%0 Journal Article %@ 2076-6173 %A Вірковський, А. П. %D 2013 %F zu2:9835 %I Вид-во ЖДУ ім. І.Франка %J Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка %N 70 %P 25-30 %T МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА РЕТРОПЕДАГОГІКИ ЯК ЗАСОБУ НЕЛІНІЙНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ %U http://eprints.zu.edu.ua/9835/ %X У статті визначено основні підходи до ретропедагогіки як засобу для повернення до упущених можливостей розвитку особистості. Вони базуються на основі поєднання лінійного та нелінійного розвитку особистості. Розглянуто використання біфуркації як можливого ''стрибка'' розвитку, що характеризує процес інтеграції попередніх систем, які трансформуються в нову цілісність. Зафіксовано феномен руйнування класичної лінійно-детерміністичної педагогічної парадигми і заміна її нелінійної педагогікою. Розглянуто питання про врахування всіх часових вимірів (минулого, теперішнього і майбутнього) в розвитку особистості. Оцінено голографічний ефект часу та його використання в технології упущених можливостей ровитку особистості. Обґрунтовано новий підхід до започаткування педагогічної системи, яка б надавала можливість створювати для учнів повторний старт розвитку.