Підлужна, Г. В., Марущак, О. М.
(2019)
Становлення та розвиток методики читання в українській початковій школі (XIX − середина XX століття).
Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 1 (66).
с. 13-18.
ISSN 1992-5786
Опис
Статтю присвячено дослідженню процесів становлення й розвитку методики читання в українських початкових школах ХІХ − середини ХХ століть. Акцентовано на значущості проблеми історико-методичних досліджень для модернізації сучасної шкільної літературної освіти. На основі
аналізу праць вітчизняних науковців, педагогів, письменників та громадських діячів того часу авторами визначено наукові напрями розвитку методики читання в початкових школах. Зокрема, здійснено огляд та охарактеризовано методичні ідеї О. Духновича, П. Куліша, Т. Шевченка, М. Корфа,
М. Драгоманова, І. Франка, Лесі Українки, Х. Алчевської, Т. Лубенця, С. Русової, І. Огієнка.
З’ясовано, що українська педагогіка до середини XIX століття окреслила лише окремі напрями розбудови національної освіти. Із 50−60-х років XIX століття поступово починає розроблятися науково
обґрунтована методика читання. Авторами досліджено, що тогочасні прогресивні українські вчені,
педагоги, письменники й громадські діячі у складних соціально-економічних та політичних умовах відстоювали право на створення й розвиток в Україні шкіл, де б навчання велося рідною мовою, дбали про
виховання молодших школярів на кращих зразках художніх творів. Вони приділяли велику увагу цілісності аналізу твору в єдності змісту й форми, розвитку творчого мислення, виразному читанню як
засобу активізації читацьких інтересів. Особлива увага зверталася на зміст книжок для читання, їхню
виховну спрямованість, на розвиток пізнавальних інтересів та емоційної сфери школярів.
У статті зроблено висновок, що становлення методики читання в українській початковій школі
розпочалося з середини XIX століття, а до середини XX століття зусиллями вчених, педагогів,
письменників і громадських діячів були розроблені основні науково-методичні засади духовного розвитку учнів засобами художньої літератури. Автори окреслюють перспективи наукових досліджень
у визначеному напрямі, корелюючи їх із метою сучасної початкової освіти.
Actions (login required)
|
Перегляд елементу |