eprintid: 26190 rev_number: 10 eprint_status: archive userid: 2944 dir: disk0/00/02/61/90 datestamp: 2018-01-22 10:32:35 lastmod: 2018-01-22 10:37:27 status_changed: 2018-01-22 10:32:35 type: article metadata_visibility: show title: Темпоральні характеристики педагогіки Василя Сухомлинського language: ukraine abstract: У статті визначено темпоральні характеристики педагогічної теорії і практики педагогічної діяльності Василя Олександровича Сухомлинського. Визначено зв'язок між часом та провідними педагогічними поняттями, що знаходять своє місце у теорії В. Сухомлинського – навчанням, вихованням, розвитком особистості дитини. З’ясовано темпоральний зміст провідних процесуальних характеристик розвитку особистості – діяльності, мислення, поведінки й комунікацій. Встановлено рівні функціонування темпоральної педагогіки (час як період життя людини; як поняття щоденного життя особистості; як цінність). Сформульовано висновок про близькість темпоральних ідей Василя Сухомлинського та Януша Корчака. keywords: Василь Сухомлинський, темпоральність, педагогічна теорія creators_name: Сєрадзка-Базюр, Божена creators_name: Сейко, Н. А. creators_id: sieradzka4@gmail.com ispublished: pub subjects: LB divisions: sch_med full_text_status: public date: 2017 date_type: published publication: Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка number: 5 (91) publisher: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка pagerange: 106-113 refereed: TRUE issn: 2076-6173 referencetext: 1. Пархета Л. П. Історіографія вивчення спадщини В. О. Сухомлинського / Л. П. Пархета // Витоки педагогічної майстерності. Серія Педагогічні науки. – 2009. – Вип.6. – С. 31–37. 2. Сараєва О. В. Педагогічна система В. О. Сухомлинського в науковому доробку вітчизняних учених / О. В. Сараєва : автореф. … канд.. пед. н. : 13.00.01. ''Загальна педагогіка та історія педагогіки''. – К., 2007. – 20 с. 3. Кочубей Т. Д. Філософія дитинства в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Кочубей Тетяна Дмитрівна : дис. … канд. пед. н. : 13.00.01. – Умань, 2001. – 216 с. 4. Кравцов В. О. Принцип природовідповідності виховання у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Кравцов Віталій Олександрович : дис. … канд.. пед. н. : 13.00.01. – Кіровоград, 2001. – 201 арк. 5. Чепіль М. М. Ідея добра і любові у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського / М. М. Чепіль // Молодь і ринок. – № 1 (84). – 2012. – С. 37–41. 6. Антонець М. Я. Педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського в сучасній освітньо-виховній теорії і практиці / М. Я. Антонець // Педагогіка і психологія. – Вісник АПН України. – 1994. – № 1. – С. 165–167. 7. Бондаренко Г. Л. Формування творчої особистості молодшого школяра в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Г. Л. Бондаренко : автореф. … канд.. пед. н. : 13.00.01. ''Теорія і історія педагогіки''. – К., 1999. – 18 с. 8. Сухомлинська О. В. Василь Сухомлинський в зарубіжжі / О. В. Сухомлинська // Початкова школа. – 1998. – № 9. – С. 5–10. 9. Бондар Л. С. Педагогічна культура вчителя як основа його професійної компетентності у творчій спадщині В. О. Сухомлинського / Л. С. Бондар // Педагогіка і психологія. – 2006. – № 3. – С. 13–18. 10. Околович О. Професійна культура вчителя крізь призму теорій Василя Сухомлинського / Олександр Околович // Людинознавчі студії. Педагогіка. – 2014. – Вип. 29 (1). – С. 114–124. 11. Радул В. В. Розвиток поглядів В. О. Сухомлинського стосовно особистості сучасного вчителя / В. В. Радул, О. С. Радул // Наукові записки. – Вип. 52. – Ч. 1. – 2003. – 36 с. 12. Заліток Л. М. В.Сухомлинський про роль книжки у вихованні духовної особистості / Л. М. Заліток. – Режим доступу : http://journals.dnpb.gov.ua/article/view/73256/74278. 13. Ткаченко Г. М. Виховання школярів засобами слова у творчій спадщині В. О. Сухомлинського / Ткаченко Галина Миколаївна : дис. … канд.. пед. н. : 13.00.01. – К., 1999. – 198 с. 14. Сагач Г. М. В. О. Сухомлинський про мистецтво слова педагога / Г. М. Сагач // Слово животворяще (духовні засади педагогічної риторики) : [навчальний посібник]. – К. : Пошук, 2000. – С. 215–223. 15. Абульханова-Славская Л. А. Время личности и время жизни / Л. А. Абульханова-Славская, Т. Н. Березина. – СПБ. : Алтейя, 2001. – 304 с. 16. Ильин В. И. Социальное время и социальное пространство / В. И. Ильин // Социальное неравенство / Центр социологического образования института социологии РАН. – М. : Изд-во ''Институт социологии РАН'', 2000. – С. 58–65. 17. Левин К. Топология и теория поля. Определение понятия ''поле в данный момент'' / Курт Левин // История психологии (10–30-е гг. Период открытого кризиса) : Тексты / Под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан. – 3-е изд. – Екатеринбург : Деловая книга, 1999. – С. 230–260. 18. Gurvitch G. The Spectrum of Social Time / Gurvitch G. – Holland : D. Reidel Publishing company, 1964. – 86 р. 19. Агеєв В. В. Михайло Брайчевський: імплікативна філософія та філософія часу / В. В. Агеєв // Наукові записки НаУКМА. – 2002. – Т. 20 : Iсторичні науки : у 2ч. Ч.1. – С. 75–76. 20. Theory of Society / ed. by T. Parsons, E. Shils, K. D. Naegele, J. R. Pitts. N.Y. : The Free Press, 1961. 21. Рейвенскрофт К. Встреча с чудом. Ребенок откликается на природку / Кельвин Рейвенскрофт // Філософія дитинства Януша Корчака. Фундаментальні потреби дитини в сучасному суспільстві : [збірник матеріалів Міжнародної наукової конференції з педагогіки та дитячої психології]. – К. : Дух і літера, 2017. – С. 55–72. 22. Сухомлинська О. В. Філософія дитинства Януша Корчака: як ми розуміємо її сьогодні / Ольга Сухомлинська // Філософія дитинства Януша Корчака. Фундаментальні потреби дитини в сучасному суспільстві : [збірник матеріалів Міжнародної наукової конференції з педагогіки та дитячої психології]. – К. : Дух і літера, 2017. – С. 22–29. 23. Korczak J. Jak kochac dziecko / Korczak Janusz. – Warszawa, 2012. – 174 s. 24. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : у 5т. – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 2 – 149 с. 25. Сухомлинский В. Неотложные проблемы теории и практики воспитания / В. Сухомлинский // Народное образование. – 1961. – №. 10. – С. 54–61. 26. Горбунов В. Е. Социология времени: теоретико-методологические аспекты анализа : автореф. дисс… канд..социол.н. : 22.00.01 – ''Tеория, методология и история социологии'' / Владимир Евгеньевич Горбунов. – Саратов, 2000. – 22 с. 27. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / Василь Сухомлинський. – К. : Радянська школа, 1972. – 244 с. 28. Сухомлинський В. О. Сто порад вчителеві / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : В 5т. – Т. 2. – К. : Радянська школа, 1976. – 661с. 29. Цуканов Б. И. Качество ''внутренних часов'' и проблема интеллекта / Б. И. Цуканов // Психологический журнал. – 1991. – Т. 12. – № 3. – С. 38–44. 30. Беленькая Л. Я. К вопросу о восприятии временной длительности и его нарушениях / Л. Я. Беленькая // Исследования по психологии восприятия. – М. – Л., 1948. – С. 342–358. 31. Немировская М. А. Развитие чувства времени: психоаналитическая точка зрения / М. А. Немировская // Журнал практической психологии и психоанализа № 2 июня 2003. – № 6. – С. 15–19. 32. Тушнова Т. В. О памяти на время у детей различного школьного возраста / Т. В. Тушнова // Физиологические механизмы восприятия и оценки времени : Учёные записки Башкирского государственного университета. – 1968. – Вып. 24. Серия биологическая – № 3. – С. 128–133. 33. Сухомлинський В. О. Про виховання / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори: В 5т. – Т. 2. – К. : Радянська школа, 1976. – 661 с. citation: Сєрадзка-Базюр, Божена, Сейко, Н. А. (2017) Темпоральні характеристики педагогіки Василя Сухомлинського. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (5 (91)). с. 106-113. ISSN 2076-6173 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/26190/1/21.pdf