%0 Journal Article %@ 0049-6804 %A Портницька, Н. Ф. %A Тичина, І. М. %D 2017 %F zu2:24193 %J Лікарська справа %K розумова відсталість, тривожність, дитячі страхи, емоційна сфера, молодший шкільний вік, молодший підлітковий вік умственная отсталость, тревожность, детские страхи, эмоциональная сфера, младший школьный возраст, младший подростковый возраст mental retardation (MR), anxiety, children`s fears, emotional sphere, primary school age, younger teenage age. %N 7(114) %P 116-122 %T До питання проявів страхів та тривожності у дітей з розумовою відсталістю %U http://eprints.zu.edu.ua/24193/ %X У статті вивчалися прояви тривожності та страхів у дітей із розумовою відсталістю. Поєднання методик дослідження, що передбачають самооцінку емоційних реакцій, з експертною оцінкою, дозволяє здійснити цілісний опис проявів тривожності і страхів школярів із розумовою відсталістю. У дітей із розумовою відсталістю прослідковується підвищення рівня тривожності до кінця молодшого шкільного віку і деяке зниження її показників при переході до середньої школи. Виявлено гендерні відмінності переживання тривожності, що виявляються на рівні змісту та інтенсивності страхів у дітей із розумовою відсталістю. Обмеження вибраної методології полягають у низькому рівні рефлексії та критичності дітей із розумовою відсталістю під час самооцінки проявів тривожності та страхів та суб’єктивному характері самооцінки власних страхів. Знання вікової динаміки та гендерних особливостей прояву страхів у дітей із розумовою відсталістю дозволить розробити комплекс профілактичних і психотерапевтичних впливів. Описано динаміку та гендерні особливості тривожності та страхів у школярів з розумовою відсталістю в умовах навчання у школі-інтернаті.