%0 Journal Article %A Рудницька, Н. В. %D 2015 %F zu2:23221 %I ФОП Журавський О. В. %J Intermarum: історія, політика, культура : зб. наук. праць / за ред. В. О. Венгерської. – Житомир %N 2 %P 40-57 %T Мовні та освітні маркери в процесах національної ідентифікації в ХІХ ст. (на прикладі польських та єврейських громад Правобережжя) %U http://eprints.zu.edu.ua/23221/ %X У статті детально висвітлено умови проведення російських освітніх реформ на землях, від’єднаних від Речі Посполитої. Акцентовано, що життя польської громади до 30-х рр. ХІХ ст. було спокійним, діяли окремі положення Литовського статуту, Конституції Королівства Польського,польська мова була головною у спілкуванні, судочинстві, діловодстві та освіті. Важливим фактором для збереження польського мовного простору було те, що державно-бюрократичний апарат західних і південно-західних земель Російської імперії складався переважно з польських дворян, привілейоване становище мали римо-католики, польські освітяни. Висвітлено діяльність польських патріотів А. Чарторийського, Т. Чацького, поляків-просвітників.