eprintid: 23947 rev_number: 10 eprint_status: archive userid: 4806 dir: disk0/00/02/39/47 datestamp: 2017-02-21 13:26:49 lastmod: 2017-02-21 13:26:49 status_changed: 2017-02-21 13:26:49 type: article metadata_visibility: show title: Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів language: ukraine abstract: Статтю присвячено проблемі професійного становлення майбутніх педагогів початкової ланки шкільної освіти, основою якого є розвиток їх професійної самосвідомості. У межах публікації висвітлено залежність функціонування професійно-педагогічної Я-підструктури студентської молоді від низки психологічних феноменів (особистісних і професійних) як механізмів розвитку даного утворення, зокрема ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців. Розкрито концептуальні погляди вітчизняних дослідників про вплив життєво-професійних орієнтирів юнаків на розвиток їх професійного “Я”. Виявлено особливості ієрархічної структури ціннісних орієнтацій студентів-майбутніх учителів початкових класів, визначено її динаміку. Емпірично досліджено взаємозв’язок змістовних складових ціннісної сфери майбутніх педагогів із рівнями розвитку їх професійної самосвідомості. Доведено домінування в студентів із високим рівнем професійно-педагогічної Я-підструктури професійних ціннісних орієнтацій, що вказують на професійно-педагогічну спрямованість їх особистості; переважання в юнаків із середнім рівнем досліджуваного феномена двох груп цінностей – професійних і статусних, що свідчить про бажання майбутніх представників педагогічної спільноти не лише оволодіти професією, але й завдяки самоствердженню в професійному середовищі зробити гарну кар’єру та зайняти достойне місце в суспільстві; превалювання в досліджуваних із низьким рівнем професійно-педагогічної самосвідомості матеріальних ціннісних орієнтацій, пов’язаних із високим заробітком, матеріальним достатком і створенням в першу чергу побутового комфорту. keywords: професійна самосвідомість, психологічні механізми розвитку професійно-педагогічної самосвідомості, ціннісні орієнтації. creators_name: Долинська, Л. В. creators_name: Стахова, О. О. ispublished: pub subjects: BF divisions: sch_age full_text_status: public date: 2016 date_type: published publication: Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: Збірник наукових праць. number: 3 publisher: К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2016. pagerange: 224-231 refereed: TRUE referencetext: 1. Березина Т.С. Становление профессиональной идентичности педагога / Т.С. Березина // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 7. – С. 24 – 27. 2. Бессонова Е.А. Рефлексия и ее развитие в процессе учебно-профессионального становления будущего учителя: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Бессонова Елена Анатольевна. – Хабаровск, 2000. – 160 с. 3. Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: учебн. пособ. / И.В. Вачков. – М.: Ось-89, 2008. – 256 с. 4. Григорович Л.А. Экспериментальное исследование профессионального самосознания педагогов дошкольных образовательных учреждений / Л.А. Григорович. – Изд-во МГПУ: Прометей, 2005. – 240 с. 5. Гуслякова Н.И. О психологических механизмах становления профессионального сознания будущего учителя / Н.И. Гуслякова // Мир психологии. – 2006. – № 1. – С. 152 – 161. 6. Дьяченко М.И. Психология высшей школы: учебн. пособ. для вузов / М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович. – Минск: Изд-во БГУ, 1981. – 383 с. 7. Калашников В.Г. Динамика взаимосвязи самосознания, профессиональной направленности и ценностных ориентаций студентов педагогического вуза (на материале факультета начальных классов): дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Калашников Виталий Григорьевич. – М., 1998. – 225 с. 8. Котлова Л.О. Ціннісні орієнтації у професійній спрямованості студентів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ird.npu.edu.ua/files/kotlova.pdf. 9. Кочкурова О.В. Особливості динаміки розвитку професійної ідентичності студентів педвузу різних спеціальностей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nauka.hnpu.edu.ua/sites/default/files/fahovi%20vudannia/2010/Psikhologia_37/20.html. 10. Лебедчук П.В. Особенности формирования профессионального самосознания студентов педвуза: автореф. дис. на соискание научн. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / П.В. Лебедчук. – М., 1995. – 22 с. 11. Максимчук Н.П. Психологічні особливості становлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Максимчук Наталія Петрівна. – К., 2000. – 221 с. 12. Мартынова А.В. Формирование самосознания будущего учителя начальной школы: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / Мартынова Алла Васильевна. – Новокузнецк, 2006. – 250 с. 13. Митина Л.М. Формирование профессионального самосознания учителя / Л.М. Митина // Вопросы психологии. – 1990. – № 3. – С. 58 – 64. 14. Мищенко Т.В. Становление профессиональной идентичности студентов педагогического вуза: автореф. дис. на соискание научн. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / Т.В. Мищенко. – Ярославль, 2005. – 23 с. 15. Потапчук Л.В. Психологічні особливості становлення особистісної зрілості старшокласників: дис. … канд. психол. наук: 19.00.01 / Потапчук Людмила Володимирівна. – К., 2001. – 205 с. 16. Римар Л.В. Формування професійної самосвідомості майбутніх учителів у процесі вивчення педагогічних дисциплін: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Римар Людмила Володимирівна. – К., 1999. – 214 с. 17. Саврасов В.П. Особенности развития профессионального самосознания молодого учителя: автореф. дис. на соискание научн. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / В.П. Саврасов. – Л., 1986. – 21 с. 18. Темрук О.В. Розвиток особистісної зрілості майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Темрук Олена Василівна. – К., 2006. – 288 с. 19. Яблонська Т.М. Розвиток здатності до рефлексії в професійному становленні особистості вчителя початкових класів: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Яблонська Тетяна Миколаївна. – К., 2000. – 199 с. citation: Долинська, Л. В., Стахова, О. О. (2016) Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: Збірник наукових праць. (3). с. 224-231. document_url: http://eprints.zu.edu.ua/23947/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf