Вплив суб’єктивних орієнтирів на розуміння студентами невизначених ситуацій

Шепельова, М. В. (2023) Вплив суб’єктивних орієнтирів на розуміння студентами невизначених ситуацій. Вчені Записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 34 (73). с. 172-177. ISSN 2709-3093

[img]
Перегляд
Text
Download (295kB) | Перегляд

Опис

У статті розглядається поняття «невизначеність», наводяться характеристики невизначених ситуацій, розуміння невизначених ситуацій пов’язується з суб’єктивною чи об’єктивною складністю: встановлювати чи розпізнавати сприймане за певними ознаками; розкривати сутність сприйманого, його охарактеризувати, сформулювати поняття; вирізнити сприймане з поміж іншого, встановити його призначення, мету; ставити завдання, планувати майбутні дії; бачити зумовленість, причини певних подій. Стверджується, що відчуття невизначеності може бути викликане дефіцитом або надлишком актуальної інформації, її суперечливістю, раптовою появою нової інформації, яка цілком або частково заперечує попередню. Такі умови можуть як пригнічувати, блокувати розумову діяльність, так і стимулювати її, допомагати знаходити нові, нестандартні рішення. З метою визначення впливу суб’єктивних орієнтирів на розуміння студентами невизначених ситуацій проведено дослідження серед студентів-психологів І (n=30) та ІІІ (n=32) курсів ЗВО м. Києва. Здійснено контент-аналіз розв’язання студентами експериментальної задачі, формулювання умови якої характеризується дефіцитом інформації. Контент-аналіз особливостей розуміння студентами невизначених ситуацій дозволив нам виявити наявність трьох основних векторів вирішення експериментальної задачі студентами: 1) розв’язок шляхом пошуку суб’єктивних причин виникнення ситуації та її наслідків; 2) пошук об’єктивних зовнішніх причин та можливих наслідків; 3) спроба власної інтерпретації подій шляхом зміни тлумачення «вигнання з дому», а саме – розуміння «вигнання з дому» як «відправлення» за дорученням чи з якоюсь іншою метою. Результати дослідження підтверджують суттєвий вплив суб’єктивних орієнтирів на розуміння студентами невизначених ситуацій, зокрема при суттєвому дефіциті інформації, необхідної для вирішення задачі.

Тип елементу : Стаття
Ключові слова: суб’єктивні орієнтири, невизначеність, невизначена ситуація, розуміння, творче мислення, студенти, контент-аналіз.
Теми: B Філософія. Психологія. Релігія > BF Психологія
Підрозділи: Соціально-психологічний факультет > Кафедра соціальної та практичної психології
Користувач, що депонує: М.В. Шепельова
Дата внесення: 16 Січ 2024 12:14
Останні зміни: 16 Січ 2024 12:14
URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/38780

Actions (login required)

Перегляд елементу Перегляд елементу