Купрійчук В. М.ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7229-1749, Хаюк М. В.
ORCID: https://orcid.org/0009-0006-8547-4724
(2025)
Імплементація досвіду державної політики розвитку освіти й науки українських урядів доби національно-визвольної боротьби (1917–1920 рр.) в умовах воєнного стану в Україні.
Державне управління: удосконалення та розвиток. № 4.
С. 1–18.
ISSN 2307-2156.
DOI: 10.32702/2307-2156.2025.4.10.
1.pdf
Завантажити (294kB) | Preview
Анотація
У статті проаналізовані і узагальненіпідходи імплементації елементів досвіду державної політики розвитку освіти й науки українських урядів доби національно-визвольної боротьби (1917–1920 рр.) в умовах воєнного стану в Україні. Встановлено, що національні пріоритети в революційних подіях цієї доби, привсій їх неоднозначності і суперечливості, дали могутній державно-управлінський поштовх гуманітарному відродженню українського народу, а отже й розвиткові національної освіти і науки. В практичних діяннях усіхрежимів часів 1917–1920 рр. чітко й однозначно простежується розуміння того, що без створення національної школи як необхідної умови виховання національно-свідомого громадянства всі управлінські зусилля, спрямовані на побудову незалежної держави, будуть марними. Зазначено, що об’єднувальним стрижнем усіх українських національно-визвольних сил, незалежно від їх політичної орієнтації, стало відродження української освіти й науки, яке забезпечило його поширення та активізацію і залишилось величним надбанням української революції. Навіть за обставин більшовицької окупації інерція національно-культурного відродження не згасала і певний час породжувала все нові й нові яскраві духовні явища. Показано, що саме у цей період в Україні формувалася нова освітня політика, закладалися основи нової національної школи та українізації системи освіти і науки. Висвітлено етап складного процесу самовизначення країни, який відбувався на фоні революційних подій в умовах поглиблення національної свідомості та різкого погіршання соціально-економічного становища населення, у цій царині було багато як здобутків, так і втрат, які потребують глибокого переосмислення в контексті особливостей і проблем розбудови сучасної української держави в умовах воєнного часу.Доведено, що саме в цей період система державного управління освітою і наукою є необхідною умовою функціонування суспільства. Зміна цієї системи як однієї з найважливіших сфер суспільної практики у кожному конкретному історичному випадку детермінується реальними потребами і можливостями суспільства, особливостями його соціальної організації, цілями і завданнями, які вона ставить перед собою.
Визначні політичні події, що відбувалися в Україні в 1917–1920 рр. справили потужний вплив на формування системи державного управління всіма сферами суспільного життя, зокрема й такими базовими складовими гуманітарної сфери, якосвітай наука.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | H Суспільні Науки > HD Промисловість. Землевикористання. Робоча сила > HD28 Управління. Індустріальне управління |
Відділи: | Факультет історії, права та публічного управління > Кафедра права та публічного управління |
Користувач: | Світлана Чорновіл |
Дата подачі: | 26 Черв 2025 12:47 |
Оновлення: | 07 Серп 2025 12:41 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44416 |
ДСТУ 8302:2015: | Купрійчук В. М., Хаюк М. В. Імплементація досвіду державної політики розвитку освіти й науки українських урядів доби національно-визвольної боротьби (1917–1920 рр.) в умовах воєнного стану в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2025. № 4. С. 1–18. DOI: 10.32702/2307-2156.2025.4.10. |