eprintid: 31769 rev_number: 12 eprint_status: archive userid: 5935 dir: disk0/00/03/17/69 datestamp: 2020-11-16 20:45:26 lastmod: 2020-11-16 20:45:26 status_changed: 2020-11-16 20:45:26 type: article metadata_visibility: show title: Выявленная механизмів розвитку обдарованості дітей та молоді на основі педагогіки життєвих фактів language: ukraine abstract: A new direction of pedagogy is outlined – the pedagogy of life facts, thanks to which, on the basis of the specific emotional content of the corresponding educational resource, it is possible to formulate in children and students so-called constructive knowledge, saturated with specific content, as well as significantly facilitating the mastering of the ocean of knowledge and contributing to the development of a gifted personality, its critical thinking that broadens its cognitive horizon. The pedagogy of life facts is based on the basic mechanism of the development of a gifted personality, according to the concept of functional asymmetry of the cerebral hemispheres, which consists in the synthesis of hemispheric strategies of cognizing the world, when the concrete-objective is combined with the abstract-logical. keywords: pedagogy of life facts, gifted personality, the concept of functional asymmetry of the cerebral hemispheres. creators_name: Вознюк, О. В. creators_id: alexvoz@ukr.net ispublished: pub subjects: BF subjects: L1 divisions: pedangl full_text_status: public date: 2020 date_type: published publication: Підтримка та супровід обдарованих учнів в сучасному інформаційно-освітньому просторі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції publisher: Інститут обдарованої дитини НАПН України pagerange: 89-97 refereed: TRUE referencetext: 1. Белкин А.С. Ситуация успеха. Как её создать: Кн. для учителя / А.С. Белкин. – М.: Просвещение, 1991. – 176 с. 2. Блект Р. Путешествие в поисках смысла жизни. Истории тех, кто его нашел. – М.: Астрель, Харвест, 2012. – 192 с. 3. Вознюк А. В. Педагогическая парадоксология: аксиоматический, теоретический, прикладной аспекты : монография / Вознюк А. В. – Житомир : Рута, 2016. – 622 с. 4. Вознюк О. В Розвиток особистості педагога в умовах цивілізаційних змін: теорія і практика : Монографія. – Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2013. – 614 с. 5. Вознюк О. В. Педагогіка життєвих фактів як новий напрям педагогіки та потужний ресурс освіти дорослих // Андрагогічний вісник. – Випуск 9. – Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. – Житомир, 2018. – С. 59-77. 6. Вознюк О.В. Основні аспекти теорії успіху: до питання формування соціально зрілої і відповідальної особистості школяра / О.В.Вознюк // Дидактика: теорія і практика : зб. наук. праць / [за наук. ред. д-ра пед. наук Г. О. Васьківської]. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – С. 13-20. 7. Глассер У. Школы без неудачников / Общ. ред. и предисл. В.Я. Пилиповского / У.Глессер. – М.: Прогресс, 1991. – 184 с. 8. Захаров А.И. Неврозы у детей и подростков / А.И. Захаров. – М.: Медицина, 1988. – 247 с. 9. Маслоу А. Мотивация и личность / А.Маслоу; [пер. с англ. Т.Гутмана, Н.Мухиной; послесл. Е.П.Ильина]. – СПб. [и др.]: Питер, 2007. – 351 с. 10. Патцлафф Р. Лейтмотивы вальдорфской педагогики. От трех до девяти лет / Перевод с неметкого / Р.Патцлафф, Т.Кальдер. – К.: Изд-вл "НАИРИ", 2008. – 144 с. 11. Педагогическая психология: Учебное пособие / Под.ред. Л.А.Регуш, А.В.Орловой. – СПб.: Питер, 2010. – 416 с. 12. Развитие личности ребенка: Пер. с англ. /Обл.ред. А.М. Фонарева. – М.: Прогресс, 1987. – 272 с. 13. Спиваковская А. С. Профилактика детских неврозов / А. С. Спиваковская. – М.: Изд. МГУ, 1988. – 200 с. 14. Турбовской Я. С. Педагогическая аксиоматика / Я. С. Турбовской. – М. : Изд. центр ИЭТ, ФГНУ ИТИП РАО, 2013. – 84 с. 15. Чудновский В.Э. Одаренность : дар или испытание / В.Э. Чудновский, В.С. Юркевич. – М. : Знание, 1990. – 80 с. 16. Щетинин М.П. Объять необъятное. Записки педагога / М. П. Щетинин. – М. : Педагогика, 1986. – 176 с. citation: Вознюк, О. В. (2020) Выявленная механизмів розвитку обдарованості дітей та молоді на основі педагогіки життєвих фактів. Підтримка та супровід обдарованих учнів в сучасному інформаційно-освітньому просторі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції. с. 89-97. document_url: http://eprints.zu.edu.ua/31769/1/%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2C%20%D0%BE%D0%B1%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B0%202020.pdf