eprintid: 35879 rev_number: 20 eprint_status: archive userid: 8431 dir: disk0/00/03/58/79 datestamp: 2023-01-19 16:36:19 lastmod: 2023-01-19 16:36:19 status_changed: 2023-01-19 16:36:19 type: article metadata_visibility: show title: Апокаліпсис як альтернатива нескінченності страждання: до питання про витоки художньої концептуалізації історії та мистецтва language: ukraine abstract: У статті завершальна книга Біблії — «Об’явлення Івана Богослова» — розглядається як визначальна для мистецького бачення історії, що формується у просторі європейської культури. З опорою на настанови Н. Фрая аналізуються окремі мотиви «Об’явлення», інтерпретація яких має особливе значення в контексті розвитку європейської літератури, зокрема в плані векторів художньої концептуалізації історії. Відповідно до створюваної в «Об’явленні» картини, символічно узгодженої зі Старим Заповітом і Євангелічною проповіддю, кожна окрема людина і все людство в цілому опиняються перед альтернативою катастрофічного завершення історії або якісного перетворення часу, що може стати результатом духовних зусиль людей, вибору на користь каяття та очищення. Здатність символів «Об’явлення Івана Богослова» наповнюватись актуальними для інтерпретаторів значеннями у кожну нову історичну епоху акцентує проблему осмислення історичних подій, рефлексії щодо перебігу культурогенезу, що розгортаються передусім у просторі мистецького дискурсу. Механізми осмислення індивідуального та загального буття, задіяні в процесі літературно-художньої творчості, характеризуються як похідні від релігійної картини світу, зв’язок із якою мистецтво зберігає на рівні символізації зображуваного. Архетипи колективного несвідомого, що, відповідно до глибинної психології К.Ґ. Юнґа, проглядають крізь символічні конструкції мистецтва, підкреслюють укоріненість процесів смислопородження у релігійних переживаннях, їх міфологічному оформленні/усвідомленні. У цьому контексті особливого значення набуває сам феномен літературно-художньої творчості, що неначе надбудовується над релігійно-міфологічним баченням та осмисленням буття. Апокаліптичний мотив катастрофічного припинення існування фікційного світу, що отримує найвищий розвиток у літературі доби постмодерну, інтерпретується як похідний від симулякризації постмодерністського мистецтва, його розриву із провідними мистецькими традиціями минулого, укоріненими у синкретичних первнях духовної культури. keywords: Картина світу, апокаліптичні мотиви, символ, інтерпретація, архетип, міф, духовна культура. educational: Наукова стаття interacttype: expositive learntype: narrativetext semdensity: medium context: Гуманітарні науки. Філологія. creators_name: Астрахан, Н. І. ispublished: pub subjects: PN divisions: kaf_rom_ger_lit full_text_status: public date: 2022-11-30 date_type: published publication: Літературний процес: методологія, імена, тенденції volume: 2022 number: 20 publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка pagerange: 6-13 id_number: https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.20.1 refereed: TRUE issn: 2311-2433 referencetext: 1. Біблія, або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту: із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / пер. І. Огієнко. К.: Східноєвропейська гуманітарна місія, 2019. 1409 с. 2. Білоус П.В. Українська середньовічна література: моногр. Житомир: Євенок О.О., 2015. 579 с. 3. Братерська-Дронь М. Тема апокаліпсису в кіномистецтві. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. 2012. Вип. 3. С. 25–31. 4. Бондарєва О. Міф і драма у новітньому літературному контексті: поновлення структурного зв’язку через жанрове моделювання: моногр. К.: Четверта хвиля, 2006. 512 с. 5. Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. К.: Критика, 2005. 264 с. 6. Гуцол М.І. Рецепція традиційних образів і сюжетів в українській драматургії кінця ХХ — початку ХХІ ст.: дис. ... канд. філол. наук: 10.01.01. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. 200 с. 7. Лановик З. Hermeneutica Sacra. Т.: Редакційно-видавничий відділ ТНПУ, 2006. 587 с. 8. Фрай Нортроп. Великий код: Біблія і література / [пер. з англ. І. Старовойт]. Л.: Літопис, 2010. 362 с. 9. Харлан О. Моделі катастрофізму в українській та польській прозі міжвоєнного двадцятиліття: автореф. … докт. філол. наук: 10.01.05 — порівняльне літературознавство. К., 2008. 42 с. 10. Ясперс К. Смысл и назначение истории / [пер. с нем. М.И. Левина; вступ. ст. П.П. Гайденко]. М.: Политиздат, 1991. 527 с. (Мыслители ХХ в.). citation: Астрахан, Н. І. (2022) Апокаліпсис як альтернатива нескінченності страждання: до питання про витоки художньої концептуалізації історії та мистецтва. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, 2022 (20). с. 6-13. ISSN 2311-2433 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/35879/1/%D0%90%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%85%D0%B0%D0%BD_%D0%90%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%81%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%20%D0%BD%D0%B5%D1%81%D0%BA%D1%96%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf