%0 Report %9 Проектний звіт %A Вознюк, О. В. %C Житомир %D 2017 %F zu2:26908 %K A new paradigm of organization of educational contents based on the system of human values is justified on the basis of general systems theory. It is argued that the educational contents is implemented in two contexts related to the perennial questions of pedagogy (how to teach?, how to organize a harmonious connection between the academic subjects?), which are derived from other equally important issues relating to educational goals and the ways of achieving these goals. It is shown that the latter, in their turn, are determined by universal values being the focus where the fundamental meaning of human existence and society are crystallized. A new paradigm of educational content, stemming from the methodological procedure of the movement of thought from the general to the special, and from the latter to the singular, is based on universal human values, providing guidance to basic meanings and purposes of the educational branch. %T Новая парадигма содержания образования %U http://eprints.zu.edu.ua/26908/ %X На основі загальної теорії систем обґрунтовується нова парадигма організації змісту освіти, що базується на системі загальнолюдських цінностей. Стверджується, що зміст освіти реалізується в двох контекстах, пов'язаних з сакраментальними питаннями педагогіки (чому вчити?, як організувати гармонійний зв'язок між навчальними предметами?), які випливають з інших не менш важливих проблем, що стосуються цілей освіти й шляхів досягнення цих цілей. Показується, що ці останні, в свою чергу, визначаються загальнолюдськими цінностями, на основі яких кристалізується основний сенс буття людини і суспільства. Нова парадигма змісту освіти, яка побудована на основі методологічної процедури руху думки від загального до особливого, а від нього – до одиничного, базується на загальнолюдських цінностях, які задають орієнтири основним смислам і цілям освітньої галузі.