Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Сутність й особливості перцептивно-емпатійного компоненту емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкової школи

Басюк Н. А.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5007-276X (2025) Сутність й особливості перцептивно-емпатійного компоненту емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкової школи. Наукові інновації та передові технології. № 49. С. 1623–1632. ISSN 2786-5274. DOI: 10.52058/2786-5274-2025-9(49)-1623-1632.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (280kB) | Preview

Анотація

У статті розглядаються питання значимості перцептивно-емпатійного компоненту як складової емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи для організації ефективної та якісної педагогічної взаємодії, його зміст і характерологічні особливості. Авторкою обґрунтовано, що перцептивно-емпатійний компонент відіграє ключову роль у процесі розуміння емоцій інших людей. Доведено, що він відповідає за сприйняття емоційної інформації, яка надходить від оточуючих людей, її декодування і формування емоційних реакцій майбутнього педагога на емоції інших.

Перцептивно-емпатійний компонент емоційного інтелекту ґрунтується на психологічних механізмах перцепції та емпатії. Перцепція включає сприймання емоційних переживань за зовнішніми експресивними ознаками (мімікою, жестами, рухами, мовленням, загальною поведінкою), емоційне оцінювання іншої людини і створення психологічного образу-уявлення об’єкта спостереження, який впливає на подальше спілкування і взаємодію та допомагає педагогу вибудувати власні стратегії поведінки відносно нього. Звертається увага на особистісні фактори, які можуть ускладнювати сприймання емоцій іншої людини: емоційний стан спостерігача на момент сприймання, природні схильності, дезадаптивні емоційні схеми тощо. Важливими складовими емпатійного процесу є ідентифікація спостерігача зі спостережуваним на рівні емоцій та виникнення емпатії, яка може проявлятися у формі співпереживання, співчуття або ж емпатичних дій.

Встановлено, що перцептивно-емпатійний компонент емоційного інтелекту – це здатність, в якій переплітаються соціально-перцептивні, інтелектуальні та емпатійно-поведінкові процеси. Вона проявляється у спроможності майбутніх учителів початкової школи виявляти, сприймати, інтерпретувати емоції та емоційні стани інших людей, відчувати їхній душевний стан, пройматися їхніми почуттями, швидко й адекватно реагувати на емоційні прояви оточуючих, співчувати й співпереживати їм, визначати мотиви їх дій і вчинків, адаптувати власну поведінку під емоції й почуття вихованців, проявляти емпатичні педагогічні дії і, враховуючи емоційні стани учасників освітнього процесу, добирати ефективні методи взаємодії.

Тип ресурсу: Стаття
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра початкової освіти та культури фахової мови
Користувач: Кафедра початкової освіти та культури фахової мови
Дата подачі: 23 Вер 2025 12:52
Оновлення: 23 Вер 2025 12:54
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45325
ДСТУ 8302:2015: Басюк Н. А. Сутність й особливості перцептивно-емпатійного компоненту емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкової школи. Наукові інновації та передові технології. 2025. № 49. С. 1623–1632. DOI: 10.52058/2786-5274-2025-9(49)-1623-1632.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу