eprintid: 39906 rev_number: 14 eprint_status: archive userid: 8984 dir: disk0/00/03/99/06 datestamp: 2024-05-31 10:28:50 lastmod: 2024-05-31 10:28:50 status_changed: 2024-05-31 10:28:50 type: article metadata_visibility: show title: Духовно-інтелектуальний аспект здоров’я учасників освітнього процесу language: ukraine abstract: Аналіз духовно-інтелектуального аспекту здоров'я учасників освітнього процесу дозволив дійти висновків щодо таких чинників здоров’я, як: 1) загальні чинники здоров'я, 2) рівень освіти людини як суттєвий потенціал її здоров'я; 3) духовно-релігійний чинник здоров'я людини; 4) емоційно-поведінковий аспект здоров'я; 5) процес цілепокладання як позитивний вплив на здоров'я людської істоти; 6) прагнення до свободи як наріжний чинник здоров'я; 7) позитивний вплив творчої активності людини на стан її здоров'я, коли креативні люди можуть зберігати тривалий час психофізіологічний емоційно-когнітивний стан невизначеності, володіючи властивістю рефлексії, утримуючи одночасно декілька протилежних ідей, понять, уявлень, психофізіологічних станів. Як наслідок, креативні люди можуть сприймати та досліджувати такі логіко-інформаційні, причинно-наслідкові зв'язки, які є часто недоступними для тих людей (що характеризуються так званим біполярним «чорно-білим» мисленням), хто прагне досягти ситуативної ясності і логічної однозначності. За таких умов творчість має можливість людині долати негативні психологічні стани через спроможність інтегрувати протилежності, що дає змогу сформувати цілісні структури, котрі виявляють синергетичний ефект системних властивостей цілого («ціле більше суми частин»). А це знижує ентропію системних утворень, якими є всі об’єкти Всесвіту, підвищуючи життєвий тонус людини, зміцнюючи її імунітет, генеруючи стан здоров'я. keywords: освітній процес, здоров'я, життєвий тонус, творчість, дипластія, синергетичний ефект, духовно-інтелектуальний розвиток, загальнолюдські цінності. creators_name: Вознюк, О. В. creators_name: Дубасенюк, О. А. creators_id: alexvoz@ukr.net ispublished: pub subjects: BF subjects: L1 subjects: R1 subjects: RA divisions: pedangl full_text_status: public date: 2024 date_type: published publication: Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті number: 6 publisher: Харків pagerange: 55-66 refereed: TRUE issn: 2708-4809 referencetext: 1. Вознюк О. В., Дядюк В. В. Творчість як вирішальний чинник здоров'я учасників освітнього процесу. Магістр медсестринства, № 1 (25) 2021. С. 77–85. 2. Вознюк О. В., Дубасенюк О. А., Калінчук Ф. М. Організаційно-педагогічні засади формування здорового способу життя суб’єктів освіти. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 408 с. 3. Friedman H.S., Martin L.R. The Longevity Project: Surprising Discoveries for Health and Long Life from the Landmark Eight-Decade Study. N. Y.: Penguin, 2011. 272 p. 4. Moore Justin B. A Public Health Perspective That Could Shape the Thinking of Many. American Journal of Public Health. 110(2), pp. 135-136. 5. Cutler, David, Angus Deaton, and Adriana Lleras-Muney. The Determinants of Mortality. Journal of Economic Perspectives, 2006, 20 (3): 97-120. DOI: 10.1257/jep.20.3.97. 6. Voznyuk O. V. Fundamental Factors of Human Health as Prerequisites for COVID-19 Prevention. Philosophy, psychology and pedagogics against COVID-19: Manual / Ed. : V. V. Rybalka, A. P. Samodryn, O. V.Voznyuk and others; a team of authors. Zhytomyr: Publisher O. Yevenok, 2020, pp. 223-250. 7. Abdel‐Khalek A. M. Happiness, health, and religiosity: Significant relations. Mental Health, Religion & Culture, 2006, 9(1), 85–97. DOI: 10.1080/13694670500040625. 8. Li X et al. diffusion tensor imaging study of brain microstructural changes related to religion and spirituality in families at high risk for depression. Brain Behav. 2019 Feb;9(2):e01209. DOI: 10.1002/brb3.1209. 9. Ormont L. R. Aggression and cancer in group treatment. Psychotherapeutic Treatment of Cancer Patients, Goldberg J. (Ed.), 1981, New York: The Free Press, pp. 207-227. 10. Diamond J. М. Behavioral Kinesiology. How to Activate Your Thymus and Increase Your Life Energy. N. Y.: Harper and Row, 1979. 234 р. 11. Weinzweig P. The ten commandments of personal power. Creative strategies for shared happiness and success. N.Y.: Meridian Press, 1988. 175 p. 12. Rizzolatti G., Arbib M. A. Language within our grasp. Trends in Neurosciences. 1998. № 21, рр. 188-194. 13. Poulton Richie, Moffitt Terrie E., Silva, Phil A. The Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study: overview of the first 40 years, with an eye to the future. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2015, 50 (5), pp. 679–693. 14. Bleckt R. 10 steps to happiness, health and success: a practical guide to personal fulfillment and optimum well-being. Rami & Marina Bleckt, 2010. 183 р. 15. Conwell Y., Pearson J., & DeRenzo E. G. Indirect self-descrutive behavior among elderly patients in nursing homes: A research agenda. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 1996, 4(2), 152–163. DOI: https://doi.org/10.1097/00019442-199621420-00007. 16. Rodin J., & Langer E. J. Long-term effects of a control-relevant intervention with the institutionalized aged. Journal of Personality and Social Psychology, 1977, 35(12), 897–902. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.35.12.897. 17. Schulz, R. Effects of control and predictability on the physical and psychological well-being of the institutionalized aged. Journal of Personality and Social Psychology, 1976, 33(5), 563–573. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.33.5.563. 18. Bettelheim B. Die Geburt des Selbst. Frankfurt: Fischer, 1984. 346 s. 19. McCord Joan, Geoffrey Sayre-McCord (ed.). Crime and Family : selected essays of Joan McCord. 2007, Philadelphia, PA: Temple University Press. 310 p. 20. Seligman M. E. P. Helplessness: On Depression, Development, and Death. San Francisco : W. H. Freeman, 1975. 250 р. 21. Murphy M, Donovan S, Taylor E. The Physical and Psychological Effects of Meditation: A review of Contemporary Research with a Comprehensive Bibliography 1931-1996. Sausalito, California: Institute of Noetic Sciences, 1997. 23 р. 22. Simonov, P. V. (1991). The motivated brain: a neurophysiological analysis of human behavior. Philadelphia: Gordon and Breach Science Publishers. 280 p. citation: Вознюк, О. В., Дубасенюк, О. А. (2024) Духовно-інтелектуальний аспект здоров’я учасників освітнього процесу. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті (6). с. 55-66. ISSN 2708-4809 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/39906/1/%D0%97%D0%B1.-VI-2024%3D05-%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D1%8E%D0%BA%2B%D0%94%D1%83%D0%B1%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%8E%D0%BA.pdf