Жванія Т. В.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1160-6254, Сметаняк В. І.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1238-6807, Реморов Я. С.
ORCID: https://orcid.org/0009-0006-0079-2679
(2025)
Психологічні особливості формування життєстійкості в здобувачів освіти з досвідом втрати.
Наукові перспективи. № 64.
С. 1417–1432.
ISSN 2708-7530.
DOI: 10.52058/2708-7530-2025-10(64)-1417-1432.
1.pdf
Завантажити (387kB) | Preview
Анотація
Складні умови сьогодення та негативні наслідки воєнного стану спричиняють низку психологічних проблем серед представників різних верств населення. Досвід втрат по-різному впливає на людину, а здатність протистояти негативному впливу обставин є предметом наукових досліджень у психології. Зважаючи на це, дослідження психологічних особливостей життєстійкості як інтегральної властивості особистості набуває особливої наукової та практичної значущості.
Метою статті є дослідження й аналіз психологічних особливостей формування життєстійкості здобувачів освіти після пережитих втрат.
Узагальнені результати дослідження засвідчили, що рівень життєстійкості здобувачів освіти, які мають досвід втрат, є вищим порівняно з тими, хто не набув такого досвіду. Можна стверджувати, що здобутий досвід втрат сприяє мобілізації зусиль, активізації внутрішнього потенціалу, а також розробленню й втіленню конструктивних рішень та дій, що сприяють подальшому розвитку особистості й самореалізації. Проаналізовано різні підходи до визначення поняття «життєстійкість» у науково-психологічному дискурсі. У межах дослідження було проведено тренінг, спрямований на підвищення рівня життєстійкості. У статті висвітлено методи й форми психологічного впливу, які сприяють розвитку емоційного інтелекту та підвищують рівень стресо- та життєстійкості молоді.
Отже, життєстійкість ґрунтується на здатності особистості протидіяти стресовим ситуаціям, умінні управляти своєю емоційно-вольовою сферою, а також мати стійкі життєві цінності й орієнтири. Розрізняють зовнішні й внутрішні чинники її формування.
Основними компонентами життєстійкості визначено залученість, конт- роль та прийняття ризиків. Активна позиція у взаємодії зі світом є противагою стресам і сприяє відновленню внутрішніх ресурсів; контроль, тобто здатність керувати власними емоціями й поведінкою в складних обставинах, забезпечує зважене прийняття рішень; прийняття ризику як життєвого виклику підтримує емоційну стабільність і допомагає долати наслідки травматичного досвіду.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | життєстійкість, чинники, особистість, психологічні умови, тренінги, методи психологічного впливу |
| Класифікатор: | B Філософія, психологія, релігія > BF Психологія |
| Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління |
| Користувач: | Олександр Сергійович Яценко |
| Дата подачі: | 08 Лист 2025 13:15 |
| Оновлення: | 08 Лист 2025 13:15 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45774 |
| ДСТУ 8302:2015: | Жванія Т. В., Сметаняк В. І., Реморов Я. С. Психологічні особливості формування життєстійкості в здобувачів освіти з досвідом втрати. Наукові перспективи. 2025. № 64. С. 1417–1432. DOI: 10.52058/2708-7530-2025-10(64)-1417-1432. |


