%0 Journal Article %@ 2071-5285 %A Мірошніченко, Вячеслав %A Марченко, Ірина %A Барабаш, Ольга %A Юшина, Олена %D 2019 %F zu2:30647 %I Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка %J Фізична культура, спорт та здоров'я нації %K бігові навантаження, дівчата, фізична підготовленість, функціональна підготовленість %N 8 %P 74-79 %T Підвищення ефективності уроків фізичної культури шляхом урахування енерговитрат %U http://eprints.zu.edu.ua/30647/ %X Актуальність теми дослідження. Надмірні навантаження не лише не дадуть бажаного тренувального ефекту, але й можуть розбалансувати функціональні системи в організмі. Одним із шляхів підвищення ефективності уроків фізичної культури є урахування індивідуальних особливостей при виборі об’єму та інтенсивності навантажень. Такі можливості відкриває дозування фізичних навантажень за енерговитратами. Метою дослідження є встановити доцільність впровадження у навчальний процес на уроках фізичної культури в школі методики дозування фізичних навантажень за енерговитратами. Методи дослідження: педагогічне спостереження, педагогічний експеримент. Результати роботи. Уроки фізичної культури за програмою варіативного модуля «легка атлетика» які включають бігові навантаження з енерговитратами нижче порогових, сприяють зростанню швидкісної витривалості на 4,8% (p < 0,05) та швидкості на 7,0% (p < 0,05). Статистично достовірних змін показників функціональної підготовленості під впливом занять за даною програмою не відбулося. Уроки фізичної культури де енерговитрати бігових навантажень перевищують порогову величину, сприяють зростанню швидкісної витривалості на 4,1% (p < 0,05), витривалості на 8,8% (p < 0,01) та швидкості на 5,1% (p < 0,05). Такі заняття сприяють зростанню функціональної підготовленості. Відносний показник PWC170 зріс на 18,0% (p < 0,01) а відносний показник Vo2 max зріс на 8,7% (p < 0,01). Висновки. Встановлено, що уроки фізичної культури за програмою варіативного модуля легка атлетика з біговими навантаженнями енерговитрати яких більші за порогову величину сприяють зростанню фізичної працездатності, аеробної продуктивності та витривалості у дівчат 15-17 років.