%0 Journal Article %@ 2663-5992 %A Прищепа, О. П. %A Свисюк, О. В. %D 2022 %F zu2:36815 %I Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського %J Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика %K концепт, Україна, асоціація, асоціативний експеримент, мовомислення, мовна картина світу, вербалізація, слово-стимул %N 5 %P 306-310 %T Зміни концепту Україна у мовомисленні першокурсників (за результатами асоціативного експерименту 2015, 2018, 2021 ТА 2022 років) %U http://eprints.zu.edu.ua/36815/ %V 33(72) %X У статті йдеться про особливості семіосфери концепту Україна, які зумовлені умовами часопростору та впливом суспільно-історичних подій на свідомість мовців. Автори публікації доводять, що формування концепту УКРАЇНА в мовомисленні української молоді позначене маркерами революції, окупації та війни, які відображені відповідними смислами в асоціативних полях лексеми Україна, продукованих учасниками асоціативного експерименту 2015, 2018, 2021 та 2022 років. За допомогою статистичного аналізу отриманих даних у формі діаграм авторами проілюстровано множину найчастіше вживаних асоціацій та досліджено їх природу. Результати асоціативного експерименту дають підстави стверджувати, що асоціативне поле лексеми насправді є індикатором суспільних та історичних змін у мовомисленні реципієнтів, а асоціації відображають глибинні смисли, які належать до колективної та індивідуальної підсвідомості. Експериментальним шляхом автори фіксують та доводять появу змін у семіосфері концепту УКРАЇНА та його місце в мовній картині світу молодих людей, які взяли участь в експерименті. Вибірка загалом становить 800 осіб, що забезпечує презентативність цього дослідження. Автори доводять, що в асоціативному полі реципієнтів опиняються значення, які відображають особливості актуального часопростору. На основі даних опитування авторами побудовано діаграми, які ілюструють переважання в ядрі асоціативного поля одного з трьох типів смислів – понятійних, ціннісних або образно-асоціативно-перцептивних, на що, як припускають автори, впливають умови часопростору. У статті порівнюються результати статистичної обробки даних асоціативного експерименту попередніх та нинішнього років. Завдяки цьому автори роблять припущення, які саме смисли є маркерами війни, революції та окупаці. Увага авторів також зосереджена на тому, який тип асоціацій переважає в різні роки. Зважаючи на особливості кожного типу асоціацій, на їх кількість та якісні характеристики, автори роблять висновок, що в часи національної загрози, найчастіше продукованими стають ціннісні смисли, а в час відносного спокою – понятійні та образно-асоціативно-перцептивні.