%0 Journal Article %@ 2786-4669 %A Анічкіна, О. В. %A Авдєєва, О. Ю. %A Євдоченко, О. С. %D 2022 %F zu2:35626 %I Видавничий дім «Гельветика» %J Проблеми хімії та сталого розвитку %K експериментальна компетентність, компоненти, рівні сформованості, критерії, показники, професійна підготовка хіміків, хімічний експеримент %N 3 %P 3-12 %T Формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладі вищої освіти %U http://eprints.zu.edu.ua/35626/ %X У статті теоретично доведено важливість і складність проблеми формування експериментальної ком- петентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладах вищої освіти. Здійснено аналіз Стандартів вищої освіти тв освітніх програм підготовки із метою встановлення значення експерименту в професійній підготовці хіміків. На основі синтезу існуючих трактувань сформульовано визначення понят- тя експериментальної компетентності майбутніх хіміків. Із огляду на визначну роль експерименту в профе- сійній діяльності хіміка та проведений аналіз літературних джерел схарактеризовано систему знань, умінь, навичок і мотивів необхідних хімікам для виконання професійних обов’язків. У ході емпіричного дослідження було визначено рівні сформованості експериментальної компетентності майбутніх хіміків (низький, серед- ній, достатній, високий) на основі виділених компонентів (мотиваційний, когнітивний, операційний, діяль- нісний) у відповідності до обраних критеріїв і відповідних їм показників. Для проведення педагогічного експе- рименту з визначення ефективності формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків було розроблено його теоретичні засади і програму. Констатувальний етап експерименту полягав у визначенні сформованості експериментальної компетентності в хіміків на початковому етапі навчання. Його резуль- тати свідчать про наявність у більшості випускників лише середнього рівня її сформованості. Формуваль- ний етап експерименту відбувався за розробленими етапами формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки і включав: орієнтацію на оволодіння експериментальною компетентністю; набуття теоретичної хімічної підготовки; опанування системою практичних умінь; фор- мування первинного професійного досвіду застосування експериментальної компетентності. Ефективність формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків за визначеними компонентами доведена за статистично значущими позитивними змінами рівнів. Достовірність одержаних результатів дослідження доведена з допомогою параметричного критерію порівняння відмінностей середніх величин (t-критерію Стью- дента) для незалежних вибірок.