Сорочинська О. А.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4823-1089, Тушинська О. О.
ORCID: https://orcid.org/0009-0009-0232-3894, Дяченко І. В.
ORCID: https://orcid.org/0009-0000-6407-1885
(2025)
Формування природничо-екологічної компетентності у дітей молодшого дошкільного віку з використанням природничих SMART-боксів: нормативно-правовий аспект.
Актуальні питання у сучасній науці. № 38.
С. 1455–1469.
ISSN 2786-6300.
DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1455-1469.
1.pdf
Завантажити (392kB) | Preview
Анотація
У статті комплексно досліджено нормативно-правові та педагогічні основи формування природничо-екологічної компетентності у дітей молодшого дошкільного віку засобами природничих SMART-боксів. Авторки обґрунтовують актуальність екологічної освіти як складника сталого розвитку суспільства в умовах зростання глобальних екологічних викликів. Особливу увагу приділено аналізу сучасної нормативно-правової бази, яка регламентує екологічну освіту дітей, зокрема міжнародним документам (Цілі сталого розвитку ООН, стратегія ЮНЕСКО з освіти для сталого розвитку), а також українським законам і освітнім стандартам – Законам України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базовому компоненту дошкільної освіти, освітнім програмам («Дитина», «Впевнений старт», «Українське дошкілля», «STREAM-освіта» та ін.).
У науковій розвідці охарактеризовано зміст природничо-екологічної компетентності як інтегрованого утворення, що включає когнітивний, діяльнісний і ціннісно-мотиваційний компоненти. Визначено, що ефективне формування цієї компетентності має відбуватися у контексті інтегрованої, діяльнісної та емоційно-насиченої взаємодії з природою. У цьому аспекті природничі SMART-бокси виступають інноваційним засобом, який поєднує сенсорний досвід, експериментування, дослідницьку діяльність і цифрові технології (відео, аудіо, AR-компоненти), що сприяє мотивації, креативності, індивідуалізації навчання.
Розкрито педагогічні умови ефективного впровадження SMART-боксів у ЗДО: створення розвивального освітнього середовища, доступність засобів, забезпечення безпеки й гігієнічних вимог, підготовка педагогів до інтеграції інноваційних технологій в освітній процес, активна взаємодія з батьками. Представлено також концептуальну модель SMART-боксів: її змістові компоненти, принципи побудови та педагогічну цінність. Звернуто увагу на важливість врахування вікових психолого-педагогічних особливостей дітей 3-4 років – емоційної чутливості, сенсомоторного мислення, допитливості та потреби у практичній діяльності. Важливою є наявність нормативних регламентів (Санітарний регламент для ЗДО, БКДО), що визначають вимоги до матеріалів, безпеки та середовища, у якому функціонують SMART-бокси. У статті узагальнено зміст комплексних і парціальних програм екологічного спрямування, які є концептуальною та методичною основою для використання SMART-боксів.
Результати дослідження підтверджують, що використання природничих SMART-боксів у поєднанні з відповідними педагогічними умовами є ефективним засобом формування у дітей молодшого дошкільного віку первинної екологічної свідомості, пізнавального інтересу до природи та практичних умінь природодоцільної поведінки.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра теорії та методик дошкільної й інклюзивної освіти |
Користувач: | Олександр Сергійович Яценко |
Дата подачі: | 26 Серп 2025 20:49 |
Оновлення: | 26 Серп 2025 20:49 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45013 |
ДСТУ 8302:2015: | Сорочинська О. А., Тушинська О. О., Дяченко І. В. Формування природничо-екологічної компетентності у дітей молодшого дошкільного віку з використанням природничих SMART-боксів: нормативно-правовий аспект. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 38. С. 1455–1469. DOI: 10.52058/2786-6300-2025-8(38)-1455-1469. |