eprintid: 25842 rev_number: 11 eprint_status: archive userid: 2944 dir: disk0/00/02/58/42 datestamp: 2017-11-24 21:08:51 lastmod: 2017-11-27 11:20:48 status_changed: 2017-11-24 21:08:51 type: article metadata_visibility: show title: Pedagogical сonditions for сultivating significant professional qualities of future ship officers in the process of studying human sciences language: english abstract: The article deals with the issue of elaborating pedagogical conditions for cultivating significant professional qualities of future ship officers in the process of studying human sciences. We specify that the aforementioned pedagogical conditions comprise factors, circumstances and methods which determine effectiveness of educational process. Pedagogical conditions are defined as a peculiar way of organization of learning process that determines learning and educational results as well as development of significant professional qualities of future ship officers and gives a possibility to cultivate them. The pedagogical conditions for cultivating significant professional qualities of future ship officers in the process of studying human sciences are specified as follows: realization of personality-centered education of future ship officers tailored to the specific characteristics of the prospective professional environment marked with the condition of being isolated for a long time in a male multicultural society and overriding situations; preparing future ship officers for professional interaction by means of simulation communicative situations, hence obtaining knowledge of crew management, skills of working in a team, and ability to evaluate, anticipate and resolve conflict situations by taking part in trainings; carrying out assessment and self-assessment of level of professional qualities development among future ship specialists by using psycho-diagnostic methods. Pedagogical conditions are seen as a peculiar way of organizing the learning process, which determines achievements of education, level of cultivated professional qualities of future ship officers and also ensures a possibility to develop the listed items. keywords: pedagogical conditions for cultivating significant professional qualities, significant professional qualities of future ship specialists. creators_name: Babyshena, M. I. creators_id: maryana.babyshena@gmail.com ispublished: pub subjects: L1 full_text_status: public date: 2017 date_type: published publication: Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка number: 4 (90) publisher: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка pagerange: 5-9 refereed: TRUE issn: 2076-6173 referencetext: 1. Советский энциклопедический словарь / гл. ред. А. М. Прохоров. – 3-е изд. – М. : Сов. энциклопедия, 1985. – 1600 с. 2. Філософський словник / за ред. В. І. Шинкарука. – 2-е вид., переробл. і доповн. – К. : УРЕ, 1986. – 800 с. 3. Психологическая энциклопедия / под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2006. – 1096 с. 4. Энциклопедия профессионального образования : в 3 т. Т. 2 / [под ред. С. .Я.. Батышева]. – М. : АПО, 1999. – 440 с. 5. Манько В. М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін / В. М. Манько // Соціалізація особистості : [зб. наук. пр. національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова]. – К., 2000. – Вип. 2. – С. 153–161. 6. Кутеева В. П. Формирование познавательной активности будущих специалистов / В. П. Кутеева // Психологические проблемы формирования специалиста в вузе : [межвуз. сб. науч. труд.]. – Саранск, 1999. – С. 105–109. 7. Нечаев Н. Н. Профессиональное сознание как предмет психолого-педагогического исследования в высшей школе / Н. Н. Нечаева, Г. И. Резницкая // Психологические проблемы формирования специалиста в вузе : [межвуз. сб. науч. труд.]. – Саранск, 1989. – С. 4–15. 8. Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности / С. Д. Смирнов. – М. : Академия, 2001. – 304 с. 9. Галузинський В. Г. Основи педагогіки та психології вищої школи : навч. посібник для викладачів та аспірантів вузів / В. Г. Галузинський, М. Б. Євнух. – К. : ІНТЕЛ., 1995. – 168 с. 10. Ігнатюк О. А. Педагогічні умови забезпечення особистісної орієнтації підготовки гуманітарно-технічної еліти / О. А. Ігнатюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 6. – С. 82–87. citation: Babyshena, M. I. (2017) Pedagogical сonditions for сultivating significant professional qualities of future ship officers in the process of studying human sciences. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (4 (90)). с. 5-9. ISSN 2076-6173 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/25842/1/3.pdf