%0 Journal Article %@ 2786-9458 %A Вербовський, І. А. %A Макаренко, В. І. %A Філімонова, Т. %D 2024 %F zu2:39698 %I Ізмаїльський державний гуманітарний університет %J Педагогічна Академія: наукові записки %K повномасштабне вторгнення, громадські організації, заклади вищої освіти, виклики війни %N 2 %T Роль громадськості в забезпеченні функціонування вищої освіти України під час війни %U http://eprints.zu.edu.ua/39698/ %X З початку повномасштабного вторгнення росії в Україну перед вищою освітою України постало чимало викликів, що мали великий вплив на її ефективне функціонування. Метою статті було проаналізувати роль громадськості у процесі функціонування закладів вищої освіти України в умовах воєнного стану. У роботі було використано такі методи дослідження: аналіз, пояснення, узагальнення. Результати. В ході дослідження було визначено, що основними викликами, що постали перед закладами вищої освіти, було знищення інфраструктури, втрата кадрового потенціалу, відтік здобувачів освіти, скорочення фінансування. Значна роль у вирішенні проблемних питань була відведена різним громадським об’єднанням та організаціям. Було наведено приклади використання фандрайзингу закладами вищої освіти, як одного з альтернативних джерел фінансування. Зокрема, утворення ендавментів університетів, фінансових установ та благодійних фондів. Окрему увагу було приділено міжнародній підтримці освітнього процесу (проєкт «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE), Twinning). Встановлено, що існують також ініціативи, спрямовані на вирішення проблеми відтоку здобувачів освіти за кордон та забезпечення їх повернення для відбудови України («Ukrainian Global University») . Не менш суттєве значення мають національні громадські організації, зокрема, «ЕдКемп Україна», яка спільно з інституційними партнерами створила платформу «EdWay». Цей інформаційний ресурс призначений для взаємодії між педагогічними працівниками та іншими учасниками освітнього процесу. Ще одним прикладом є громадська організація «Асоціація інноваційної і цифрової освіти», яка розробила спеціальні курси для підвищення кваліфікації, платформу для профорієнтації, а також курси про психологічну допомогу. Висновки. В цілому громадські організації сприяють сталому функціонуванню закладів освіти за рахунок залучення додаткових ресурсів, зокрема і фінансових, матеріально‐технічної підтримки, надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу. В результаті, сучасна система вищої освіти України стає більш адаптивною та спроможною задовольнити потреби нових груп здобувачів.