Сорочинська О. А.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4823-1089, Блощинська Л. М.
ORCID: https://orcid.org/0009-0002-4413-8784
(2025)
Організація предметно-практичної діяльності дітей середнього дошкільного віку з використанням природного матеріалу відповідно до вимог сучасного освітнього простору ЗДО.
Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. № 152.
С. 180–187.
ISSN 2617-6688.
DOI: 10.24195/2617-6688-2025-3-24.
1.pdf
Завантажити (591kB) | Preview
Анотація
Статтю присвячено аналізу психофізичних змін, що відбуваються в дітей середнього дошкільного віку, які створюють сприятливі умови для ефективної взаємодії з предметами й інтенсифікації пізнавальної активності; деталізації й обґрунтуванню педагогічних умов та окресленню ефективних підходів до організації предметно-практичної діяльності дітей середнього дошкільного віку з використанням природного матеріалу. Мета статті – обґрунтувати педагогічні умови й окреслити ефективні підходи та методичний інструментарій до організації предметно-практичної діяльності дітей середнього дошкільного віку з використанням природного матеріалу відповідно до вимог сучасного освітнього простору ЗДО.
Методологія дослідження базується на аналізі нормативних документів організації освітнього процесу в ЗДО, наукових джерел і практичного досвіду ЗДО. Використано методи аналізу, порівняння, систематизації, класифікації та узагальнення.
Результати дослідження демонструють, що ефективність розвитку предметно-практичної діяльності залежить від комплексу педагогічних умов, до яких належать створення насиченого предметного середовища з природними об’єктами, роль вихователя як організатора, що стимулює самостійність і творчість дитини, інтеграція різних видів діяльності з природним матеріалом і педагогічна підтримка творчого потенціалу. Визначено, що педагогічний потенціал природних матеріалів проявляється в розвитку дрібної моторики, сенсорних здібностей, творчої активності й формуванні екологічної свідомості. У статті обґрунтовано застосування наочних (спостереження, демонстрація), словесних (бесіди, художнє слово) і практичних (вправи, ігри-експерименти, спільна й самостійна діяльність, проблемні ситуації) методів в організації предметно-практичної діяльності дітей середнього дошкільного віку з використанням природного матеріалу. Визначено ефективні форми роботи: індивідуальну, підгрупову та фронтальну. Наголошено на важливості спеціально організованого освітнього середовища, що включає спеціалізовані зони («куточки природи», «майстерні»), систематизацію матеріалів, забезпечення інструментарієм і презентацію дитячих робіт.
У висновках наголошується, що комплексна організація предметно-практичної діяльності не лише сприяє формуванню базових компетентностей дошкільника, а й виховує екологічну свідомість, створюючи міцну основу для його успішного навчання й адаптації у майбутньому.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Класифікатор: | L Освіта > LB Теорія і практика освіти |
| Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра теорії та методик дошкільної й інклюзивної освіти |
| Користувач: | Єлизавета Сергіївна Панченко |
| Дата подачі: | 10 Лист 2025 10:18 |
| Оновлення: | 10 Лист 2025 10:18 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45783 |
| ДСТУ 8302:2015: | Сорочинська О. А., Блощинська Л. М. Організація предметно-практичної діяльності дітей середнього дошкільного віку з використанням природного матеріалу відповідно до вимог сучасного освітнього простору ЗДО. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. № 152. С. 180–187. DOI: 10.24195/2617-6688-2025-3-24. |


