%0 Journal Article %@ 2663-5992 %A Соколовська, С. Ф. %D 2022 %F zu2:34142 %I Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського %J Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика %K сучасна драма, літературознавче моделювання, хронотоп, художня картина світу, епізація драматичного тексту %N 2 %P 187-192 %T Художні особливості п’єси Роланда Шиммельпфенніга «До/Після» %U http://eprints.zu.edu.ua/34142/ %V 33(72) %X Зміна світоглядних та естетичних координат наприкінці ХХ ‒ на початку ХХІ століття зумовила актуалізацію екзистенційної моделі «присутності у світі», ознаками якої стали відмова від життєподібності та особливий вид художньої комунікації. Показовою у цьому ракурсі є драматургія Р. Шиммельпфенніга. З одного боку, його п’єси свідчать про перехід від постмодерної деконструкції, автономної театральності постдраматичного театру до «нового реалізму». З іншого боку, вони відображають не менш характерну його особливість, пов’язану з драматургічною формою, ‒ навмисне ускладнення сприйняття, яке виникає за рахунок роздробленості форми. Форма розбивається на частини, щоб глядач не міг одразу охопити картину цілком. Тим самим досягається ефект неоглядності, і для аналізу побаченого глядач змушений застосовувати так званий індуктивний метод ‒ збирати частини в ціле. Завдяки цьому посилюється увага до деталей ‒ не розглянувши деталей, ми не зрозуміємо, що зображено. Руйнуючи ілюзію достовірності життя, драматург не дозволяє глядачеві пасивно рухатися лінією дії, змушує зіставляти не лише частини, розташовані поряд, а й віддалені одна від одної, виявляти нові смислові зв’язки, взаємовідображення, контрасти ‒ і цим активізує свідомість. Драматургічний текст Р. Шиммельпфенніга позиціонує себе одночасно як реальність і як вимисел, демонструючи умовність цього розмежування, адже і реальність, і вимисел є результатом наративізації. Авторська інтерпретаційна модель п’єси «До/Після» передбачає її осмислення щонайменше з двох точок зору, їх поєднання. Художня картина світу ‒ ілюзія, яка не прагне бути прийнятою за реальність. І водночас ‒ це вимисел, який потребує обґрунтування, щоб стати чимось більшим, ніж фікція. Р. Шиммельпфенніг виражає скепсис щодо стандартного розмежування вимислу і реальності: художній світ своїх творів він організовує так, що предметом зображення стає реальність фантазії та фантасмагоричність реальності.