Бородіна О. С.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2777-2508, Сватьєв А. В.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9399-1576, Лайчук А. М.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9102-1381, Гусаревич О. В.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7740-4631, Бурковський В. В.
ORCID: https://orcid.org/0009-0003-5067-8864
(2025)
Рухова активність і психологічне здоров’я: педагогічні стратегії підтримки балансу у здобувачів вищої освіти.
Олімпійський та паралімпійський спорт. № 3.
С. 7–11.
ISSN 2786-8036.
DOI: 10.32782/olimpspu/2025.3.1.
1.pdf
Завантажити (599kB) | Preview
Анотація
У статті досліджено взаємозв’язок між руховою активністю та психологічним здоров’ям здобувачів вищої освіти в умовах сучасного освітнього простору. Показано, що навчальне середовище закладів вищої освіти висуває низку викликів для молоді, серед яких переважають малорухливий спосіб життя, тривале перебування за комп’ютером, нерегулярний режим дня, поєднання навчання з підробітком, соціально-психологічна адаптація, цифрова залежність та надмірні емоційні навантаження. Такі фактори зумовлюють підвищення рівня стресу, тривожності та психоемоційного виснаження, що негативно позначається як на академічних результатах, так і на загальному самопочутті здобувачів вищої освіти.Обґрунтовано педагогічні стратегії, спрямовані на підтримку балансу між фізичним та психічним здоров’ям здобувачів вищої освіти. Серед ключових напрямів визначено інтеграцію рухової активності у навчальний процес шляхом упровадження динамічних пауз, використання методів активного навчання та універсального дизайну програм фізичного виховання; розвиток навичок саморегуляції та здоров’язбереження через тренінги зі стрес-менеджменту, навчання релаксаційним і дихальним практикам, індивідуалізацію планів фізичної активності; створення інклюзивного освітнього середовища із забезпеченням доступності спортивної інфраструктури, функціонуванням психологічних служб, впровадженням групових форм рухової діяльності, що підсилюють соціалізацію; поєднання валеологічних та екологічних практик, зокрема організацію занять на свіжому повітрі, прогулянок і туристичних походів, застосування «зелених практик» як ресурсу відновлення енергії та профілактики тривожності. Зроблено висновок, що системне поєднання зазначених стратегій сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти здоров’язбережувальної компетентності, підвищенню стресостійкості, формуванню позитивної мотивації до фізичної активності та гармонійному розвитку особистості. Отримані результати мають практичне значення для оптимізації освітнього процесу, розробки університетських програм підтримки благополуччя здобувачів вищої освіти та формування інклюзивного академічного простору.
| Тип ресурсу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | здобувачі вищої освіти, психологічне здоров’я, рухова активність, педагогічні стратегії, здоров’язбереження, стресостійкість |
| Класифікатор: | H Суспільні Науки > H Соціальні науки (Загальне) Q Наука > Q Наука (Загальне) |
| Відділи: | Факультет фізичного виховання та спорту > Кафедра фізичної культури та базової загальновійськової підготовки |
| Користувач: | Оксана Бородіна |
| Дата подачі: | 26 Груд 2025 19:30 |
| Оновлення: | 26 Груд 2025 19:30 |
| URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/46305 |
| ДСТУ 8302:2015: | Рухова активність і психологічне здоров’я: педагогічні стратегії підтримки балансу у здобувачів вищої освіти / О. С. Бородіна та ін. Олімпійський та паралімпійський спорт. 2025. № 3. С. 7–11. DOI: 10.32782/olimpspu/2025.3.1. |


