Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Психологічні особливості формування життєстійкості в здобувачів освіти з досвідом втрати

Жванія Т. В.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1160-6254, Сметаняк В. І.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1238-6807, Реморов Я. С.ORCID: https://orcid.org/0009-0006-0079-2679 (2025) Психологічні особливості формування життєстійкості в здобувачів освіти з досвідом втрати. Наукові перспективи. № 64. С. 1417–1432. ISSN 2708-7530. DOI: 10.52058/2708-7530-2025-10(64)-1417-1432.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (387kB) | Preview

Анотація

Складні умови сьогодення та негативні наслідки воєнного стану спричиняють низку психологічних проблем серед представників різних верств населення. Досвід втрат по-різному впливає на людину, а здатність протистояти негативному впливу обставин є предметом наукових досліджень у психології. Зважаючи на це, дослідження психологічних особливостей життєстійкості як інтегральної властивості особистості набуває особливої наукової та практичної значущості.

Метою статті є дослідження й аналіз психологічних особливостей формування життєстійкості здобувачів освіти після пережитих втрат.

Узагальнені результати дослідження засвідчили, що рівень життєстійкості здобувачів освіти, які мають досвід втрат, є вищим порівняно з тими, хто не набув такого досвіду. Можна стверджувати, що здобутий досвід втрат сприяє мобілізації зусиль, активізації внутрішнього потенціалу, а також розробленню й втіленню конструктивних рішень та дій, що сприяють подальшому розвитку особистості й самореалізації. Проаналізовано різні підходи до визначення поняття «життєстійкість» у науково-психологічному дискурсі. У межах дослідження було проведено тренінг, спрямований на підвищення рівня життєстійкості. У статті висвітлено методи й форми психологічного впливу, які сприяють розвитку емоційного інтелекту та підвищують рівень стресо- та життєстійкості молоді.

Отже, життєстійкість ґрунтується на здатності особистості протидіяти стресовим ситуаціям, умінні управляти своєю емоційно-вольовою сферою, а також мати стійкі життєві цінності й орієнтири. Розрізняють зовнішні й внутрішні чинники її формування.

Основними компонентами життєстійкості визначено залученість, конт- роль та прийняття ризиків. Активна позиція у взаємодії зі світом є противагою стресам і сприяє відновленню внутрішніх ресурсів; контроль, тобто здатність керувати власними емоціями й поведінкою в складних обставинах, забезпечує зважене прийняття рішень; прийняття ризику як життєвого виклику підтримує емоційну стабільність і допомагає долати наслідки травматичного досвіду.

Тип ресурсу: Стаття
Ключові слова: життєстійкість, чинники, особистість, психологічні умови, тренінги, методи психологічного впливу
Класифікатор: B Філософія, психологія, релігія > BF Психологія
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління
Користувач: Олександр Сергійович Яценко
Дата подачі: 08 Лист 2025 13:15
Оновлення: 08 Лист 2025 13:15
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45774
ДСТУ 8302:2015: Жванія Т. В., Сметаняк В. І., Реморов Я. С. Психологічні особливості формування життєстійкості в здобувачів освіти з досвідом втрати. Наукові перспективи. 2025. № 64. С. 1417–1432. DOI: 10.52058/2708-7530-2025-10(64)-1417-1432.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу