eprintid: 12481 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 2944 dir: disk0/00/01/24/81 datestamp: 2014-09-10 07:05:16 lastmod: 2014-09-10 07:12:37 status_changed: 2014-09-10 07:05:16 type: article metadata_visibility: show title: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДИЗАЙН-ОСВІТИ В УКРАЇНІ (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) language: ukraine abstract: У дисертації вперше здійснено системний аналіз і класифікацію тенденцій розвитку дизайн-освіти в конкретних соціально-економічних умовах, охарактеризовано особливості впровадження освітніх і дизайнерських ініціатив на різних історичних етапах. Розглянуто проблеми розвитку дизайн-освіти в контексті наукових досліджень представників вітчизняної і зарубіжної педагогічної думки, уточнено концептуальні засади вітчизняної дизайн-освіти як сфери наукової діяльності щодо обґрунтування і систематизації наукових знань про використання педагогічного потенціалу дизайн-освіти у формуванні особистості дизайнера і потенційних можливостей дизайну у вдосконаленні системи професійної підготовки дизайнерів, здійснено формулювання провідних понять і категорій, проаналізовано структуру і зміст культурно-освітнього простору, напрями розвитку дизайн-освіти, роль і значення педагогічного проектування, розроблено моделі й технології професійної підготовки дизайнерів, розкрито ефективність і можливості їх упровадження в освітній процес. Подальшого розвитку набули теоретичні положення щодо розробки структури і змісту професійної підготовки майбутніх дизайнерів, визначення форм і методів формування їхньої професійної компетентності. На основі теоретичних положень, викладених у дисертації, було охарактеризовано методики, які широко використовуються у сфері дизайнерської освіти та у процесі розробки навчально-методичного комплексу професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Результативність дослідження полягає в упровадженні організаційної моделі мистецького навчального комплексу інноваційного типу і процесуальної моделі ступеневої підготовки майбутнього дизайнера в умовах мистецького навчального комплексу інноваційного типу, які відповідають потребам суспільства і сприяють розвитку проектної культури. keywords: дизайн-освіта, дизайн, дизайнер, викладач дизайну, проектування, тенденції розвитку дизайн-освіти, навчально-методичне забезпечення, принципи освіти, навчання і виховання, модель професійної підготовки, педагогічна майстерність, індивідуалізація, диференціація. creators_name: Фурса, О. О. ispublished: pub subjects: LB full_text_status: public date: 2014 date_type: published publication: АВТОРЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук publisher: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка refereed: TRUE referencetext: 1. Фурса О. О. Дизайнер – інноваційні підходи до організації комплексної мистецької підготовки / О. О. Фурса // Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. – К. : МІХМД, 2008. – Вип. 3. – С. 199–217. 2. Фурса О. О. Інтеграція мистецької освіти і психології мистецтва – продуктивний напрям наукових досліджень в галузі духовного розвитку людини / О. О. Фурса // Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. – К. : МІХМД, 2009. – Вип. 4. – С. 6–21. 3. Фурса О. О. Художньо-естетична та економічна детермінованість розвитку дизайн-освіти / О. О. Фурса // Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. – К. : МІХМД, 2010. – Вип. 5. – С. 5–14. 4. Фурса О. О. Проблема концепції розвитку дизайн-освіти в сучасному освітньому просторі / О. О. Фурса // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського : зб. наук. праць. Серія: Педагогіка і психологія / [гол. ред. В. І. Шахов]. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2011. – Вип. 35. – С. 41–47. 5. Фурса О. О. Розвиток дизайн-освіти в Україні і зарубіжжі: історико-порівняльний аспект / О. О. Фурса // Порівняльна професійна педагогіка : наук. журнал / [гол. ред. Н. М. Бідюк]. – Хмельницький : ХНУ, 2011. – Вип. 2. – С. 112–124. 6. Фурса О. О. Тенденції розвитку дизайн-освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : [монографія] / О. О. Фурса. – Луганськ : Вид-во «Ноулідж», 2012. – 448 с. – 11,2 авт. арк. 7. Фурса О. О. Гуманістичні аспекти розвитку дизайн-освіти / О. О. Фурса // Наукові записки : зб. наук. статей. Серія: Педагогічні та історичні науки. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – Вип. СІ (101). – С. 223–231. 8. Фурса О. О. Культурно-ціннісні орієнтації у дизайн-освіті / О. О. Фурса // Вісник Черкаського університету : наук. журнал. Серія: Педагогічні науки. – Черкаси : НПУ імені Богдана Хмельницького, 2012. – Вип. 21 (234). – С. 120–126. 9. Фурса О. О. Мистецька та економічна детермінованість комплексного розвитку дизайну і дизайн-освіти / О. О. Фурса // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць / [за ред. В. Я. Даниленка]. – Харків : ХДАДМ, 2012. – Вип. 5. – С. 32–37. 10. Фурса О. А. Некоторые тенденции развития постсоветской системы дизайн-образования / О. А. Фурса // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / [ред. кол. : А. А. Сбруєва (гол. ред.) та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012. – Вип. 6 (24). – С. 140–149. 11. Фурса О. О. Педагогічне проектування і моделювання систем професійної підготовки майбутніх дизайнерів / О. О. Фурса // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць / [за ред. В. Я. Даниленка]. – Харків : ХДАДМ, 2012. – Вип. 2. – С. 35–39. 12. Фурса О. О. Питання становлення і розвитку дизайн-освіти: історико-педагогічний аспект / О. О. Фурса // Обрії : наук.-пед. журнал. – Івано-Франківськ : НУ імені В. Стефаника, 2012. – Вип. 1 (34). – С. 57–61. 13. Фурса О. О. Професійна компетентність викладача дизайнерського ВНЗ у виявах педагогічної майстерності / О. О. Фурса // Проблеми сучасної педагогічної освіти : зб. статей. Серія. Педагогіка і психологія / [ред. кол. : О. В. Глузман (гол. ред.) та ін.]. – Ялта : РВВ КГУ, 2012. – Вип. 35. – Ч. 2. – С. 110–117. 14. Фурса О. О. Сучасні принципи розвитку дизайн-освіти в Україні / О. О. Фурса // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка : наук. журнал. – Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. – Вип. 63. – С. 149–153. 15. Фурса О. О. Тенденції створення компетентнісної моделі сучасного фахівця-дизайнера / О. О. Фурса // Наукові записки : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград : КДПУ імені Володимира Винниченка, 2012. – Вип. 103. – С. 340–349. 16. Фурса О. О. Трансформації моделей дизайн-освіти в Україні / О. О. Фурса // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць / [за ред. В. Я. Даниленка]. – Харків : ХДАДМ, 2012. – Вип. 4. – С. 41–46. 17. Фурса О. О. Якість професійної підготовки фахівців із дизайну як запорука успішності модернізації дизайн-освіти / О. О. Фурса // Вісник Черкаського університету : наук. журнал. Серія: Педагогічні науки. – Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2012. – Вип. 34 (247). – С. 98–103. 18. Фурса О. О. Якість дизайн-освіти у соціально-економічному і культурному вимірах / О. О. Фурса // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : зб. наук. праць / [ред. кол. : Н. В. Гузій (відповідальний редактор)]. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – Вип. 18 (28). – С. 28–35. 19. Фурса О. О. Модель фахівця з дизайну у науково-практичній рецепції / О. О. Фурса // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський : Вид-ць ПП Д. Г. Зволейко, 2012. – Вип. 10. – С. 249–255. 20. Фурса О. О. Гуманізація й гуманітаризація як тенденція розвитку сучасної дизайн-освіти / О. О. Фурса // Вісник Черкаського університету : наук. журнал. Серія: Педагогічні науки. – Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2012. – Вип. 28 (241). – С. 131–137. 21. Fursa О. Педагогическое майстерство преподавателей-дизайнеров в системе дизайн-образования / О. Fursa // Іsaccepted for publicationin the scientific journal Information Society Review, ISSN 1691-9319 / [еditors Yu. N. Shunin&V. I. Gopeyenko]. – Riga–Latvia : Information Systems Management Institute, 2012. – Vol. 5. – № 1. – Р. 89–95. 22. Fursa О. Психолого-педагогические исследования по проблемам обучения дизайнеров / О. Fursa // Іsaccepted for publicationin the scientific journal Information Society Review, ISSN 1691-9319 / [еditors Yu. N. Shunin&V. I. Gopeyenko]. – Riga–Latvia : Information Systems Management Institute, 2012. – Vol. 5. – № 2. – Р. 93–98. 23. Фурса О. О. Тенденції дизайн-освіти в теорії і практиці профільних вищих навчальних закладів / О. О. Фурса // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. – К. : ТОВ Видавниче підприємство «Едельвейс», 2013. – Вип. 3. – С. 34–39. 24. Фурса О. О. Феномен дизайнерської освіти у контексті розвитку дизайну і системи професійної підготовки дизайнерів / О. О. Фурса // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : зб. наук. праць / [ред. кол. : Н. В. Гузій (відп. ред.)]. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – Вип. 19 (29). – С. 163–168. 25. Фурса О. А. Трансформация современных моделей профессиональной подготовки дизайнеров [Електронний ресурс] / О. А. Фурса // Электронное научно-практическое издание «Экономика и социум» / [гл. редактор Л. А. Тягунова]. – Саратов, 2013. – Вып. 4 (9). – Режим доступу : http://www.iupr.ru 26. Фурса О. О. Педагогическое проектирование в системе дизайн-образования / О. О. Фурса // Международный научный журнал «Наука и Мир». / [гл. ред. С. А. Мусиенко]. – Волгоград, 2013. – Вып. 3 (3). – С. 213–218. 27. Фурса О. А. Непрерывное образование в сфере дизайна: мировая практика и современные тенденции [Електронний ресурс] / О. А. Фурса // International scientific analytic alproject. Международная академия наук и высшего образования. Всемирная федерация научной аналитики (Великобритания) // Problem of modern pedagogics sn the context of international edycational standarts development. – London, 2013. – P. 57–60. – Режим доступу : http://gisap.eu/ru/node/18988 28. Фурса О. А. Модели профессиональной подготовки дизайнеров / О. А. Фурса // Education as the basis of the humanity evolution in conditions of the information environment of the society domination : Materials digest of the LI and the LII International Research and Practice Conferences and II stady of the Championship in pedagogical sciences (London, May 21 – May 26 2013) / International Academy of Science and Higher Education. – London : IASHE, 2013. – C. 160–164. 29. Фурса О. О. Основні напрями і чинники становлення дизайн-освіти / О. О. Фурса // Науковий вісник НЛТУ України : зб. науково-технічних праць / [за ред. Ю. Ю. Туниця].  Львів : НЛТУ України, 2013.  Вип. 23.18.  С. 392–389. 30. Фурса О. О. Проблеми проектування багатоступеневої моделі дизайн-освіти / О. О. Фурса // Порівняльна професійна педагогіка : наук. журнал / [гол. ред. Н. М. Бідюк]. – Хмельницький : ХНУ, 2013. – Вип. 3. – С. 6–17. 31. Фурса О. О. Тенденції розвитку дизайн-освіти в Україні на початку ХХІ століття / О. О. Фурса // Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент : зб. наук. праць. – К. : МІХМД, 2013. – Вип. 8. – С. 80-100. 32. Фурса О. А. Факторы профессионально-личностного развития будущего дизайнера в художественном высшем учебном заведении / О. А. Фурса // Международный научный журнал «Наука и Мир» / [гл. ред. С. А. Мусиенко]. – Волгоград, 2014. – Вып. 1 (5). – С. 328–333. 33. Фурса О. О. Комплексний розвиток дизайну і дизайн-освіти як наріжна освітня тенденція / О. О. Фурса // Молодий вчений : науковий журнал. – Херсон : ТОВ Видавничий дім «Гельветика», 2014. – Вип. 2 (05). – С. 130-134. citation: Фурса, О. О. (2014) ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДИЗАЙН-ОСВІТИ В УКРАЇНІ (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). АВТОРЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. document_url: http://eprints.zu.edu.ua/12481/1/aref_%D0%A4%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B0.doc