Електронна бібліотека Житомирського державного університету: Ніяких умов. Результати впорядковані-Дата внесення. 2024-03-29T12:06:44ZEPrintshttp://eprints.zu.edu.ua/images/logo2.gifhttp://eprints.zu.edu.ua/2023-12-26T23:44:24Z2023-12-26T23:44:24Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38584Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/385842023-12-26T23:44:24ZІмперська політика ХІХ ст. у боротьбі з дітозгубництвом (на прикладі Волинської губернії)Метою роботи є аналіз факторів, що впливали на процес
становлення імперського законодавства щодо дітозгубництва та
висвітлення специфіки виконання судових рішень, пов’язаних з цим видом злочину.
Методологія дослідження базується на використанні наукових
інструментів історико-правових, імперських та жіночих студій, соціальної історії, частково – історичної антропології. Це дало можливість розглядати дітозгубництво у конкретно-історичних обставинах. На прикладі судових справ, розглянуто усі чинники, що впливали на окреслену проблематику.
Наукова новизна полягає у тому, що на основі архівних матеріалів,які представлені у Державному архіві Житомирської області, та широкому спектрі інших джерел, проаналізовано відомості про специфіку застосування покарань до жінок, які вчинили злочин проти життя дитини, а також факторів, що визначали імперську політику щодо подібних злочинів у другій половині ХІХ ст. (на прикладі Волинської губернії).
Висновки. Протягом другої половини ХІХ ст. в Російській імперії спостерігалась тенденція до пом’якшення вироків жінкам за такий злочин як дітозгубництво або інфантицид. Цьому сприяла низка факторів: незначна вартість життя немовляти в модерному суспільстві, що ймовірніше, пов’язувалось із значним перенаселенням, зокрема на Правобережжі. Подібні злочини не приносили великої шкоди
державі (відносно до інших). Одночасно, розвиток медицини, зокрема психіатрії, та, відповідно інший погляд на жінку під час пологів та підвищення рівня гуманності в суспільстві, (часте співчуття злочинницям з боку суддів та присяжних засідателів) стали не менш важливими факторами винесення судових вироків.О. В. Максимов2023-12-10T16:34:52Z2023-12-10T16:34:52Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38464Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/384642023-12-10T16:34:52ZЕтнографія України (народознавство) з методикою викладанняМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем дисципліни «Етнографія України (народознавство) з методикою викладання», плани семінарських занять з літературою до тем, принципи організації самостійної роботи, питання до заліку, критерії оцінювання
навчальних досягнень студентів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів.
Для студентів історичного факультету денної форми навчання.О. В. Максимовmax-84@ukr.net2023-11-10T21:00:00Z2023-11-10T21:00:00Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38266Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/382662023-11-10T21:00:00ZІсторія України ХІХ ст.Методичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем освітньої компоненти «Історія України ХІХ ст.», плани семінарських занять та завдання для самостійної роботи з основною та додатковою літературою, інтернет- ресурсами до тем, питання до екзамену, критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, окреслені принципи організації самостійної роботи.
Для бакалаврів історичного факультету денної форми навчанняВ. О. ВенгерськаО. В. Максимов2023-11-10T20:59:01Z2023-11-10T20:59:01Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38265Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/382652023-11-10T20:59:01ZІсторія України в особахМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем освітньої компоненти «Історія України в особах)», плани семінарських занять з літературою, інтернет-ресурсами до тем, принципи організації самостійної роботи, критерії оцінювання навчальних досягнень студентів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів.
Для студентів історичного факультету денної форми навчання.О. В. Максимовmax-84@ukr.net2023-10-03T07:16:06Z2023-10-03T07:16:06Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38029Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/380292023-10-03T07:16:06ZНацистська політика масового переміщення трудових ресурсів на південь Райхскомісаріату "Україна" у 1942 р.Метою роботи є розгляд нацистської політики масового
внутрішнього переміщення трудових ресурсів на південь Райхскомісаріату «Україна» у 1942 р. Методологія наукового дослідження ґрунтується на основі загальнонаукових і спеціальних історичних методів з урахуванням базових принципів історичного пізнання. Наукова новизна роботи полягає у тому, що тут уперше на основі широкої джерельної бази розглянуто нацистську політику з масового внутрішнього переміщення трудових ресурсів на південь Райхскомісаріату «Україна» для їх використання у сільському господарстві у 1942 р. У результаті автори приходять до висновків, що у 1942 р. відбувалося масове переміщення трудових ресурсів
на південь Райхскомісаріату «Україна». Тут вони використовувалися у сфері сільського господарства. Водночас тотальна відправка місцевого населення на роботи до Райху, започаткована навесні 1942 р., не дала можливості повною мірою реалізувати план з його переміщення на південь
України. Це призвело до посиленої експлуатації наявної робочої сили.С. В. СтельниковичО. В. Максимов2023-06-22T18:07:21Z2023-06-22T18:07:21Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/37444Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/374442023-06-22T18:07:21ZОснови науково-дослідної роботи студентівМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблемних питань освітньої компоненти «Основи науково-дослідної роботи студентів», плани семінарських занять з основною та додатковою літературою, інтернет-ресурсами до тем, теми рефератів, принципи організації самостійної роботи студентів, перелік тем для індивідуального навчально-дослідного завдання, питання до заліку, критерії оцінювання навчальних досягнень студентів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів, словник-довідник основних термінів і понять.
Для здобувачів вищої освіти І курсу історичного факультету.І. В. Ковальчук2023-06-22T18:06:51Z2023-06-22T18:06:51Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/37440Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/374402023-06-22T18:06:51ZОснови науково-дослідної роботи підготовки вчителяМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблемних питань освітньої компоненти «Основи науково-дослідної роботи підготовки вчителя», плани семінарських занять з основною та додатковою літературою, інтернет-ресурсами до тем, теми рефератів, принципи організації самостійної роботи студентів, перелік тем для індивідуального навчально-дослідного завдання, питання до заліку, критерії оцінювання навчальних досягнень студентів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів, словник-довідник основних термінів і понять.
Для здобувачів вищої освіти І курсу історичного факультету.І. В. Ковальчук2023-06-22T18:06:18Z2023-06-22T18:06:18Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/37435Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/374352023-06-22T18:06:18ZІсторія світової культуриМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем освітньої компоненти «Історія світової культури», плани семінарських занять та завдання для самостійної роботи з основною та додатковою літературою, інтернет-ресурсами до тем, питання до заліку, критерії
оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, окреслені принципи організації самостійної роботи.
Для бакалаврів історичного факультету денної форми навчання.О. М. Білобровецьbilobrovets@gmail.com2023-05-24T18:23:12Z2023-05-24T18:23:12Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/36895Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/368952023-05-24T18:23:12ZУкраїніка молода: збірник статей. Випуск 11Розміщені у збірнику статті стосуються таких науково-дослідних напрямків: історія України, історичне краєзнавство, українознавство, національні та гендерні студії, юдаїка, полоністика, біографістика.
Матеріали збірника розраховані на науковців, студентів, вчителів шкіл, ліцеїв, гімназій, усіх, хто цікавиться історією України.В. О. ВенгерськаІ. В. Ковальчук2023-02-28T20:43:40Z2023-02-28T20:43:40Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/36209Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/362092023-02-28T20:43:40ZДискусія між І. Лисяком-Рудницьким та О. Пріцаком щодо періодизації українського національного руху: історіографічний вимірПублікація присвячена висвітленню питання періодизації
українського національного руху ХІХ – початку ХХ ст. Розглядаються запропоновані схеми періодизації вказаного періоду І. Лисяка-Рудницького та О. Пріцака й предметна дискусія, яка виникла між цими дослідниками на основі
різних методологічних та концептуальних підходів, закладених в основу їхніх періодизацій. Оцінюються як сильні, так і недопрацьовані сторони запропонованих авторських схем українського національного руху ХІХ –
початку ХХ ст. і їхній вплив на подальший рівень вивчення вказаного питання.І. В. Ковальчук2023-01-31T20:43:06Z2023-01-31T20:43:25Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35983Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/359832023-01-31T20:43:06ZІсторія релігії та церкви в УкраїніМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем освітньої компоненти «Історія релігії та церкви в Україні», плани семінарських занять з літературою, інтернет-ресурсами до тем, принципи організації самостійної роботи, питання до екзамену, критерії оцінювання навчальних досягнень магістрантів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів. Для магістрантів історичного факультету денної та заочної форм навчання.С. В. Стальникович2023-01-31T20:42:57Z2023-01-31T20:42:57Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35982Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/359822023-01-31T20:42:57ZІсторико-релігійні студіїМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем освітньої компоненти «Історико-релігійні студії», плани семінарських занять з літературою, інтернет-ресурсами до тем, принципи організації самостійної роботи, питання до екзамену, критерії оцінювання навчальних досягнень магістрантів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів. Для магістрантів історичного факультету денної форми навчання.С. В. Стельникович2022-12-28T08:06:14Z2022-12-28T08:06:14Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35716Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/357162022-12-28T08:06:14ZРозробка дисертаційного проєкту з історії УкраїниМетодичні рекомендації до семінарських занять містять перелік основних проблем з освітньої компоненти «Розробка дисертаційного проєкту з історії України», плани семінарських за�нять з літературою, інтернет-ресурсами до тем, принципи організації самостійної роботи, питання
до екзамену, критерії оцінювання навчальних досягнень аспірантів, список основної й додаткової літератури та інтернет-ресурсів. Для аспірантів історичного факультету денної та заочної (вечірньої) форм навчання.С. В. Стельникович2022-12-19T07:39:14Z2022-12-19T07:39:14Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35608Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356082022-12-19T07:39:14ZConcepts of developing and planning a soviet cityМета дослідження – розкрити змістову складову основних
концепцій радянського містобудування, які застосовувались для розбудови нових та вже існуючих міст в УРСР, порівняльного аналізу ідей розбудови міст, житла та міського простору, які застосовувались у світовій містобудівній практиці з ідеями, що реалізувались на практиці в
Радянському Союзі. В ході дослідження було застосовано метод аналізу та синтезу під час визначення змісту ідей соціалістичного міста, індустріальної
житлової забудови, панельного будівництва та поділу міського простору на мікрорайони. Досліджено специфічні зв’язки програм розвитку міст та житлової забудови з програмами внутрішньо-економічного розвитку країни. Впровадження досліджуваних концепцій містобудування забезпечило свого часу активізацію урбаністичних процесів й вирішення
житлової проблеми у містах Радянської України. Та варто відмітити й значні недоліки даних концептів: домінування ідеологічної складової у всіх сферах життя, у тому числі й житловому будівництві; підпорядкування державним економічних програмам, однотипна забудова, низька якість житла, забезпечення побутових потреб населення на мінімальному рівні та ін. Відповідно до сучасних стандартів, міста, розбудовані в період УРСР, є незручними для життя та потребують системної реконструкції. Головне завдання сучасного будівництва та архітектури – розроблення нових містобудівних концепцій з врахуванням недоліків радянських практик розбудови міст та досягнень світової постіндустріалізації. Подальші наукові дослідження даної тематики дозволять встановити вплив міської забудови на формування повсякденних практик та побуту міського населення Радянської України другої половини ХХ ст.Олена Цимбалюк2022-12-19T07:38:38Z2022-12-19T07:38:38Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35607Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356072022-12-19T07:38:38ZThe ethnographic activities of Nykanor Dmytruk in the 1920s–the late 1930sМетою статті є комплексне вивчення етнографічної діяльності
Никанора Дмитрука у 1920-х – наприкінці 1930-х рр. Методологія наукового дослідження ґрунтується на основі загальнонаукових і спеціальних історичних методів із врахуванням базових принципів історичного пізнання: історизму, науковості, об’єктивності, системності. У результаті автор приходить до висновку, що Никанор Дмитрук розпочав проводити епізодичні етнографічні дослідження ще будучи студентом. Після початку співпраці Никанора Дмитрука з Етнографічною комісією Всеукраїнської академії наук його етнографічна діяльність набула системного характеру. Об’єктом етнографічних зацікавлень вченого стало широке
коло питань, пов’язаних з матеріальною та духовною культурою
українського народу. При цьому головну увагу Никанор Дмитрук
зосередив на етнографічному вивченні населених пунктів Житомирщини. Його дослідницька робота стала важливим внеском у розвиток етнографічної науки України міжвоєнного періоду.С. В. Стельникович2022-12-19T07:37:50Z2022-12-19T07:37:50Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35606Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356062022-12-19T07:37:50ZEuropean choice of Ukraine: prerequisites, contents and main factorsПроголошення Акту про державну незалежність України – важлива віха на шляху українського народу до національного самовизначення. Від 1991 р. розпочинається новий етап розвитку, на якому вирішальної ролі набули інституційні чинники. Насамперед, йдеться про створення Української держави як нового національно-державного феномену. У роки незалежності процес розбудови Української держави супроводжувався протистоянням політичних сил, що відстоювали
різноспрямовані вектори цивілізаційного розвитку. В статті розглядаються питання європейського вибору України, як
стратегічного орієнтиру суспільно-політичного розвитку країни, пріоритетного напряму її національно-державного самовизначення. Автори поставили за мету проаналізувати передумови, змістовні аспекти, головні внутрішні та зовнішні чинники що вплинули на обрання Україною європейського вектору розвитку. Дослідження ґрунтується на принципах об’єктивності, діалектики, історизму, соціального детермінізму, плюралізму. Виявлено, що загальне неприйняття політики багатовекторності, істотним чином змінилося завдяки Помаранчевої революції, коли в суспільстві відбулася різка поляризація. Заперечення негативних практик режиму В.Януковича проявилось в безальтернативності вибору європейського вектору розвитку України. Період президенства П.Порошенка ще раз довів, що тільки радикальна імплементація політичних, правових і соціальних норм і стандартів ЄС уможливить подолання олігархічних рис державно – політичної системи України.Ігор РафальськийТ. Л. Рафальська2022-12-19T07:36:27Z2022-12-19T07:36:27Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35605Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356052022-12-19T07:36:27ZCharity activity of church and religion organizations during the military conflict in the east of UkraineМетою статті є вивчення благодійної діяльності, яку проводили церковно-релігійні організації в умовах військового конфлікту на сході України. Для усестороннього вивчення окресленої проблематики використовувався комплекс загальнонаукових (аналіз, синтез, порівняння, систематизації, узагальнення тощо) та спеціальних історичних (історико-генетичний, історико-порівняльний, історико-системний) методів. Ця тема ще не виступала предметом окремого наукового аналізу. Деякі вчені лише частково торкалися окресленої проблематики переважно у рамках ширшого предметного кола. Визначено, що після початку військового конфлікту на сході України церковно-релігійні організації і на рівні міжконфесійних об’єднань (зокрема діяльність Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій), і на рівні окремих конфесій розпочали широку благодійну діяльність. Вони заявили про необхідність мирного розв’язання конфлікту та спрямовували свої зусилля на
підтримку внутрішньо переміщених осіб, учасників антитерористичної операції, їх родин, звільнення військових і цивільних полонених. Церковні й релігійні організації, особливо на початку військового конфлікту на Донбасі,
також виступили як важлива складова волонтерського руху. Важливу роль церковно-релігійні структури, передусім Українська православна церква Московського патріархату, відіграли у звільненні українських полонених упродовж 2014 – 2017 рр. Значною мірою, міжцерковний діалог, спрямований
на звільнення українських бранців, ініціювався і підтримувався на найвищому державному рівні.Ірина Мякінченко2022-12-19T07:35:14Z2022-12-19T07:35:14Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35604Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356042022-12-19T07:35:14ZInfanticide as a manifestation of women’s deviant behavior in the right-bank Ukraine in the late 19th – early 20th centuries (on the materials of the Zhytomyr county court)Метою статті є комплексний аналіз суб’єкта та мотивів злочину проти життя новонародженої дитини на Правобережній Україні в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Методологія наукового вивчення явищ дітозгубництва ґрунтується на основі таких загальнонаукових принципів як історизму, об’єктивності, системності, всебічності. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на основі широкої джерельної бази було розглянуто явище дітозгубництва на Правобережній Україні в кінці ХІХ – на початку ХХ ст., крізь призму
суб’єкта та мотивів вчинення даного злочину. У результаті проведених досліджень, автори приходять до таких висновків: існували пасивні та активні способи вбивства дітей. Новонароджений міг померти як від бездіяльності матері так і від активних дій, спрямованих на позбавлення життя дитини. Суб’єктом злочину, в переважній більшості, були жінки
незаміжні, що перебували в складному матеріальному становищі, та, як правило, належали до нижчих соціальних прошарків. Основні мотиви такого злочину були приховані у ставленні модерного суспільства до позашлюбних стосунків та незаконнонароджених дітей, які автоматично потрапляли в категорію маргіналів. Висвітлення лише одного аспекту – дітозгубництва дає перспективи для подальших досліджень девіантної та делінквентної поведінки жінок в умовах модерного суспільства.О. О. МаксимоваКатерина Гардзель2022-12-19T07:33:19Z2022-12-19T07:33:19Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35603Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356032022-12-19T07:33:19ZEngineering and technical intellectuals in Ukraine under conditions of the “Сreat terror” (on the example of the Konstantynovskyis family)Метою запропонованої статті є дослідження долі представників
інженерно-технічної інтелігенції України в умовах сталінського «Великого терору» скрізь призму персонального досвіду представників родини Константиновських. Антропологізація історії набуває все більшої популярності, що дозволяє досліджувати певні періоди і явища через
персональний досвід безпосередніх учасників та очевидців. В дослідженні використовувались методи історії повсякденності в контексті вивчення особистих переживань людини (членів родини) в екстремальних умовах. В статті проаналізовано історіографію проблеми масових репресій, яка в цілому є значною. Новизною запропонованого матеріалу є зосередження уваги на представниках однієї єврейської родини –
інженерів Константиновських. Характер «Великого терору» та його наслідки для України досліджується скрізь оптику долі конкретної єврейської родини інженера-будівельника.
Десятки тисяч мешканців України, зокрема євреїв, були репресовані з обвинуваченням у причетності до неіснуючих антирадянських контрреволюційних організацій. Серед стандартних обвинувачень, які висувались проти представників інженерно-технічної інтелігенції, зокрема євреїв, – шпигунство на користь Англії, Франції, Польщі та
інших країн. Проти представників родини Константиновських висувались звинувачення у співпраці з «польською розвідкою» та агентами з острова Ява (Індонезія). Особливо «обтяжуючим» фактором для Григорія та Германа Константиновських стала їх безпартійність. На прикладі представників цієї родини можна прослідкувати відпрацьований та максимально спрощений механізм репресій.О. А. Геча2022-12-19T07:30:39Z2022-12-19T07:30:39Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35601Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356012022-12-19T07:30:39ZLanguage and educational practices in the territories of the western russian empire governates in the 19th century: searching for national standardsМовам належала одна із ключових ролей в націотворчих процесах ХІХ ст. Дослідження цих процесів в окреслений період неможливо поза межами імперського. Головним завданням запропонованої статті є аналіз та порівняння особливостей освіти та мовних практик, які характеризували розвиток єврейських та польських громад на так званих «західних окраїнах» Російської імперії. Ліквідація польських за
характером навчальних закладів супроводжувалась розробкою варіантів включення польської молоді до загальноімперського контексту через систему освіти, й перш за все, вищу. Однак, збереження за польською статусу мови діловодства, судочинства, щоденного спілкування до Листопадового повстання 1830-1831 рр. значно ускладнило завдання
асиміляції місцевих поляків. Висловлюється припущення, що конкуруюче середовище, що було створене прихильниками використання івриту та їдишу, до яких долучались симпатики асимілітаційного проекту з орієнтацією на російську мову, сприяло кристалізації та унормуванню кожної єврейської
мови із одночасним розвитком їх літературних стандартів. Проект зі створення єврейських вчительських інститутів з елементами світської освіти, російською мовою та російським керівництвом виявився нежиттєздатним через неможливість досягти їх узгодження з єврейською традиційно-релігійною освітою.
В Російській імперії від середини XIX ст. комунікативне домінування поступово закріплюється за російською мовою. Іншим мовам відводилися свої, локальні ніші, які значною мірою обмежували їх вживання та використання. намагання влади скоротити комунікативний простір використання національних мов та принизити їх статус мали цілком
зворотній ефект. Їх утиски лише стимулювали творців національних «проєктів» докладати максимум зусиль для унормування, розширення сфер вжитку, активного використання в якості мов літератури та науки. Подальших досліджень потребують питання, пов’язані із закріпленням статусів державних мов у новостворених національних державах після руйнації однієї імперії та нових політичних обставин в
умовах іншої.В. О. Венгерська2022-12-18T17:53:40Z2022-12-18T17:53:40Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35600Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/356002022-12-18T17:53:40ZPolish culture in Ukraine under conditions of ukrainian statehood formation in 1917–1921Мета роботи полягає в з’ясуванні сутності трансформацій в
польській освітній і театрально-мистецькій діяльності в Україні в умовах зміни форм української державності, ідеологічних систем та соціальних перетворень в 1917–1921 рр. Аналіз діяльність польських громадських організацій освітнього та культурно-мистецького спрямування, з’ясування значення та впливу польського театру на суспільне життя
здійснено на основі структурного та функціонального методів. Навесні 1917 р. було створено польські представницькі інституції, розпочалась співпраця польських демократичних сил з органами української влади. Завдяки сприятливій політиці УЦР, спрямованій на забезпечення прав
національних меншин та впровадження національно-культурної
автономії, проходив процес масового створення польських початкових і середніх шкіл, виникла низка польських освітніх організацій по всій території України. Впровадження у життя політики забезпечення рівних прав усього населення в Українській Державі П. Скоропадського привело до скасування національно-персональної автономії. Однак цей період залишався сприятливим для розвитку польської освіти і культури, оскільки забезпечував політичну стабільність і можливість розвитку польського суспільно-політичного та культурного життя. Утвердження влади більшовиків у 1919 р. в Україні в результаті боротьби різних політичних сил та ідеологічних систем закріплювало класовий пріоритет
суспільного розвитку й заперечувало можливість продовження польської освітньої і культурної діяльності через утиски польських громадських діячів, що викликало їх від’їзд до Польщі. Ті осередки польської освіти й культури, які залишилися, продовжували діяти вже в системі радянської
влади.О. М. Білобровець2022-12-11T22:53:26Z2022-12-11T22:53:26Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35388Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353882022-12-11T22:53:26ZTragedy in Bazar in the commemorative practices of the anti-bolshevik insurgency and ukrainian emigration in the 1920s–1930sУ статті здійснено дослідження комеморативних практик,
пов’язаних з Базарською трагедією, у середовищі антибільшовицького повстанського руху та української еміграції 1920-х–1930-х рр. У результаті автор приходить до висновку, що перші спроби вшанування пам’яті загиблих на місцях їх поховання відбулися на початку 1920-х рр. При цьому пам’ять про Базарську трагедію сприяла поширенню
антибільшовицьких повстанських рухів на Житомирщині. Оскільки радянська влада спрямувала зусилля на знищення історичної пам’яті про жертв розстрілу листопада 1921 р., відповідні комеморативні практики проявилися переважно у середовищі української політичної еміграції за кордоном (у Польщі, Франції, Чехословаччині). Адже тут разом з перебуванням частини колишніх українських військових розміщувалися структури еміграційного Уряду УНР. У міжвоєнний період комеморативні практики про Базар відобразилися в образотворчому мистецтві. Також в цей час були опубліковані спогади, присвячені як Другому зимовому походу Армії УНР, так і Базарській трагедії.С. В. Стельникович2022-12-11T22:44:56Z2022-12-11T22:44:56Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35387Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353872022-12-11T22:44:56ZOld believers in the ekaterinoslav diocese and activities of orthodox mission at the beginning of the 20th centuryВисвітлення релігійного життя старообрядців Катеринославської єпархії на початку ХХ ст. та аналіз специфіки діяльності православної місії в їх середовищі. Методологія дослідження ґрунтується на принципах
історизму, системності, авторській об’єктивності, а також на
використанні загальнонаукових (аналіз, синтез, конкретизації, узагальнення) і спеціально-історичних (проблемно-хронологічного, історико-генетичного, історико-типологічного) методів. Використання проблемно-хронологічного методу дозволило проаналізувати релігійне життя старообрядницьких громад Катеринославської єпархії, виявити особливості віросповідної політики правлячої православної церкви у відношенні до старообрядців в певних хронологічних рамках.Антон Сичевський2022-12-11T22:34:28Z2022-12-11T22:34:28Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35386Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353862022-12-11T22:34:28Z“New Kharkiv” and “Great Zaporizhzhia” projects as representation of the urban planning searches during the period of industrializationУ 1929 р. в СРСР розгорнулася всесоюзна публічна кампанія з
обговорення перспектив розвитку радянського містобудування,
відома як дискусія про соціалістичне розселення. Ії основними учасниками стали не лише тогочасні провідні архітектори та містобудівники, а й вищі партійні і державні діячі. Під впливом утопічних містобудівних ідей, які виникли у ході дискусії щодо проблем соціалістичного розселення, українські архітектори-конструктивісти здійснили розробку генеральних планів реконструкції і розширення житлової інфраструктури двох промислових центрів – Харкова та Запоріжжя. Однак, конструктивістські проекти «Великого Запоріжжя» і «Нового Харкова» запропоновані І. Малоземовим, П. Хаустовим та П. Альошиним не були реалізовані у повному обсязі, оскільки характер їх планувальних рішень йшов врозріз із базовими положенням реальної містобудівної політики сталінського керівництва. Висловлюється думка, що створені українськими зодчими плани «Нового Харкова» і «Великого Запоріжжя» були втіленням авторського бачення зразкової моделі соціалістичного міста. На основі провідних ідей радянського авангарду, автори проектів запропонували оригінальну архітектурно-планувальну концепцію
забудови, яка не мала нічого спільного із містобудівним досвідом попередніх часів. Однак ці архітектурні пропозиції виявилися не актуальними в СРСР наприкінці 1920-х рр. В умовах сталінської індустріалізації партійний апарат надавав житловому будівництву другорядного значення. Як наслідок, масштабні проекти «Нового Харкова» та «Великого Запоріжжя» було визнано «помилковими».В. Рибачок2022-12-11T22:31:52Z2022-12-11T22:31:52Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35385Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353852022-12-11T22:31:52ZFormation and activities of local authorities in ukraine in 1917‒1921: historiographical overviewЗдійснено аналіз наукового доробку з проблеми формування та діяльності місцевих органів влади в Україні в 1917–
1921 рр. у вітчизняній та зарубіжній історіографії.
Вперше проведено комплексний огляд наявних досліджень, що
висвітлюють специфіку та тенденції створення і функціонування системи місцевих органів влади в добу Української революції. Узагальнивши розрізненні та фрагментарні дані, вдалося визначити концептуальне бачення досліджуваної проблеми в наявній на сьогодні історіографії. Висновки. Однак, слід відзначити крайню недостатність
розробки тематики організації та діяльності місцевої влади часів Української революції і визнати відсутність структурованих комплексних досліджень з цього питання.Дмитро Кондратюк2022-12-11T22:30:57Z2022-12-11T22:30:57Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35384Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353842022-12-11T22:30:57ZThe fighting between ukrainian nationalist structures and soviet underground forces and partisans in the territory of Zhytomyr region during the nazi occupation: reasons, nature, the effects (the attempt of case study)У статті досліджується питання становлення в Україні двох
тоталітарних ідеологій – комуністичної та націоналістичної.
Зародження цих ідеологічних доктрин на українських землях
відбувалося майже одночасно, однак їх охоплення свідомістю
населення супроводжувалося різними чинниками та розгорталося
за відмінних обставин – носії комуністичної доктрини захопили та утвердилися при владі, націоналісти ж намагалися позбавити їх влади шляхом майбутньої національної революції. Визначено, що із моменту свого зародження носії вказаних ідеологій перебували у відкритому протистоянні та навіть використовували образи один одного як метод власної пропаганди. Ця «пропагандистсько-агітаційна війна» між комуністами та українськими націоналістами розгорнулася упродовж 1920–1930-х рр., ще задовго до початку Другої світової війни.І. В. Ковальчук2022-12-11T22:28:32Z2022-12-11T22:28:32Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35383Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/353832022-12-11T22:28:32ZEstates in the activities of judicial institutions and penitentiary establishments in right-bank Ukraine (1864–1914)Правобережна Україна стала частиною імперії після другого
поділу Речі Посполитої 1792 р. Включення цих земель до нового адміністративного, економічного та культурного простору відбувалось непросто. Протягом першої половини ХІХ ст. в регіоні був представлений найвищий відсоток кріпосних селян та зберігались елементи й функціонували інститути (в тому числі й судові) неіснуючої держави. Поразка у Кримській війні 1853–1856 рр. поставила Російську імперію перед потребою у радикальному реформуванні всіх сфер життя. Хвилеподібні періоди співробітництва-конфронтації
російської влади й місцевої шляхти призвели до появи окремих
(регіональних) положень практично у всіх реформах, яким дала
старт Селянська 1861 р. Зміна соціальних статусів, стосунків, питання власності та ставлення до представників влади потребували юридичного урегулювання. Судова реформа й поява нових інституцій та практик мали вирішувати наявні проблеми, суперечки, карати злочинців на законних підставах. Збереження становості суспільства знайшло відображення у створенні та діяльності волосних судів, як найнижчої судової ланки. Окружні суди являли собою цілком нове явище у правовій культурі, функціонування яких забезпечувалось професійними юристами на основі нових судових статутівВ. О. ВенгерськаО. І. ЖуковськийО. О. Максимова2021-11-15T21:47:48Z2021-11-15T21:47:48Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/33393Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/333932021-11-15T21:47:48ZХрамове будівництво й освіта на Волині і Поліссі в ХVIII-XIX ст. та відхожі селянські промислиВ статті розглядаються унікальні практики та соціальні феномени, які пов’язувались із католицькими релігійними, культурно-освітніми традиціями та були представлені на території Волині й Полісся, що належать до цікавих з наукової точки зору фронтирних зон. Окремий аспект статті стосується мовних особливостей як регіону, так і лаборів, які мали відношення до збору коштів на храмове будівництво.В. О. Венгерська2021-11-15T21:03:12Z2021-11-15T21:03:12Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/33392Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/333922021-11-15T21:03:12ZРоль католицької церкви в організації духовного життя поляків у Житомирі в ХІІІ–ХІХ ст.У статті представлено короткий огляд появи, організаційної розбудови та діяльності Римо-Католицької Церкви у Житомирі в ХІІІ – ХІХ ст. Впродовж усіх століть, незважаючи на зміну суспільно-пол-
ітичної ситуації, католицька церква була провідною інституцією, що
опікувалась духовним життям польського населення, дбала про розви-
ток освіти в краї, займалась благодійною діяльністю. Після приєднан-
ня Правобережної України до Російської імперії, репресій царської влади
проти поляків за участь у визвольних змаганнях впродовж ХІХ ст. ка-
толицька церква об’єднувала все польське населення губернського міста
Житомира, допомагала зберігати національну ідентичність.О. М. Білобровець2018-09-27T12:48:58Z2018-09-27T12:48:58Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/27424Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/274242018-09-27T12:48:58ZКозацько-старшинське літописання як етап розвитку української історіографіїМарія Шадурська2018-09-25T09:53:28Z2018-09-25T09:53:28Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/27419Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/274192018-09-25T09:53:28ZНаукові праці Центру історіографічних дослідженьУ збірнику представлені статті за результатами роботи Центру історіографічних досліджень та тези доповідей студентської конференції «Ідеї національного Відродження у слов’янських країнах ХVІІІ – ХІХ ст. у історичній спадщині дослідників», яка відбулася у Житомирському державному університеті імені Івана Франка 26 квітня 2018 року.
Розміщені у збірнику статті стосуються таких напрямків: «Загальні питання історії слов’янських народів», «Видатні постаті національного Відродження слов’янських народів», «Права людини: історичний вимір і сучасні тенденції». Збірник розрахований на викладачів, аспірантів, студентів та всіх, хто цікавиться історією.2018-04-05T13:12:35Z2018-04-05T13:12:35Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/26920Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/269202018-04-05T13:12:35ZSpace technology museum objects of the exhibition in Korolyov space museum (Zhytomir, Ukraine) as historical sourcesThis article contains information about the space technology museum objects that are exhibited in Korolyov Space Museum (Zhytomyr, Ukraine). The author describes the main classification schemes of historical sources and
proposes her own ones for museum objects of space technology; defines the main stages of their history; determines their particular qualities among the
variety of other artifacts. For evaluating the reliability and historical significance of space technology artifacts she uses such terms as authenticity, probability, completeness, novelty and representativeness. The majority of space technology exhibits at Korolyov Space Museum belongs to primary sources. They contain various levels of historical information, besides technological one. In combination with the secondary and tertiary sources
they reflect economic, social, scientific, political aspects of the society’s life.
The statement that museum objects of space technology can serve as the basis for obtaining scientific factual historical knowledge is affirmed in the conclusion of the article.Олена Зосімович2018-02-09T09:43:34Z2018-02-09T09:46:50Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/26466Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/264662018-02-09T09:43:34ZРозвиток педагога як громадянина-патріота у сфері соцієтальних рис українського етносуРассматривается развитие педагога как гражданина-патриота в сфере социеєтальных черт украинского этноса. Показано, что подобно тому, как формирование личности имеет целью гармоничную личность, а формирование специалиста – компетентного специалиста, формирование гражданина предполагает формирование патриота. Задачи по формированию гражданина-патриота реализуется в плоскости авторской концепции духовности украинского этноса и его особой геополитической роли на современном цивилизационном ландшафте.О. В. Вознюкalexvoz@ukr.net2017-09-08T07:09:56Z2017-09-08T07:09:56Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/25208Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/252082017-09-08T07:09:56ZВнесок Дмитра Дорошенка у розвиток української історіографіїКостянтин Корчинський2017-03-10T13:03:24Z2017-03-10T13:03:24Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/24015Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/240152017-03-10T13:03:24ZІсторичний зміст матеріалів фондової колекції Музею космонавтики ім. С. П. КорольоваУ статті визначаються основні цілі, завдання та особливості комплектування фондів Музею космонавтики ім.
С.П. Корольова в Житомирі, коротко аналізується його фондова колекція, основні етапи її формування, визначається її іс-
торична складова, на конкретному прикладі демонструється значення музейних матеріалів в історичних дослідженнях.Олена ЗосімовичН. М. Щербакова2016-10-04T13:56:43Z2016-10-04T13:56:43Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22101Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/221012016-10-04T13:56:43ZВлияние достижений космонавтики на формирование музейной сети страныОлена Зосімович2016-10-04T11:33:28Z2016-10-04T11:33:28Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22093Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220932016-10-04T11:33:28ZРоль музеїв у сучасних освітніх програмах підготовки фахівцівОлена Зосімович2016-10-04T11:33:23Z2016-10-04T11:33:23Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22092Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220922016-10-04T11:33:23ZОбъединение музеев космонавтики в единую общесоюзную сеть и образование ассоциации музеев космонавтики (АМКОС СССР)Олена Зосімович2016-10-04T11:33:17Z2016-10-04T11:33:17Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22091Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220912016-10-04T11:33:17ZОсновные направления государственной политики в области музейного дела в 1956-1964 гг.Олена Зосімович2016-09-29T08:48:26Z2016-09-29T08:48:26Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22069Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220692016-09-29T08:48:26ZНові тенденції розвитку космонавтики та їх відображення в діяльності аерокосмічних музеївОлена Зосімович2016-09-27T14:27:34Z2016-09-27T14:27:34Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22045Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220452016-09-27T14:27:34ZНаукові праці Центру історіографічних досліджень: Збірник статей за результатами роботи Центру історіографічних дослідженьУ збірнику представлені статті за результатами роботи Центру історіографічних досліджень та тези доповідей студентського круглого столу «Ідеї національного Відродження у словянських країнах ХVІІІ – ХІХ ст.», який відбувся у Житомирському державному університеті імені Івана Франка 29 квітня 2015 року.
Розміщені у збірнику статті стосуються таких напрямків: «Актуальні питання української та зарубіжної історіографії», «Ідеї національного Відродження у слов`янських країнах», «Видатні постаті в контексті національного Відродження України та слов`янського світу». Збірник розрахований на викладачів, аспірантів, студентів та всіх, хто цікавиться історією.2016-09-27T14:27:19Z2016-09-27T14:27:19Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22044Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/220442016-09-27T14:27:19ZНаукові праці Центру історіографічних досліджень. Збірник статей за результатами роботи Центру історіографічних досліджень.У збірнику представлені статті за результатами роботи Центру історіографічних досліджень та тези доповідей студентської конференції «Актуальні напрямки досліджень минулого слов’янських народів в історіографічній спадщині ХVІІІ – поч. ХХІ ст.», яка відбулася у Житомирському державному університеті імені Івана Франка 22 квітня 2016 року.
Розміщені у збірнику статті стосуються таких напрямків: «Іван Франко як дослідник-славіст», «Актуальні питання української та зарубіжної історіографії». Збірник розрахований на викладачів, аспірантів, студентів та всіх, хто цікавиться історією.2016-08-25T09:56:37Z2016-08-25T09:57:45Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/21822Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/218222016-08-25T09:56:37ZИстория создания мемориального музея космонавтикиОлена Зосімович2016-08-25T09:52:55Z2016-08-25T09:54:30Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/21821Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/218212016-08-25T09:52:55ZМузеї космонавтики на теренах радянського союзуОлена Зосімович2016-08-25T08:55:55Z2016-08-25T09:05:12Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/21820Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/218202016-08-25T08:55:55ZОсобливості вивчення предметів космічної техніки як історичних джерел в навчальному курсі «Історичне джерелознавство»Олена Зосімович2014-10-25T22:59:29Z2015-08-15T09:20:25Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/13361Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/133612014-10-25T22:59:29ZХХ століття – етнонаціональний вимір та проблеми Голокосту2011-11-10T10:04:27Z2015-08-14T23:08:43Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/5317Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/53172011-11-10T10:04:27ZМіжнародна науково-практична конференція "XX століття – етнонаціональний вимір та проблеми Голокосту"Н. В. Рудницька2009-10-09T11:28:52Z2015-08-14T19:36:20Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/2938Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29382009-10-09T11:28:52ZІнноваційні тенденції розвитку сучасних європейських підручників із соціальної історіїСтаття присвячена огляду інноваційних тенденцій розвитку сучасних європейських підручників, зокрема з соціальної історії. З’ясовано, що їм притаманні оновлений зміст, який відображає досягнення історичної і педагогічної науки, відмова від моноідеології, наявність у значному обсязі сюжетів із соціальної історії та історії повсякденності. І. П. Акіншева2009-05-20T13:15:12Z2015-08-14T19:16:33Zhttp://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/2678Цей елемент знаходиться в архіві з URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/26782009-05-20T13:15:12ZПриродоохоронні аспекти наукової та практичної діяльності Й.К. ПачоськогоСтаття присвячена Йосипу Конрадовичу Пачоському - видатному українському і польському вченому-натуралісту, ботаніку, зоологу XIX-XX століття, його науковий спадок має значний інтерес для розуміння процесу розвитку вітчизняної науки. Більша половина наукового життя Й.К. Пачоського, його дослідження (характеризуючи які додаємо розпочав, започаткував, вперше, за ініціативою) пройшли в Україні. Активізація дослідження його діяльності науковцями України – це данина пам’яті вченому. Дослідження і розробка питань історії науки допомагають почути наукове слово видатних людей, не дозволяють залишитися йому лише фондами наукових установ.Тетяна Гармаш