Березюк Ю. В. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9853-1237, Мерзова Р.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3958-3165
(2025)
Педагогічні розвідки про волинських чехів в Україні.
Українська полоністика (23).
С. 178–186.
ISSN 2220-4555.
DOI: 10.35433/2220-4555.23.2025.ped-3
1.pdf
Завантажити (304kB) | Preview
Анотація
У статті проаналізовано інтеграцію національних меншин, які проживали на території сучасної України в ХІХ ст. та на початку ХХ ст., зокрема волинських чехів, в українське суспільство.
Автори описують історичний, культурний та активний педагогічний вплив волинських чехів на розвиток культури, економіки, освіти тодішньої України. Зазначено, що розуміння важливості створення системи національної освіти, шкільництва на становлення демократичного, розвинутого суспільства сприяло появі культурно-освітніх інституцій, які існували на території України.
Вони зіткнулися з певними труднощами у розвитку шкільної освіти, зокрема це був мовний бар'єр, фінансові проблеми, застарілі методи та форми навчання, а особливо контроль з боку російського уряду. У статті зазначено, що важливу роль у підтримці освіти серед чехів відігравали громадські організації, такі як Чеське товариство ім. Я. А. Коменського та Чеська Матіца Шкільна. Вони засновували школи, підтримували їх фінансово та організовували культурно-просвітницькі заходи. У 1930-х роках політична ситуація в СРСР призвела до закриття багатьох національних шкіл, включно з чеськими, як частину загальної політики ліквідації національних меншин. Незважаючи на труднощі, волинські чехи змогли зберегти свої освітні та культурні здобутки завдяки організаціям і громадським ініціативам, що сприяло розвитку освітніх інституцій навіть у міжвоєнний період. Один з найяскравіших прикладів педагогів-експериментаторів був В. Пршигода. Його основні ідеї полягали у створенні єдиної школи, диференціації, трудової і виробничої школи, запровадженні індивідуального навчання, зосередженні уваги на колективному вихованню, науковому управлінні школою, зміцненні шкільного самоврядування, шанобливому ставленні до дитини.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | Q Наука > Q Наука (Загальне) |
Користувач: | Олександр Сергійович Яценко |
Дата подачі: | 14 Лип 2025 21:06 |
Оновлення: | 14 Лип 2025 21:06 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44714 |