Бородіна О. С.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2777-2508, Кузьменко В. Й.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2751-5421
(2025)
Правові основи забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО в Україні: аналіз чинного законодавства.
Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. № 103.
С. 17–21.
ISSN 3083-5682.
DOI: 10.31392/UDU-nc.series5.2025.103.03.
1.pdf
Завантажити (182kB) | Preview
Анотація
Інклюзивне навчання у закладах вищої освіти (ЗВО) є важливим аспектом сучасної освітньої політики, спрямованим на забезпечення рівного доступу до якісної освіти для осіб з особливими освітніми потребами (ООП). У статті розглядаються нормативно-правові засади організації інклюзивного навчання у ЗВО України, що включають міжнародні та національні правові документи, такі як Конституція України, Закон України «Про освіту», Закон України «Про вищу освіту», Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а також відповідні постанови Кабінету Міністрів України.
Здійснено аналіз ключових положень цих документів, що регулюють права осіб з ООП на здобуття вищої освіти, створення доступного освітнього середовища, підтримку студентів з інвалідністю через адаптацію освітнього процесу, безбар’єрний доступ до інфраструктури та використання спеціальних навчальних методик і технологій. Окремо висвітлено положення Постанови Кабінету Міністрів України «Порядок організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти», що визначає механізми підтримки інклюзивного освітнього середовища у ЗВО.
Розглянуто принципи універсального дизайну та розумного пристосування у сфері освіти відповідно до норм ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд». Проаналізовано вплив Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року на формування інклюзивної освітньої політики в Україні.
Дослідження базується на системному підході до аналізу правових основ забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО, використано загальнонаукові методи, зокрема порівняльний аналіз законодавчих і науково-методичних джерел. Висновки статті підкреслюють необхідність удосконалення нормативно-правового регулювання інклюзивного навчання, адаптації освітнього середовища та розвитку механізмів підтримки студентів з ООП для реалізації принципу рівного доступу до вищої освіти в Україні.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Факультет фізичного виховання та спорту > Кафедра фізичної культури та базової загальновійськової підготовки |
Користувач: | Оксана Бородіна |
Дата подачі: | 09 Вер 2025 12:04 |
Оновлення: | 09 Вер 2025 12:04 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45219 |
ДСТУ 8302:2015: | Бородіна О. С., Кузьменко В. Й. Правові основи забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО в Україні: аналіз чинного законодавства. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2025. № 103. С. 17–21. DOI: 10.31392/UDU-nc.series5.2025.103.03. |