eprintid: 44381 rev_number: 18 eprint_status: archive userid: 8984 dir: disk0/00/04/43/81 datestamp: 2025-06-25 19:50:24 lastmod: 2025-06-25 20:00:01 status_changed: 2025-06-25 19:50:24 type: article metadata_visibility: show title: Інноваційні стратегії вивчення та викладання іноземних мов: міждисциплінарний підхід language: ukraine creators_name: Вознюк, О. В. creators_id: alexvoz@ukr.net ispublished: pub subjects: BF subjects: L1 subjects: LB divisions: pedangl full_text_status: public date: 2025 date_type: published publication: Нові технології навчання number: 99 publisher: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» pagerange: 40-49 id_number: 10.52256/2710-3560.2025.99.04 refereed: TRUE issn: 2710-3560 referencetext: 1. Вознюк О. Деякі психолінгвістичні феномени вивчення іноземних мов. Подолання мовних та комунікативних бар’єрів: освіта, наука, культура: збірник наукових праць / за заг. ред. О. В. Ковтун. К. : НАУ. 2022. С. 58-61. URL: http://eprints.zu.edu.ua/35633/ 2. Вознюк О.В. Апроксимально-аналітичний метод навчання іноземних мов. Житомир: Волинь. 1998 (випр. та доповдено 2017). 74 с. 3. Вознюк О.В. Нетрадиційні, інноваційні освітні системи як суттєвий ресурс безперервного професійного розвитку вчителів іноземних мов // Безперервний професійний розвиток вчителів іноземних мов в Україні та за кордоном : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка. 2023. С. 286-352. URL: http://eprints.zu.edu.ua/36727/ 4. Вознюк О.В., Квеселевич Д.І. Новітні й нетрадиційні методи викладання іноземних мов. Питання філології та методики викладання філологічних дисциплін : наук.-метод. матеріали / за ред. проф. Л. О. Пономаренко. – Житомир : ЖВІРЕ, 2003. Вип. 13. С. 23-33. 5. Лозова О. М. Психологічні аспекти засвоєння іноземної мови: Навчально-методичний посібник. К.: КНЛУ. 2010. 143 с 6. Мельник Н.І. Іншомовна компетентність як пріоритетний напрям у змісті професійної підготовки педагогів у країнах Європи. Іншомовна освіта педагога: виклики, проблеми, перспективи: матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 5 лист. 2015 р.). С. 201–207. 7. Alexander C. The Timeless Way of Building, Oxford University Press. 1979. 8. Bond M. H., & Lai T. -M. Embarrassment and code-switching into a second language. Journal of Social Psychology. 1986. 126, 179–186. 9. Braitenberg V. and Schüz A. Cortex: Statistics and Geometry of Neuronal Connectivity. Berlin: Springer. 1998. https://doi.org/10.1007/978-3-662-03733-1 10. Brown P., Roediger H., & McDaniel M. Make it stick: The science of successful learning. Cambridge, MA, USA: Belknap Press of Harvard University Press. 2014. 336 р. 11. Brown R. Wilhelm von Humboldt's conception of linguistic relativity. The Hague & Paris: Mouton. 1967. http://dx.doi.org/10.1515/9783110877632 12. Chomsky N. Language and Mind. N.Y.: Harcourt, Brace and World. 1968. 164 p. 13. Costa A., et al. Your Morals Depend on Language. PLoS ONE. 2014. 9(4). e94842. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094842 14. Cushman F. Action, outcome and value: A dual-system framework for morality. Personality and Social Psychology Review. 2013. 17, 273–292. http://dx.doi.org/10.1177/1088868313495594. 15. Geipel J, Hadjichristidis C, Surian L. The Foreign Language Effect on Moral Judgment: The Role of Emotions and Norms. PLoS One. 2015 Jul 15;10(7): e0131529. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503530/ 16. Geipel Janet & Hadjichristidis, Constantinos & Surian, Luca. How Foreign Language Shapes Moral Judgment. Journal of Experimental Social Psychology. 2015. 59, 8-17. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2015.02.001. 17. Grabow Stephen. Christopher Alexander: The Search for a New Paradigm in Architecture, Routledge & Kegan Paul, London and Boston. 1983. 326 р. 18. Hajer М. Creating a language-promoting classroom: content-area teacher sat work. In Hall, Joan Kelly and Lorrie Stoops Verplaetse (eds.) / М. Hajer, L. Maaike. – Second and foreign language learning through classroom interaction. Mahwah N.J. and London: Lawrence Erlbaum Associates. 2000. P. 265-285. 19. Hardan A.A. Language Learning Strategies: A general Overview. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2013 106, 1712-1726. https://core.ac.uk/download/pdf/82653331.pdf 20. Harvey S., Goudvis A. Strategies that work: Teaching comprehension for understanding and engagement. Routledge. 2017. 320 р. 21. Henley N. M., & Kramarae C. Gender, Power, and Miscommunication. In N. Coupland, H. Giles, & J. M. Wiemann (Eds.), “Miscommunication” and Problematic Talk. New York: Sage Publications, Inc.. 1991. P. 18-43. 22. Hornby A. S. Oxford students’ dictionary of current English. Oxford: Oxford University Press. 1983. P. 235–240. 23. Krashen S. Explorations in Language Acquisition and Use: The Taipei Lectures. Portsmouth, NH: Heinemann. 2003. 103 р. 24. Lasnik H. The Theory of Principles and Parameters. In Noam Chomsky (ed.) The Minimalist program : 20th Anniversary Edition. Cambridge, Massachusetts, London, England: The MIT Press. 2015. P.11-116. 25. Long M. H. Inside the ''black box'' : Methodological issues in research on language teaching and learning. Language Learning. 1980. 30 (1), 1–42. 26. Lyyra Pessi. Semantics for Subjective Measures of Perceptual Experience. Frontiers in Psychology. Section Consciousness Research. 2019. Volume 10, Р. 1-4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01980 27. Marsh D. Content and Language Integrated Learning: The European Dimension – Actions. Trends and Foresight Potential. 2017. URL: http://europa.eu.int/comm/education/languages/index/html 28. Maslow A.H. The Farther Reaches of Human Nature. N. Y.: Penguin Books. 1976. 432 р. 29. Ministry of Education and Science of Ukraine, The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform. 2016. URL: https://mon.gov.ua/eng/tag/nova-ukrainska-shkola. 30. Murillo H.J.G., Ortega, J.M.T., Niebles, W. Analysis of Cognitive Learning Strategies Focused on the Acquisition of Information in Elementary School Students. Journal of Ecohumanism. 2024. Vol. 3(5). 1429–1436. URL: https://ecohumanism.co.uk/joe/ecohumanism/article/view/5820/5674 31. Nuckolls Janis B. The Case for Sound Symbolism. Annual Review of Anthropology. 1999. Volume 28. Р. 225-252. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.28.1.225 32. Osgood Charles E. Focus on Meaning: Explorations in Semantic Space. Mouton Publishers. 1979. 243 р. 33. Osgood Charles E., May William S., & Miron Murray S., Cross Cultural Universals of Affective Meaning. University of Illinois Press. 1975. 486 р. 34. Ostrander Sheila, Schroeder Lynn. Superlearning 2000. New York: Delacorte Press, 1995 (first published 1979). 448 р. 35. Oxford R. L. Teaching and Researching Language Learning Strategies: Self-Regulation in Context. New York: Routledge. 2017. 370 p. 36. Richards, J. & Farrell, T. Professional development for language teachers. Cambridge University Press. 2005. 202 p. 37. Rizzolatti G, Arbib MA. Language within our grasp. Trends in Neurosciences. 1998. May; 21(5), 188-94. https://doi.org/10.1016/s0166-2236(98)01260-0. PMID: 9610880. 38. Sedivy Julie. Language in mind: An introduction to psycholinguistics. Sinauer Associates is an imprint of Oxford. 2014. https://doi.org/10.1353/lan.2015.0069 39. Singer W. Neuronal Synchrony as a Binding Mechanism. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 2015. P. 10567-10570. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/03656-1 40. Teaching English as a second or foreign language / [Celce-Murcia M., Brinton D., Snow M. (eds.)]. [4th ed.]. Boston : Heinle : Cengage Learning. 2013. 706 p. 41. Tomasello Rosario et al. Brain connections of words, perceptions and actions: A neurobiological model of spatio-temporal semantic activation in the human cortex. Neuropsychologia. 2017. Volume 98. P. 111-129. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2016.07.004 42. Voznyuk O. V. The farther reaches of studying foreign languages as a psycholinguistic phenomenon. Building Professional Linguistic Competence of Future Specialists: VI Regional Students Scientific Internet-Conference (November 27, 2020). Zhytomyr: Zhytomyr Medical Institute. 2020. P. 223-235. URL: http://eprints.zu.edu.ua/31955/ 43. Vydra Anton. Gaston Bachelard and his reactions to phenomenology. Continental Philosophy Review. 2014. 47. https://doi.org/10.1007/s11007-014-9284-2. 44. Waters H.S., Schneider W. Metacognition, Strategy Use, and Instruction. The Guilford Press. 2009. 321 p. 45. Weingarten E., Chen Q., McAdams M., Yi J., Hepler J., Albarracín D. From primed concepts to action: A meta-analysis of the behavioral effects of incidentally presented words. Psychological Bulletin journal. 2016. 142 (5), 472-497. https://doi.org/10.1037/bul0000030 46. Wilson D., Conyers M. Teaching Students to Drive Their Brains: Metacognitive Strategies, Activities, and Lesson Ideas. ASCD. 2016. 134 p. citation: Вознюк О. В. (2025) Інноваційні стратегії вивчення та викладання іноземних мов: міждисциплінарний підхід. Нові технології навчання (99). С. 40–49. ISSN 2710-3560 document_url: http://eprints.zu.edu.ua/44381/1/1.pdf