Особливості мотиваційної сфери студентів хелперських спеціальностей

Гавриловська, К. П. and Литвак, О. Й. (2019) Особливості мотиваційної сфери студентів хелперських спеціальностей. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Ін-ту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 1 (53). pp. 57-61. ISSN 2072-4772

[img]
Preview
Text
Download (507kB) | Preview

Abstract

У статті представлено результати емпіричного дослідження особливостей мотиваційної сфери студентів хелперських спеціальностей. Виявлено, що домінуючими ціннісними орієнтаціями в кар’єрі студентів, які навчаються за хелперськими спеціальностями є «служіння добру», «автономія», «інтеграція стилів життя». У своїй майбутній професійній діяльності студенти прагнуть бути незалежними, самі ставити перед собою завдання та організовувати роботу відповідно до своїх потреб. Також мають бажання приносити користь іншим людям, допомагати їм у вирішенні життєвих труднощів. При цьому, сподіваються гармонійно поєднувати своє особисте та професійне життя. В статье представлены результаты эмпирического исследования особенностей мотивационной сферы студентов хелперских специальностей. Выявлено, что доминирующими ценностными ориентациями в карьере студентов, обучающихся за хелперскими спеціальностями, являются «служение добру», «автономия», «интеграция стилей жизни». В своей будущей профессиональной деятельности студенты стремятся быть независимыми, сами ставить перед собой задачи и организовывать работу в соответствии со своими потребностями. Также хотят приносить пользу другим людям, помогать им в решении жизненных трудностей. При этом надеются гармонично сочетать свою личную и профессиональную жизнь. The choice of the future profession is personally and socially determinated and includes future specialist`s expectations for the chosen field of activity. Sometimes ill-founded and unreasoned choice of the profession, the distortion of its motivational component lead to difficulties in professional adaptation. The article presents the results of an empirical study of the features of the motivational sphere of students whose professional activity is related to the provision of assistance. The results of the study indicate that the dominant value orientations in a career for students of helper specialties are “service the good”, «autonomy» and «integration of life styles». It turned out that students tend to be independent in their professional activities, to set the tasks by themselves and organize the work according to their needs. They have a desire to benefit others, help in solving life difficulties. They aim to organize their personal and professional life harmoniously, so that one sphere does not interfere with the other, but promote and support the implementation of intentions and satisfying their requirements. The results of the study show that the majority of study participants have adequate or high self-esteem. As a result of the correlation analysis, it was established that there is a connection between the level of self-assessment and certain career orientations. Future helpers with increasing level of self-esteem are able to manifest such personal qualities as “extraversion”, “attachment” and “emotional stability” more clearly. These qualities in general can contribute to a more harmonious self-realization in the chosen profession.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: мотиваційна сфера, студенти хелперських спеціальностей, самооцінка, ціннісні орієнтації в кар’єрі. мотивационная сфера, студенты хелперских специальностей, самооценка, ценностные ориентации в карьере. motivational sphere, students of helper specialties, self-esteem, value orientations in a career.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Socio-Psychological > Department of Social and Practical Psychology
Depositing User: Ксенія Гавриловська
Date Deposited: 08 Oct 2019 07:25
Last Modified: 08 Oct 2019 07:25
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29890

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics