Кравець О. Є.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2762-9787, Свириденко І. М.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9186-4001
(2025)
Формування іншомовної соціолінгвістичної компетентності учнів початкової школи за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
Інноваційна педагогіка. Т. 2, № 83.
С. 84–89.
ISSN 2663-6085.
DOI: 10.32782/2663-6085/2025/83.2.17.
1.pdf
Завантажити (516kB) | Preview
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування іншомовної соціолінгвістичної компетентності (СЛК) учнів початкової школи з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). У дослідженні аналізуються теоретичні основи соціолінгвістики, зокрема модель SPEAKING Делла Хаймза, яка охоплює ключові аспекти мовлення: обстановку, учасників, мету, дії, тон, засоби, норми та жанри. Розглядаються вимоги навчальної програми України для початкової школи, які передбачають розвиток комунікативної компетентності через лінгвістичний, мовленнєвий і соціокультурний досвід, а також інтеграцію мови й культури в межах міжкультурної парадигми. Зазначається, що СЛК формується поступово: від оволодіння привітаннями в першому класі до розуміння культурних реалій і соціальних норм у четвертому класі.
Особлива увага приділяється психологічним особливостям учнів віком 6–10 років, для яких характерне формування психологічних основ особистості. На основі праць Д. Донцова виділено ключові фактори: соціальна ситуація, навчальна діяльність, спілкування, інтелектуальний розвиток і емоційні якості. Вчитель відіграє центральну роль у створенні умов для розвитку комунікативних навичок через аналітичні завдання та само- стійну роботу.
У статті досліджено потенціал ІКТ для створення інтерактивного навчального середовища. Проаналізовано онлайн-сервіси, такі як Wizer.me, Kahoot.com, Storyboard, Quizlet.com, Flippity, Mozabook і Ukraine Wow, які дозволяють створювати інтерактивні вправи, тести, комікси та віртуальні екскурсії. Ці інструменти підтримують комунікативно-орієнтований підхід, наближаючи навчання до реальних мовних ситуацій і підвищуючи мотивацію учнів. Визначено критерії відбору матеріалів для ІКТ: відповідність тематиці, доступність, автентичність і наявність культурних реалій.
Наголошується на необхідності подальших досліджень щодо нормативності використання ІКТ, оптимальної тривалості занять і методів навчання. Запропоновано розробку нових методичних підходів і навчальних ресурсів для ефективного формування СЛК. Використання ІКТ сприяє створенню динамічного, культурно насиченого навчального середовища, що готує учнів до ефективної міжкультурної комунікації в глобалізованому світі.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут іноземної філології > Кафедра германської філології та зарубіжної літератури Інститут педагогіки > Кафедра англійської мови з методиками викладання в дошкільній та початковій освіті |
Користувач: | Олександр Сергійович Яценко |
Дата подачі: | 04 Серп 2025 08:00 |
Оновлення: | 04 Серп 2025 08:00 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/44842 |
ДСТУ 8302:2015: | Кравець О. Є., Свириденко І. М. Формування іншомовної соціолінгвістичної компетентності учнів початкової школи за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. Інноваційна педагогіка. 2025. Т. 2, № 83. С. 84–89. DOI: 10.32782/2663-6085/2025/83.2.17. |