукані її умови, конструювання задуму розв’язування задачі, матеріалізація задуму. Аналізується розвиваючий потенціал системи КАРУС, її роль у формуванні психологічної готовності особистості до вирішення творчих задач. Зокрема розглядаються методи: інформаційного перенасичення, інформаційної недостатності, раптових заборон, обмежень в часі, швидкісного ескізування. Акцентується увага на реалізації евристичних методиках з метою стимулювання творчої мисленнєвої діяльності людини.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: творче мислення, інформаційна невизначеність, задача, конструювання, структурно-функціональний аналіз.
Теми: B Філософія. Психологія. Релігія > BF Психологія
Підрозділи: Соціально-психологічний факультет > Кафедра соціальної та практичної психології
Користувач, що депонує: М.В. Шепельова
Дата внесення: 22 Січ 2024 10:36
Останні зміни: 22 Січ 2024 10:36
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38813

Actions (login required)

Перегляд елементу Перегляд елементу