Басюк Н. А.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5007-276X
(2025)
Університет як середовище формування емоційно-інтелектуального педагога.
Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. № 220.
С. 116–121.
ISSN 2415-7988.
DOI: 10.36550/2415-7988-2025-1-220-116-121.
1.pdf
Завантажити (219kB) | Preview
Анотація
У статті розглянуто актуальну проблему освітнього середовища як ключового фактору розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи в умовах університету. Розглянуто підходи Дж. Г. Ньюмена, К. Ясперса, Я. Пелікана, Х. Ортега-і-Гассета та інших науковців до особливостей освітнього середовища, які змінювалися протягом століть під впливом різних факторів. З’ясовано, що в університетах минулого першорядне місце відводилось інтелектуальній складовій. Емоційно-психологічна складова, міжособистісна взаємодія між учасниками освітнього процесу, культурні чинники, хоча й були присутні в освітньому середовищі, проте їм не приділялось належної уваги, що часто призводило до низької ефективності навчання й виховання. На основі теоретичного аналізу джерел встановлено, що від суттєвого наповнення і структурних компонентів освітнього середовища університету залежить якість освіти, загальна культура та професійне становлення випускника закладу вищої педагогічної освіти.
Виявлено, що освітнє середовище університету характеризується з різних позицій: як ресурс якості вищої освіти; як узагальнений, сукупний, інтегрований, цілісний фактор розвитку особистості; як складна система взаємопов’язаних умов, засобів, факторів, ресурсів, які впливають на процес навчання й розвитку здобувачів освіти; як джерело професійного й особистісного досвіду, стимул самореалізації майбутнього фахівця. Запропоновано авторське визначення освітнього середовища університету, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи. Під ним розуміється педагогічно сконструйований комплекс умов (соціальних, емоційно-психологічних, організаційно-педагогічних, духовно-моральних, предметно-чуттєвих) і впливів, які емоційно та інтелектуально наповнюють життєпростір майбутніх учителів початкової школи, стимулюючи їх до міжособистісної взаємодії й активізуючи процеси самоусвідомлення, саморегуляції й співпереживання, надають можливість, а також зумовлюють ефективний розвиток емоційного інтелекту та особистісно-професійне становлення. Розроблено структуру освітнього середовища університету, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи, й охарактеризовано структурні компоненти, серед яких просторово-предметний, соціально-особистісний, ціннісно-смисловий, емоційно-орієнтований і змістово-методичний.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | університет, освітнє середовище, емоційний інтелект, майбутні вчителі початкової школи |
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра початкової освіти та культури фахової мови |
Користувач: | Кафедра початкової освіти та культури фахової мови |
Дата подачі: | 24 Вер 2025 07:46 |
Оновлення: | 24 Вер 2025 07:48 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45327 |
ДСТУ 8302:2015: | Басюк Н. А. Університет як середовище формування емоційно-інтелектуального педагога. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. № 220. С. 116–121. DOI: 10.36550/2415-7988-2025-1-220-116-121. |