Художні особливості п’єси Роланда Шиммельпфенніга «До/Після»

Соколовська, С. Ф. (2022) Художні особливості п’єси Роланда Шиммельпфенніга «До/Після». Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 33(72) (2). с. 187-192. ISSN 2663-5992

[img]
Перегляд
pdf
Download (363kB) | Перегляд

Опис

Зміна світоглядних та естетичних координат наприкінці ХХ ‒ на початку ХХІ століття зумовила актуалізацію екзистенційної моделі «присутності у світі», ознаками якої стали відмова від життєподібності та особливий вид художньої комунікації. Показовою у цьому ракурсі є драматургія Р. Шиммельпфенніга. З одного боку, його п’єси свідчать про перехід від постмодерної деконструкції, автономної театральності постдраматичного театру до «нового реалізму». З іншого боку, вони відображають не менш характерну його особливість, пов’язану з драматургічною формою, ‒ навмисне ускладнення сприйняття, яке виникає за рахунок роздробленості форми. Форма розбивається на частини, щоб глядач не міг одразу охопити картину цілком. Тим самим досягається ефект неоглядності, і для аналізу побаченого глядач змушений застосовувати так званий індуктивний метод ‒ збирати частини в ціле. Завдяки цьому посилюється увага до деталей ‒ не розглянувши деталей, ми не зрозуміємо, що зображено. Руйнуючи ілюзію достовірності життя, драматург не дозволяє глядачеві пасивно рухатися лінією дії, змушує зіставляти не лише частини, розташовані поряд, а й віддалені одна від одної, виявляти нові смислові зв’язки, взаємовідображення, контрасти ‒ і цим активізує свідомість. Драматургічний текст Р. Шиммельпфенніга позиціонує себе одночасно як реальність і як вимисел, демонструючи умовність цього розмежування, адже і реальність, і вимисел є результатом наративізації. Авторська інтерпретаційна модель п’єси «До/Після» передбачає її осмислення щонайменше з двох точок зору, їх поєднання. Художня картина світу ‒ ілюзія, яка не прагне бути прийнятою за реальність. І водночас ‒ це вимисел, який потребує обґрунтування, щоб стати чимось більшим, ніж фікція. Р. Шиммельпфенніг виражає скепсис щодо стандартного розмежування вимислу і реальності: художній світ своїх творів він організовує так, що предметом зображення стає реальність фантазії та фантасмагоричність реальності.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: сучасна драма, літературознавче моделювання, хронотоп, художня картина світу, епізація драматичного тексту
Теми: P Мова та література > PT Німецька література
Підрозділи: Інститут іноземної філології > Кафедра германської філології та зарубіжної літератури
Користувач, що депонує: S.P. Kulyk
Дата внесення: 17 Черв 2022 12:54
Останні зміни: 17 Черв 2022 12:54
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/34142

Actions (login required)

Перегляд елементу Перегляд елементу