eprintid: 27839 rev_number: 12 eprint_status: archive userid: 5935 dir: disk0/00/02/78/39 datestamp: 2018-12-15 23:05:11 lastmod: 2018-12-15 23:05:11 status_changed: 2018-12-15 23:05:11 type: article metadata_visibility: show title: Мотивационные механизмы творчества как коллективистского процесса, лишенного прагматических целей language: russian abstract: The author considers the motivational mechanisms of creativity as a process devoid of pragmatic goals, implemented, like "art for art's sake" in activities regulated by the inner motivation of a person. It is shown that intrinsic motivation reveals “supra-situational”, non-adaptive activity, which is most fully manifested in the conciliar, collective mode of life of the society, which, due to the triumph of collective goals, frees a person from the individual-egocentric attitude. This collectivist model corresponds to the fundamental life values of mankind associated with altruism, mutual aid, empathy, social justice. At the same time, creativity as an intrinsically motivational activity makes a person free from an externally motivational model of behavior, which contributes to the development of the freedom of the human being as a system-forming personality trait – the goals of human development and society. Thus, to be a person – a free entity – means to be a creative being, characterized by collectivist traits and affirming social justice, peace and order in human society. It is shown that for the development of a person as an individual, it should be placed in a developing socio-pedagogical environment, which, firstly, should generate creative activity through the mechanisms of intrinsic motivation. Secondly, this environment should be brought closer to life (which corresponds to the principle of context-based learning, according to which the educational process in the system of vocational education should imitate, in its most essential terms, model the future professional activity of a student). Thirdly, this developmental environment should contribute to the formation of a person's creative, transcendental (supra-situational) position through immersing a person in paradox as a mechanism for freeing human thinking and behavior from the routine-patterned actions that are caused by the external environment. creators_name: Вознюк, О. В. creators_name: Аргіропоулос, Д. creators_id: alexvoz@ukr.net ispublished: pub subjects: BF subjects: L1 divisions: sch_met full_text_status: public date: 2018 date_type: published publication: Креативна педагогіка [наук–метод. журнал] / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки "Полісся" number: 13 pagerange: 41-55 refereed: TRUE referencetext: 1. Вайнцвайг П. Десять заповедей творческой личности / П.Вайнцвайг. – М.: Прогресс, 1990. – 192 с. 2. Вербер Бернар Энциклопедия Относительного и Абсолютного знания / Бернар Вербер ; [пер. с фр. К.В. Левиной]. – М. : ГЕЛИОС : РИПОЛ класик, 2009. – 384 с. 3. Каругати Ф. Культура сверстников и научение: вличние теории социокогнитивного конфликта на объяснение конструкции когнитивного инструментария / Ф. Каругати, П. Селлери // Новые ценности образования: культурная и мультикультурная среда школ. – М.: Инноватор-Bennett College, 1966. – С. 49-45. 4. Климчук В. А. Тренинг внутренней мотивации / В.А. Климчук. – СПб.: Речь, 2005. – 76 с. 5. Ледлофф Ж. Как вырастить ребенка счастливым. Принцип преемственности / Ж. Ледлофф. – М.: Генезис, 2003. – 207 с. 5. Леонтьев А. Н. Деятельность, Сознание, Личность / А. Н. Леонтьев. – М., 1975. – 386 с. 6. Майерс Д. Социальная психология / Перев. с англ. / Д. Майерс. – СПб. : Питер Ком, 1998. – 688 с. 7. Маркова А.К. Формирование мотивации учения / А.К.Маркова, Т.А.Матис, А. Б. Орлов // Книга для учителя. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с. 8. Петрушин В.И. Музыкальная психология / В.И.Петрушин. – М.: ТОО "Пассим", 1994. – 302 с. 9. Развитие личности ребенка: Пер. с англ. /Ред. А.М. Фонарева. – М.: Прогресс, 1987. – 272 с. 10. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность. 2-е изд. / X. Хекхаузен – СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. – 860 с. 11. Чирков В. И. Связи между здоровьем студентов и их жизненными стремлениями, восприятием родителей и учителей / В. И.Чирков, Э. Л. Диси // Вопросы психологии. – 1999. – № 3. – С. 48-57. 12. Чирков В.И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека / В.И.Чирков // Вопросы психологии. – 1996. – № 3. – С. 116-132. 13. Deci E. L. The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior / E. L. Deci, R. M. Ryan // Psychological Inquiry. – 2000. – Vol. 11. – №. 4. – Р. 227-268. 14. Johnson D.W. Cooperative Learning Assisted : One Key to Computer Learning / D.W. Johnson, R.T. Johnson // The Computing Teacher, 1985. – Р. 70-85. 15. Ryan R. M. On Happiness and Human Potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being / R. M. Ryan, E. L.Deci // S. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology. – Vol. 52. – 2001. – P. 141-166. citation: Вознюк, О. В., Аргіропоулос, Д. (2018) Мотивационные механизмы творчества как коллективистского процесса, лишенного прагматических целей. Креативна педагогіка [наук–метод. журнал] / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки "Полісся" (13). с. 41-55. document_url: http://eprints.zu.edu.ua/27839/1/%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%20%D0%A1%20%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf