Басюк Н. А.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5007-276X
(2025)
Сутність й особливості перцептивно-емпатійного компоненту емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкової школи.
Наукові інновації та передові технології. № 49.
С. 1623–1632.
ISSN 2786-5274.
DOI: 10.52058/2786-5274-2025-9(49)-1623-1632.
1.pdf
Завантажити (280kB) | Preview
Анотація
У статті розглядаються питання значимості перцептивно-емпатійного компоненту як складової емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи для організації ефективної та якісної педагогічної взаємодії, його зміст і характерологічні особливості. Авторкою обґрунтовано, що перцептивно-емпатійний компонент відіграє ключову роль у процесі розуміння емоцій інших людей. Доведено, що він відповідає за сприйняття емоційної інформації, яка надходить від оточуючих людей, її декодування і формування емоційних реакцій майбутнього педагога на емоції інших.
Перцептивно-емпатійний компонент емоційного інтелекту ґрунтується на психологічних механізмах перцепції та емпатії. Перцепція включає сприймання емоційних переживань за зовнішніми експресивними ознаками (мімікою, жестами, рухами, мовленням, загальною поведінкою), емоційне оцінювання іншої людини і створення психологічного образу-уявлення об’єкта спостереження, який впливає на подальше спілкування і взаємодію та допомагає педагогу вибудувати власні стратегії поведінки відносно нього. Звертається увага на особистісні фактори, які можуть ускладнювати сприймання емоцій іншої людини: емоційний стан спостерігача на момент сприймання, природні схильності, дезадаптивні емоційні схеми тощо. Важливими складовими емпатійного процесу є ідентифікація спостерігача зі спостережуваним на рівні емоцій та виникнення емпатії, яка може проявлятися у формі співпереживання, співчуття або ж емпатичних дій.
Встановлено, що перцептивно-емпатійний компонент емоційного інтелекту – це здатність, в якій переплітаються соціально-перцептивні, інтелектуальні та емпатійно-поведінкові процеси. Вона проявляється у спроможності майбутніх учителів початкової школи виявляти, сприймати, інтерпретувати емоції та емоційні стани інших людей, відчувати їхній душевний стан, пройматися їхніми почуттями, швидко й адекватно реагувати на емоційні прояви оточуючих, співчувати й співпереживати їм, визначати мотиви їх дій і вчинків, адаптувати власну поведінку під емоції й почуття вихованців, проявляти емпатичні педагогічні дії і, враховуючи емоційні стани учасників освітнього процесу, добирати ефективні методи взаємодії.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра початкової освіти та культури фахової мови |
Користувач: | Кафедра початкової освіти та культури фахової мови |
Дата подачі: | 23 Вер 2025 12:52 |
Оновлення: | 23 Вер 2025 12:54 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45325 |
ДСТУ 8302:2015: | Басюк Н. А. Сутність й особливості перцептивно-емпатійного компоненту емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкової школи. Наукові інновації та передові технології. 2025. № 49. С. 1623–1632. DOI: 10.52058/2786-5274-2025-9(49)-1623-1632. |