eprintid: 21392 rev_number: 9 eprint_status: archive userid: 1307 dir: disk0/00/02/13/92 datestamp: 2016-06-14 10:51:39 lastmod: 2016-06-14 10:51:39 status_changed: 2016-06-14 10:51:39 type: article metadata_visibility: show title: Логіка і психологія як навчальні предмети у школі: радянський досвід упровадження language: ukraine abstract: У статті досліджено проблеми впровадження в радянській школі нових навчальних предметів «Логіка» і «Психологія». Висвітлено аргументацію прихильників уведення в шкільні програми філософської пропедевтики у 40-х роках ХХ століття. Визначено, що перші спроби теоретичного обґрунтування необхідності вивчення в радянській школі філософської пропедевтики були здійснені у період 1938 – 1945 років. Практичну корисність логіки вбачали у тому, що вона вчить людину правильно мислити, критично ставитися до власних суджень, узагальнювати та обмежувати, відрізняти суттєве від випадкового, необхідне від другорядного, доводити правильність власних суджень та розпіз- навати помилки. Установлено основні концептуальні засади шкільного курсу логіки у радянській школі. Серед них такі: формальна логіка повинна викладатися у школах так, щоб учні сформували діалектико-матеріалістичний світогляд; шкільний курс потрібно спростити шляхом виключення з нього правил про модуси всіх фігур силогізму, епіхейреми та сориту; потрібно врахувати виховне значення логіки, яке полягає у впливі на розум учня, що сприяє становленню характеру, формуючи в ньому дисципліну, акуратність, повагу до закону, правил; викладання логіки повинно супроводжуватися практичними вправами, які сприяють учнівській активності та самостійності думки; логіка пов’язана з мовою, тому вивчення логіки сприятиме розвитку мовленнєвих навичок. Визначено основні підходи до творення шкільних програм з психології. Доведено, що структурно програма з психології відображала основні підходи навчання психології у вищих навчальних закладах: перший розділ – про предмет, методи психології та загальні закономірності розвитку психіки; другий – психічні процеси: «спочатку процеси пізнавального порядку, які відображають об’єктивне буття речей, потім – опис емоцій, що є суб’єктивним відображенням об’єктивного світу у свідомості людини і виклад питання про волю як втілення думок і почуттів в практику життя»; третій розділ стосувався індивідуально-психологічних особливостей людей. Офіційним обґрунтуванням уведення психології в шкільну програму було те, що наука психологія за 30 років радянської влади переросла комплекс ідеалістичних помилок, властивих дореволюційній науці, і були вироблені принципи радянської наукової психології, що відповідали вимогам марксистсько-ленінської теорії. keywords: логіка, психологія, зміст освіти creators_name: Арешонков, В. Ю. ispublished: pub subjects: LB1603 divisions: kaf_pravo full_text_status: public date: 2013 date_type: published publication: Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди number: 41 publisher: Харківський національний педагогічний університету ім. Г. С. Сковороди pagerange: 4-15 refereed: TRUE citation: Арешонков, В. Ю. (2013) Логіка і психологія як навчальні предмети у школі: радянський досвід упровадження. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди (41). с. 4-15. document_url: http://eprints.zu.edu.ua/21392/1/%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%9A%D0%90%20%D0%86%20%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%A5%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%AF%20%D0%AF%D0%9A%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%86%20%D0%9F%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%9C%D0%95%D0%A2%D0%98.pdf