eprintid: 35626 rev_number: 15 eprint_status: archive userid: 8622 dir: disk0/00/03/56/26 datestamp: 2022-12-19 14:35:03 lastmod: 2022-12-19 14:35:03 status_changed: 2022-12-19 14:35:03 type: article metadata_visibility: show title: Формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладі вищої освіти language: ukraine abstract: У статті теоретично доведено важливість і складність проблеми формування експериментальної ком- петентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладах вищої освіти. Здійснено аналіз Стандартів вищої освіти тв освітніх програм підготовки із метою встановлення значення експерименту в професійній підготовці хіміків. На основі синтезу існуючих трактувань сформульовано визначення понят- тя експериментальної компетентності майбутніх хіміків. Із огляду на визначну роль експерименту в профе- сійній діяльності хіміка та проведений аналіз літературних джерел схарактеризовано систему знань, умінь, навичок і мотивів необхідних хімікам для виконання професійних обов’язків. У ході емпіричного дослідження було визначено рівні сформованості експериментальної компетентності майбутніх хіміків (низький, серед- ній, достатній, високий) на основі виділених компонентів (мотиваційний, когнітивний, операційний, діяль- нісний) у відповідності до обраних критеріїв і відповідних їм показників. Для проведення педагогічного експе- рименту з визначення ефективності формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків було розроблено його теоретичні засади і програму. Констатувальний етап експерименту полягав у визначенні сформованості експериментальної компетентності в хіміків на початковому етапі навчання. Його резуль- тати свідчать про наявність у більшості випускників лише середнього рівня її сформованості. Формуваль- ний етап експерименту відбувався за розробленими етапами формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки і включав: орієнтацію на оволодіння експериментальною компетентністю; набуття теоретичної хімічної підготовки; опанування системою практичних умінь; фор- мування первинного професійного досвіду застосування експериментальної компетентності. Ефективність формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків за визначеними компонентами доведена за статистично значущими позитивними змінами рівнів. Достовірність одержаних результатів дослідження доведена з допомогою параметричного критерію порівняння відмінностей середніх величин (t-критерію Стью- дента) для незалежних вибірок. keywords: експериментальна компетентність, компоненти, рівні сформованості, критерії, показники, професійна підготовка хіміків, хімічний експеримент creators_name: Анічкіна, О. В. creators_name: Авдєєва, О. Ю. creators_name: Євдоченко, О. С. ispublished: pub subjects: L1 subjects: LB subjects: LB2300 subjects: LB2361 divisions: sch_che full_text_status: public date: 2022-10-21 date_type: published publication: Проблеми хімії та сталого розвитку number: 3 publisher: Видавничий дім «Гельветика» pagerange: 3-12 refereed: TRUE issn: 2786-4669 citation: Анічкіна, О. В., Авдєєва, О. Ю., Євдоченко, О. С. (2022) Формування експериментальної компетентності майбутніх хіміків у процесі професійної підготовки в закладі вищої освіти. Проблеми хімії та сталого розвитку (3). с. 3-12. ISSN 2786-4669 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/35626/1/768-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1449-1-10-20221202.pdf