%0 Journal Article %@ 2071-5285 %A Наливайко, Н. В. %A Левків, Л. В. %A Дух, Т. І. %A Павлова, Ю. О. %D 2022 %F zu2:36016 %I Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка %J Фізична культура, спорт та здоров'я нації %K фізичне здоров’я, психофізичний стан, фізична активність, мотивація, студенти %N 14 %P 149-159 %T Об’єктивні та суб’єктивні параметри фізичного та психологічного «Я», які пов’язані зі здоров’ям та фізичною активністю студентської молоді %U http://eprints.zu.edu.ua/36016/ %X Актуальність теми дослідження. У статті висвітлено актуальні проблеми фізичного здоров’я студентської молоді в умовах пандемії. Фахівцями встановлено, що рівень фізичної активності студентів знизився на 48–61 %. Численні обмежувальні заходи негативно вплинули на емоційний стан та соціальну активність студентів. Мета дослідження полягала у з’ясуванні найбільш важливих об’єктивних і суб’єктивних параметрів фізичного і психологічного «Я» студентської молоді, а також аналізі мотиваційного профілю, що пояснює особливості фізичної активності цієї групи населення. Методи та організація дослідження. У дослідженні взяли участь 182 студенти віком 17–18 років, які навчалися на першому курсі на філософському, геологічному факультеті та факультетах прикладної математики, електроніки та комп’ютерних технологій. Було застосовано інструментальні методики оцінки стану серцево-судинної, дихальної, вегетативної нервової систем, фізичної працездатності (проба Руф’є), методику визначення компонентного складу тіла, соціологічні методи (анкетування) та методи математичної статистики (факторний аналіз). За результатами факторного аналізу виявлено групи показників, які найбільше впливають на загальний результат (налаштованість на здоров’я, здоровий спосіб життя та благополуччя). У юнаків виокремлено 11 факторів, які пояснюють 85 % від загальної дисперсії, у дівчат – 12 факторів, які пояснюють 87 % від загальної дисперсії. Для юнаків вагомий вклад (38,33 % від загальної дисперсії) мали параметри, що стосуються ваги; другий фактор – параметрів внутрішньої мотивації та різновидів мотивації, третій фактор охоплював суб’єктивні параметри задоволеності власним життям, зовнішнім виглядом, позитивних емоцій та стимулів від середовища. Для дівчат найбільш суттєвий вплив на загальний результат мали фактори, які охоплюють мотивацію та спрямованість на здоровий спосіб життя, другий за величиною впливу був фактор, який охоплює параметри серцево-судинної системи, третій – параметри пов’язані з тілобудовою. Показники внутрішньої мотивації студентів були на середньому рівні, а окремі шкали зовнішньої мотивації та амотивація – на низькому рівні. Зокрема, внутрішня мотивація, пов’язана з досвідом була 4,70±1,61 бала для юнаків і 4,81±1,65 бала для дівчат. Висновки. Встановлено, що важливими об’єктивними і суб’єктивними показниками, які обумовлюють налаштованість на здоров’я та благополуччя, є різні види мотивації та параметри пов’язані з тілобудовою (для дівчат та юнаків), а також станом серцево-судинної системи (для дівчат). Юнаки та дівчата відрізняються за мотиваційним профілем, типовим для дівчат було переважання внутрішньої мотивації та автономних мотивів, тоді як у юнаків переважали зовнішні мотиви, а саме бажання поліпшити свій зовнішній вигляд та підвищити рівень соціальної активності.