eprintid: 35708 rev_number: 13 eprint_status: archive userid: 8984 dir: disk0/00/03/57/08 datestamp: 2022-12-27 07:22:30 lastmod: 2022-12-27 07:22:30 status_changed: 2022-12-27 07:22:30 type: article metadata_visibility: show title: Study of the readiness of the prospective primary school teachers to work with intellectually gifted pupils language: english abstract: The article deals with the actual problem of professional training of the prospective primary school teachers to work with intellectually gifted pupils. It has been shown that giftedness is determined by both innate gifts and social conditions and, of course, needs support and help on a part of a trained teacher. The level of readiness of prospective primary school teachers to work with intellectually gifted pupils in modern conditions has been investigated. keywords: giftedness, intellectual giftedness, prospective primary school teacher, primary school pupil, professional training, independent professional activity, synergistic principle of superadditivity, system properties creators_name: Дубасенюк, О. А. creators_name: Вознюк, О. В. creators_id: alexvoz@ukr.net ispublished: pub subjects: L1 subjects: LB subjects: LB1603 divisions: pedangl full_text_status: public date: 2022 date_type: published publication: Освітня аналітика України volume: 21 number: 5 publisher: Інститут освітньої аналітики pagerange: 92-105 refereed: TRUE issn: 2617-8532 referencetext: 1. Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zаkоn.rаdа.gоv.uа/lаws/shоw/688-2019-%D0%BF#Text 2. Антонова О.Є., Клименюк Ю.М. Підготовка майбутнього вчителя до розвитку інтелектуальної обдарованості учнів початкової школи. Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2011. 263 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/8382/ 3. Gardner, Howard. On failing to grasp the core of MI theory: A response to Visser et al. Intelligence, 2006, 34 (5): 503–505. doi:10.1016/j.intell.2006.04.002 4. Карпeнко Н.А. Психологія обдарованості: підходи до розуміння. Науковий вісник Львівського дeржавного унівeрситeту внутрішніх справ. 2013. № 1. С. 52-64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2013_1_8 5. Музика О.Л. Як розвивати обдарованість і чи можна її втратити. Обдарована дитина. 2006. № 3. С. 11-16. URL: https://www.researchgate.net/publication/343501673_Ak_rozvivati_obdarovanist_i_ci_mozna_ii_vtratiti 6. Протас О. Л. Феномен обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2020. Вип. 1 (130). C. 34-39. URL: http://www.dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/8347 7. Voznyuk A., Gorobets S., Kubitskyi S. et al. Interdisciplinary Educational Technology based on the Concept of Human Brain Functional Asymmetry. Postmodern Openings, 2021, 12(2), 433-449. DOI: https://doi.org/10.18662/ po/12.2/316 Covered in: Web of Science. 8. Сапрунова О. Г. Психолого-педагогічний підхід до розвитку інтелектуальної обдарованості молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітні й школах. 2015. № 43 (96). С. 463–468. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2015_43_68 9.Ваколя Т.І. Проблема готовності майбутнього вчителя початкової школи до роботи з обдарованими учнями Збірник наукових праць: Педагогічні науки. Том 1, № 67, 2015. C. 298-302. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3155 10. Корпан І. В. Обґрунтування та змістова характеристика готовності майбутніх вчителів початкової школи до роботи з інтелектуально обдарованими учнями. Інноватика у вихованні. 2015. Вип. 1. С. 241-247. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2015_1_31 11. Лещенко Г.А. До питання професійної підготовки майбутніх фахівців. Young Scientist. 2017. Вип. 52. С. 169-177. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2017_52_24 12. Мокридіна Л. О. Формування професійної готовності педагогів до роботи з обдарованими дітьми. Підтримка обдарованих дітей та молоді. Розвиток креативного мислення в умовах стандартизації освітнього процесу : тези доповідей. Щорічний освітній форум «Артеківські діалоги», 18–21 вересня 2008 р. С. 75–78. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/19668153.pdf 13. Молнар Т. І. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку інтелектуальної обдарованості учнів. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Мукачево : МДУ, 2016. Вип. 2(4). С.28-31. URL: http://dspace.msu.edu.ua:8080/handle/123456789/2657 14. Крикун А. Ю. Формування професійної готовності педагогів до роботи з обдарованими дітьми в системі післядипломної педагогічної освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013. № 1. С. 60-62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2013_1_14 15. Satova F.K. Features of Teachers Preparedness to Work with Gifted YouthMediterranean Journal of Social Sciences, 2015, 6(5), 34-40. doi: 10.5901/mjss.2015.v6n5s3p45 16. Endepohls‐Ulpe M. Primary school teachers describe gifted pupils: stereotypes versus real experience, Gifted 2003: a celebration downunder. Conference Proceedings of the 15th World Conference for Gifted and Talented Children, Adelaide, Australia 1–5 August 2003. URL: https://ur.booksc.me/author/Endepohls%E2%80%90Ulpe,%20Martina 17. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. шк., 1989. 608 с. URL: http://psychology-naes-ua.institute/info/258/ 18. Лавріненко Л. І. Дитяча обдарованість та її психологічні прояви: історичний аспект. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2015. Вип. 125. С. 331–334. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_82 19.Vîrtop Sorin-Avram). Possibilities of Instruction Based on the Students' Potential and Multiple Intelligences Theory. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2015, 191, рр.1772–6. doi:10.1016/j.sbspro.2015.04.223 20.Matta M., Gritti E.S., Lang M. Personality assessment of intellectually gifted adults: A dimensional trait approach. Personality and Individual Differences, 2019, 140, рр. 21–26. doi:10.1016/j.paid.2018.05.009 21.Parker W. D., Mills C. J. The Incidence of Perfectionism in Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 1996, 40 (4), рр. 194–199. doi:10.1177/001698629604000404 22. Steven I. Pfeiffer Identifying Gifted and Talented Students: Recurring Issues and Promising Solutions. Journal of Applied School Psychology, 2002. 1(1), рр. 31-50. doi:10.1300/J008v19n01_03 23. Вознюк О.В. Процес розвитку обдарованих учнів у контексті формування компетентного фахівця. Креативна педагогіка. Наук.-метод. журнал / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. Вінниця, 2012. Вип. 6. С. 86-89. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26453/ citation: Дубасенюк, О. А., Вознюк, О. В. (2022) Study of the readiness of the prospective primary school teachers to work with intellectually gifted pupils. Освітня аналітика України, 21 (5). с. 92-105. ISSN 2617-8532 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/35708/1/7_Dubasenyuk_Voznyuk_521_2022_92-105.pdf