eprintid: 17523 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 2944 dir: disk0/00/01/75/23 datestamp: 2015-05-27 06:41:19 lastmod: 2015-05-27 06:48:09 status_changed: 2015-05-27 06:41:19 type: article metadata_visibility: show title: Освіта вчителів для роботи в умовах багатомовної освіти в країнах об’єднаної Європи language: ukraine abstract: У статті представлено аналіз зарубіжної наукової літератури з проблеми освітніх можливостей для підготовки вчителів до роботи в умовах багатомовної освіти. Встановлено загальноєвропейські пріоритети в освіті педагогів. Розглянуто різні моделі навчання. З’ясовано особливості підготовки вчителів-філологів для різних технологій формування багатомовності й фахівців із викладання кількох предметів мовного й немовного профілів. Визначено, що залежно від технології формування багатомовності, освіта вчителів має деякі відмінності, але існує й спільна складова. Відмічено існування недоліків у системі підготовки фахівців для багатомовної освіти. Надано рекомендації для української освіти keywords: багатомовна освіта, освіта вчителів, технології багатомовної освіти, інтегрований курикулум, європейська інтеграція, загальноєвропейські пріоритети, тенденції розвитку creators_name: Першукова, О. О. ispublished: pub subjects: LB full_text_status: public date: 2015 date_type: published publication: Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка number: 78 publisher: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка pagerange: 148-156 refereed: TRUE issn: 2076-6173 referencetext: 1. White Paper on Education and Training. Teaching and Learning towards the Learning Society [Електронний ресурс]. – Brussels, 29.11.1995. Com (95) 590 final, 1995. – 70 p. – Режим доступу : http://europa.eu/documents/comm/white_papers/pdf/com95_590_en.pdf. 2. Caena F. Teachers core competences : requirements and developments. Literature review [Електронний ресурс] / Francesca Caena // Education and Training 2020. Thematic Working Group 'Professional Development of Teachers'. European Commission, (April), 2011. – 28 p. – Режим доступу : http://ec.europa.eu/education/policy/strategicframework/ doc/teacher-competences_en.pdf. 3. Byram M. Teacher education – visions from / in Europe [Електронний ресурс] / Byram Michael. – Режим доступу : http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2003-3-4/Baby3-4_03byram.pdf. 4. The European Higher Education Area in 2012 : Bologna Process Implementation on Report European Commission. Eurydice, Eurostat, Eurostudent : The Education, Audiovisual and Cultural Executive Agency Publishing (EACEA P9 Eurydice), 2012. – 224 p. 5. Common European Principles for Teacher Competences and Qualification [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.atee1.org/uploads/EUpolicies/common_eur_principles_en.pdf. 6. Key Data on Teaching Languages at School in Europe, 2012 edition, Eurydice network. Published by © Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2012 (EACEA P9 Eurodice and Policy Support), 2012. – 174 p. 7. The Training of Teachers of Foreign Language : Developments in Europe – Revised Report. – A Report to the European Commission [Електронний ресурс] / [Michael Kelly, Michael Grenfell, Angela Galaghter-Brett at al.] // Directorate General for education and Culture, 2002. – Режим доступу : http://ec.europa.eu/education/languages/pdf/doc493_en.pdf. 8. European Profile for Language Teacher Education. A Frame of Reference – Final Report / A Report to the European Commission Directorate General of Education and Culture, 2004 [Електронний ресурс] / Michael Kelly, Michael Grenfell. – University of Southampton. – 110 p. – Режим доступу : http://www.lang.soton.ac.uk/profile/report/MainReport.pdf. 9. García O. Teacher Education for Multilingual Education / Ofelia García, Tatyana Kleyn // The Encyclopedia of Applied Linguistics / [edited by Carol A. Chapelle]. – Blackwell Publishing Ltd, 2013. –6582 p. 10. Bardi M. Common Evaluation Frameworks for Language Teachers – Rationale and a case study on teachers' perceptions / Mirela Bardi // ForumSprache. – 2011. – № 5. – P. 100–111. 11. Coyle D. CLIL, Content and Language Integrated Learning / [Do Coyle, Philip Hood, David March]. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – 173 p. 12. Doyé P. Intercomprehension. Guide for the development of language education policies in Europe : from linguistic diversity to plurilingual education. Reference study [Електронний ресурс] / Peter Doyé // Language Policy Division DGIV-Directorate of School, Out-of-School and Higher Education. Council of Europe, 2005. – 22 p. – Режим доступу : http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/doye%20en.pdf. 13. Fettes M. Esperanto and Education : A Brief Overview [Електронний ресурс] / M. Fettes. – Режим доступу : http://dok.esperantic.org/ced/encyclo.htm. 14. Professional development for staff working in multilingual schools [Електронний ресурс] / [Jim Anderson, Christine Hélot, Joanna McPake and Vicky Obied] // Document prepared for the Policy Forum 'The right of learners to quality and equality in education – The role of linguistic and Intercultural competences']. – Geneva, Switzerland, 2-4 November 2010. – Language Policy Division, Council of Europe, Strasbourg. – Режим доступу : www.coe.int/t/.../5-FormationProfStaff_en.doc. 15. Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education / [Jean- Claude Beacco, Michael Byram at all] // Document prepared for the Policy Forum 'The Right of Learners to quality and equality in education – The role of linguistic and intercultural competences'. – Council of Europe, Language Policy Division. Geneva Switzerland, 2-4 November 2010. – 100 p. Режим доступу : http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Source2010_ForumGeneva/GuideEPI2010_EN.pdf. 16. Helot Ch. Bilingualism and Language education in French Primary Schools: Why and How Should Migrant Languages be Valued / Helot Christine, Young Andrea // International Journal of Bilingual education and Bilingualism. – 2002. – № 2. –Vol. 5. – Р. 96–112. 17. Kupertz R. Best Practices in Teacher Education : Content and Language Integrated Learning in Teacher Education : Bilingual Approaches Supporting Multilingualism / Rita Kupertz // ForumSprache. – 2011. – № 3. – P. 80–94. 18. Strubell M. Problems and solutions for the mobility of language teachers in the European Union / Miguel Strubell // A report on a European research project // ForumSprache. – 2011. – № 5. – P. 79–98. 19. Detecting and Removing Obstacles to the Mobility of Foreign Language teachers. Final Report. A report to the European Commission Directorate General for Education and Culture. Contract № 2005-270/001-001 S02 88EPAL July 2006 [Електронний ресурс] / Glin Williams, Miguel Strubell, Jordy Busquet. – Pежим доступу : http://ec.europe.en/education/languages/pdf/ doc429_en.pdf. 20. An inventory of Community Actions in the Field of Multilingualism and Results of the online Public Consultations. Brussels 18.03.2008. SEC (2008) 2443. – 48 p. citation: Першукова, О. О. (2015) Освіта вчителів для роботи в умовах багатомовної освіти в країнах об’єднаної Європи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (78). с. 148-156. ISSN 2076-6173 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/17523/1/29.pdf