%0 Journal Article %@ 2076-6173 %A Сухомлинська, О. В. %D 2017 %F zu2:26193 %I Вид-во ЖДУ ім. І.Франка %J Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка %K Дитина, смертність, дискурс, мортальність, вітчизняні дослідження, танатологія, філософія, теологія, дитяча література, К. Ушинський, Л. Толстой, педагогіка і питання смерті, В. Сухомлинський, рефлексія, соціально-етичні цінності, методична, художньо-етична спадщина %N 5 (91) %P 134-141 %T Дитина і питання про смертність: підхід Василя Сухомлинського %U http://eprints.zu.edu.ua/26193/ %X У статті піднімається питання про рефлексії щодо смертності людини як специфічної галузі наукового знання і передовсім педагогічного; розглядається ступінь його дослідженості у вітчизняній гуманітаристиці (філософії, психології) та у західній науковій думці – танатології. Основна увага приділяється особливостям сприйняття дитиною смертності, в зв'язку з чим ставиться питання про роль і значення педагогіки, і зокрема художньо-образного освоєння дитиною цієї проблематики. Наголошується на нерозробленості педагогічного контексту – змістового наповнення і відповідного інструментарію для представлення теми смертності людини в освітньому і виховному просторі. Розкриваються і аналізуються ідеї Василя Сухомлинського щодо ознайомлення дітей з питаннями смертності людини як філософсько-етичних ціннісних явищ. Розглядається навчально-методичний інструментарій, розроблений і застосовуваний В. Сухомлинським, – морально-етичні повчання, методичні поради, художньо-ілюстративний матеріал. Розкриття питань мортальності у спадщині Сухомлинського спрямоване на акцентуацію уваги дорослих на ставленні дитини до теми смерті як філософсько-етичної категорії, як одного із шляхів її репрезентації в педагогічному процесі школи та в сімейному вихованні.