Ковтун Н. М.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5529-8655
(2025)
Людство як суб’єкт наукового пізнання і соціальної відповідальності у філософії Ганса Йонаса.
Вісник гуманітарних наук. № 7.
С. 1–18.
ISSN 3083-5712.
DOI: 10.5281/zenodo.15385756.
1.pdf
Завантажити (1MB) | Preview
Анотація
Метою статті є дослідження розуміння людства як колективного суб’єкта наукового пізнання та соціальної відповідальності науковця в інтерпретації Г. Йонаса. Для досягнення поставленої мети використано методологію герменевтичного аналізу щодо інтерпретації філософських ідей та текстів і логіко-історичний підхід до розуміння різних етапів еволюції відповідальності суб’єкта за результати наукової діяльності.
У статті встановлено, що в розумінні Г. Йонаса у другій половині ХХ століття сформувалася сфера колективної діяльності, де суб’єктом наукового пізнання і перетворення соціальної і природної дійсності стало людство, а об’єктом – уся біосфера планети. У новій реальності techne в інтерпретації Г. Йонаса людина не просто почала жорстко впливати на природну і соціальну реальність, а й сама стала об’єктом серйозного технологічного впливу, який реалізується через впровадження трьох ключових форм контролю: за тривалістю життя, поведінкою і генетичною еволюцією сучасної людини.
Доведено, що тривалий час моральні норми і відповідальність науковців за результати діяльності регулювалися категоричним імперативом І. Канта, який стосувався переважно сфери міжособистісних стосунків. З появою колективного суб’єкта наукового пізнання суттєво розширюється «горизонт відповідальності» людини, який має охопити усю сферу виробництва і суспільну політику. З метою визначення меж відповідальності науковця за наслідки своєї діяльності і забезпечення виживання людства в умовах техногенної цивілізації Г. Йонас сформулював новий категоричний імператив: «Чини так, щоб наслідки твоєї діяльності узгоджувалися з продовженням автентичного людського життя на землі» або «Чини так, щоб наслідки твоєї діяльності не були руйнівними для майбутньої можливості такого життя». У такий спосіб людство бере на себе зобов’язання зберегти неушкодженим фізичний світ як простір і необхідну умову існування майбутніх поколінь людей.
Практична значущість дослідження базується на необхідності вироблення якісно нових механізмів і норм регуляції діяльності науковців в ситуації транзитивності, соціальної і геополітичної невизначеності в постіндустріальному суспільстві.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | B Філософія, психологія, релігія > B Філософія (Загальне) |
Відділи: | Факультет історії, права та публічного управління > Кафедра філософії та політології |
Користувач: | Наталія Михайлівна Ковтун |
Дата подачі: | 12 Трав 2025 06:07 |
Оновлення: | 30 Серп 2025 17:54 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/43655 |
ДСТУ 8302:2015: | Ковтун Н. М. Людство як суб’єкт наукового пізнання і соціальної відповідальності у філософії Ганса Йонаса. Вісник гуманітарних наук. 2025. № 7. С. 1–18. DOI: 10.5281/zenodo.15385756. |