%0 Report %9 Проектний звіт %A Вознюк, О. В. %C Житомир %D 2017 %F zu2:26907 %K The philosophical, scientific and psychological pedagogical algorithms of aesthetic creativity are considered, within the framework of which the art aimed at cathartic and psychotherapeutic harmonization of the human personality is understood as an aesthetic "access code" to scientific, theoretical and value-moral ways of cognition and development of the world, which opens up new possibility of understanding the nature of the aesthetic and the mechanisms of its influence on man in the context of pedagogical action. The system structure of pedagogical action (influence) is represented in the context of the concept of the functional asymmetry of the human cerebral hemispheres. The psychological principles of creating generous creations of art are justified. %T Философские, естественнонаучные, психолого-педагогические алгоритмы эстетического творчества %U http://eprints.zu.edu.ua/26907/ %X Розглядаються філософські, наукові та психолого-педагогічні алгоритми естетичної творчості, в рамках яких мистецтво, спрямоване на катарсичну і психотерапевтичну гармонізацію людської особистості, розуміється як естетичний "код доступу" до науково-теоретичного і ціннісно-моральному способів пізнання і освоєння світу, що відкриває нові можливості розуміння природи естетичного і механізмів його впливу на людину в контексті педагогічного дії. Репрезентується системна структура педагогічного дії (впливу) в контексті концепції функціональної асиметрії півкуль головного мозку людини. Обґрунтовуються психологічні принципи створення геніальних творів мистецтва.