Федоров І. В.ORCID: https://orcid.org/0009-0008-1559-7950
(2025)
Формування глобального мислення у сучасних здобувачів вищої освіти засобами дисциплін гуманітарного циклу.
Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. № 121.
С. 136–151.
ISSN 2663-6387.
DOI: 10.35433/pedagogy.2(121).2025.10.
12.pdf
Завантажити (408kB) | Preview
Анотація
У статті розкривається сутність глобального мислення як інтегративної характеристики сучасної особистості, що забезпечує здатність до комплексного, критичного, мультикультурного та системного сприйняття світу та глобальних процесів, що його формують. Показано, що глобальне мислення є важливим фактором професійного та соціального становлення студентів вищої освіти в умовах постійних змін, спричинених процесами глобалізації, інформатизації та трансформації суспільних відносин.
Особлива увага приділяється ролі гуманітарних дисциплін у формуванні глобального світогляду молоді. У статті стверджується, що гуманітарна освіта є важливим засобом розвитку критичного мислення, міжкультурної компетентності, етичної рефлексії та відповідальності за долю людства. Розглянуто потенціал історії, філософії, соціології, культурології, політології у забезпеченні студентів необхідними знаннями та навичками для розуміння глобальних викликів та процесів, а також для ефективної участі в житті глобального суспільства.
У статті аналізуються освітні технології та методології, що сприяють розвитку глобальної свідомості, включаючи проектне навчання, дебати, моделювання міжнародних переговорів, тематичні дослідження, інтерактивні форми роботи та участь у міжнародних академічних програмах та обмінах. Підкреслюється важливість інтеграції міждисциплінарного підходу, який дозволяє студентам формувати системне бачення складних глобальних проблем шляхом поєднання знань з різних галузей науки.
Результати дослідження свідчать про нагальну необхідність зміни традиційних підходів до викладання гуманітарних наук у вищих навчальних закладах. Пропонується зосередити освітній процес на розвитку критичного мислення, саморефлексії, аналізу глобальних процесів у контексті сталого розвитку, поваги до культурного різноманіття та активної громадянської позиції. Визначено, що формування глобального мислення має стати наскрізним завданням освітньої політики, спрямованої на підготовку компетентних, відповідальних, відкритих до нових викликів громадян світу.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Користувач: | Аліна Ковальчук |
Дата подачі: | 01 Вер 2025 11:51 |
Оновлення: | 02 Вер 2025 07:09 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45064 |
ДСТУ 8302:2015: | Федоров І. В. Формування глобального мислення у сучасних здобувачів вищої освіти засобами дисциплін гуманітарного циклу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2025. № 121. С. 136–151. DOI: 10.35433/pedagogy.2(121).2025.10. |