Електронна бібліотека Житомирського державного університету

Педагогічний потенціал образотворчого мистецтва у розвитку креативного мислення школярів

Піддубна О. М.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5937-0677, Базильчук Л. В.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1582-753X, Дробот Б. В.ORCID: https://orcid.org/0009-0009-8147-3486 (2025) Педагогічний потенціал образотворчого мистецтва у розвитку креативного мислення школярів. Вісник науки та освіти. № 39. С. 1616–1632. ISSN 2786-6165. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-9(39)-1616-1632.

[thumbnail of 1.pdf]
Preview
Текст
1.pdf

Завантажити (397kB) | Preview

Анотація

У статті висвітлено педагогічний потенціал образо- творчого мистецтва у розвитку креативного мислення школярів. Актуальність дослідження зумовлена зростаючими вимогами сучасного суспільства до творчості й інноваційності молодого покоління. Визначено, що образотворче мистецтво в освітньому процесі не лише формує естетичні цінності, а й виступає потужним інструментом розвитку здібностей аналізувати, інтерпретувати, ставити запитання та генерувати нові ідеї у школярів. У ході дослідження проаналізовано наукові праці, присвячені проблемі розвитку творчого мислення (психолого-педагогічні підходи та методики) та узагальнено досвід використання образотворчого мистецтва для стимулювання креативності учнів. Виокремлено невирішені аспекти, зокрема потребу удосконалення педагогічних методів інтеграції мистецтва для розвитку творчих здібностей. Мета статті полягає у теоретичному обґрунтуванні ролі образотворчого мистецтва як засобу розвитку креативного мислення школярів та визначенні ефективних педагогічних підходів для реалізації цього потенціалу. У даній наукові статті застосовано теоретичні методи: аналіз літературних джерел, порівняння та узагальнення даних досліджень; емпіричні методи: спостереження за творчою діяльністю учнів на уроках мистецтва, анкетування вчителів. Результати дослідження визначають, що образотворче мистецтво забезпечує розвивальне середовище, що стимулює уяву, емоційне переживання та дивергентне мислення учнів. Зокрема, творчі завдання на уроках мистецтва (малювання з уяви, колажування, ілюстрування казок тощо) тренують гнучкість і оригінальність мислення, уміння бачити альтернативні рішення. Встановлено, що систематичне залучення мистецьких практик сприяє статистично значущому підвищенню показників креативного мислення школярів. У висновках зазначено, що образотворче мистецтво має значний педагогічний потенціал у формуванні креативного мислення учнів, що проявляється через розвиток їхньої фантазії, асоціативності, емоційної чутливості та здатності до творчого вирішення проблем. Перспективи подальших досліджень убачаються у розробленні інтегрованих мистецьких методик для розвитку креативності та впровадженні тренінгів з креативного мислення у практику шкільної художньо-естетичної освіти.

Тип ресурсу: Стаття
Ключові слова: креативне мислення, образотворче мистецтво, творчі здібності, шкільна освіта, розвиток творчості
Класифікатор: L Освіта > L Освіта (Загальне)
Відділи: Інститут педагогіки > Кафедра образотворчого мистецтва та дизайну
Користувач: Оксана Піддубна
Дата подачі: 09 Жовт 2025 11:57
Оновлення: 09 Жовт 2025 11:58
URI: https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45447
ДСТУ 8302:2015: Піддубна О. М., Базильчук Л. В., Дробот Б. В. Педагогічний потенціал образотворчого мистецтва у розвитку креативного мислення школярів. Вісник науки та освіти. 2025. № 39. С. 1616–1632. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-9(39)-1616-1632.

Дії ​​(потрібно ввійти)

Оглянути опис ресурсу
Оглянути опис ресурсу