Електронна бібліотека Житомирського державного університету: Ніяких умов. Результати впорядковані-Дата внесення. 2024-03-29T14:26:18ZEPrintshttp://eprints.zu.edu.ua/images/logo2.gifhttp://eprints.zu.edu.ua/2021-04-05T06:18:41Z2021-04-05T06:18:41Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/32449Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/324492021-04-05T06:18:41ZДо питання навчання іноземної мови за професійним спрямуваннямА. В. ПрищепчукЛ. В. Кушмар2019-04-24T12:51:27Z2019-04-24T12:51:27Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29323Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/293232019-04-24T12:51:27ZAssociative Way from Perception to Understanding: Associative Field vs Lexical-Semantic FieldNearly 1000 associative connections between words-stimuli of the economic area (capital, businessman, dumping etc.) and reactions to them obtained through the free associative experiment have been comprehensively analyzed in the article. Basic types of reactions have been characterized, their frequency ratios have been defined and the core-periphery relationship has been established. Associative fields and associative value of stimuli have been simulated. In the paper there was introduced the concept of lexical-semantic field by the author and the comparison of the lexical-semantic field and the associative field have been made. According to this procedure the similarities and differences between the linguistic picture of the world fixed in the dictionaries and the known concepts perception by modern native speakers have been delineated in this paper. In this way the dynamics of semantic changes has been revealed, i.e., the character of the linguistic picture transformation according to extra linguistic conditions. The methods of this work were manifold (free associative experiment, simulation, analysis of lexicographical definitions, elements of component analysis, comparative method and descriptive techniques such as continuous sampling, linguistic observation, generalization) which ensures the reliability of conclusions.Т. Є. НедашківськаЛ. В. Кушмар2013-12-18T13:32:55Z2015-08-15T05:13:29Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/10332Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/103322013-12-18T13:32:55ZОСОБЛИВОСТІ КАРТИНИ СВІТУ ПОЛІСЯНИНА
(НА МАТЕРІАЛІ АСОЦІАТИВНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ)
У статті проаналізовано різні види асоціацій, що отримані під час проведення асоціативного
експерименту (1. Вербальні прості: парадигматичні, синтагматичні, тематичні, словотвірні,
граматичні, фонетичні, власні назви, емоційно-оцінні. 2. Вербальні складені. 3. Невербальні.) на слова-
стимули лексики економічної сфери. Сукупність усіх реакцій дає змогу виявити особливості фрагмента
картини світу полісянина, що полягають як у загальних уявленнях про світ, так і в індивідуалізованому
баченні, сформованому під впливом екстралінгвальних чинників.Л. В. Кушмар2009-10-08T11:17:31Z2015-08-14T19:35:19Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/2927Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29272009-10-08T11:17:31ZСемантична структура слів економічної сфери використанняСтаття присвячена дослідженню семантичної структури слова економічної сфери використання. Схарактеризовано основні види реакцій, отриманих у ході проведення вільного асоціативного експерименту. Процентне співвідношення асоціацій різних видів неоднакове, що й виявляє особливості функціонування, усвідомлення та семантичної структури слів-стимулів економічної сфери.Л. В. Кушмар