Моляко, В. О., Третяк, Т. М.
(2023)
Дослідження творчого аналогізування та творчої комбінаторики в процесі розв'язування старшокласниками завдань за умов інформаційної невизначеності.
Габітус (54).
с. 86-91.
ISSN 2663-5208
Опис
У статті акцентується на важливості забезпечення психологічної готовності особистості до розв’язування творчих завдань у різного роду ускладнених умовах. Аналізуються напрацювання зарубіжних учених стосовно конструктивістського підходу до навчання, орієнтованого на вирішення проблем, самостійне знаходження учнями принципу розв’язування завдання, самостійне оволодіння знаннями. Розглядаються основні принципи створення нових об’єктів
у природі: аналогізування й комбінування, а також реалізація цих принципів у творчості людини з позицій новизни її продукту: об’єктивної та суб’єктивної. Обговорюється
доцільність реалізації творчих завдань, спрямованих на знаходження суб’єктивної новизни, з метою навчання творчості. Обґрунтовується співвідношення аналогізування й
комбінування в системі координат синергетики. Формулюється визначення поняття стратегії. Аналізується функціональний
потенціал стратегій аналогізування й комбінування з метою вирішення актуальних проблем. Подаються результати аналізу
виконання досліджуваними експериментального завдання. Виокремлюється типологія побудови шуканих конструкцій: 1) добудовується шукана образно-смислова конструкція навколо заданого об’єкта-орієнтира; 2) конструктивних змін зазнає сам об’єкт-орієнтир; 3) реалізуються аналогізуючі й комбінаторні дії в масштабі: а) конструкції самого
об’єкта-орієнтира; б) простору навколо об’єкта орієнтира. Як перспективний вектор удосконалення цього експериментального завдання розглядається його варіант із вимогою закінчити низку незакінчених речень і наводяться їх формулювання. Показано, що основу побудови речень під час виконання експериментального завдання може становити проекція життєвого досвіду досліджуваних. Акцентується увага
на трансформації структурного аналогізування у функціональне аналогізування, структурне комбінування й функціональне
комбінування в процесі вирішення експериментального завдання. Формулюється типологія розроблених задумів за їх емоціональним спрямуванням: нейтрально-песимістичні, агресивно-песимістичні, слабко-оптимістичні, утвердження позитивної стабільності
Actions (login required)
|
Перегляд елементу |