Самборська О. В.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1460-8311, Кушнір Т. І.
ORCID: https://orcid.org/0009-0005-2478-828X, Васильєва К. В.
ORCID: https://orcid.org/0009-0002-4976-8822
(2025)
Місце народного мистецтва в академічному дискурсі: проблеми інтерпретації та класифікації.
Вісник науки та освіти. № 39.
С. 2190–2204.
ISSN 2786-6165.
DOI: 10.52058/2786-6165-2025-9(39)-2190-2204.
1.pdf
Завантажити (357kB) | Preview
Анотація
У статті автори розглядають сучасний академічний дискурс навколо народної творчості, висвітлюючи ключові питання її інтерпретації та класифікації в науковому контексті. Народне мистецтво, що є невід’ємною частиною культурної спадщини, аналізується як багатогранне явище, яке охоплює декоративно-прикладне мистецтво, народну музику, танці, усну словесність, а також традиційні ремесла, ритуали та звичаї. У роботі підкреслюється, що сучасне вивчення цих форм потребує інтеграції різноманітних методологічних підходів, зокрема фольклористичного, мистецтвознавчого, етнографічного та антропологічного, що дозволяє вийти за межі суто естетичного аналізу та заглибитися у соціальні, культурні та історичні функції народного мистецтва.
Одним із центральних аспектів дослідження є проблематика класифікації народної творчості. Автори вказують на складність розробки універсальних критеріїв через множинність її проявів, регіональні відмінності та постійну взаємодію з професійним мистецтвом. Наприклад, обговорюється, як регіональні особливості, сформовані під впливом унікального природного та історичного середовища, створюють унікальні локальні традиції, що вимагають індивідуального підходу. Також розглядається взаємопроникнення академічного та народного мистецтва, зокрема аналізується, як народні мотиви та сюжети впливають на творчість відомих живописців, композиторів та письменників, збагачуючи професійне мистецтво новими ідеями та образами.
У статті особливу увагу приділено інтерпретації традиційних форм у сучасних культурних умовах. Автори обговорюють, як народна творчість сприймається суспільством сьогодні, стикаючись із викликами глобалізації та комерціалізації. Розглядаються методологічні складнощі вивчення «живої традиції», яка постійно трансформується та адаптується до нових реалій, а також проблеми автентичності та збереження оригінальних форм. Висвітлюється питання про те, як народне мистецтво може бути використане як інструмент формування культурної ідентичності та пам’яті, особливо в контексті освітніх програм, спрямованих на збереження нематеріальної спадщини.
Підсумовуючи, автори наголошують на важливості розробки ефективних механізмів популяризації народного мистецтва серед молоді. Вони пропонують нові підходи, що поєднують традиційні форми з сучасними медіа та технологіями, а також підкреслюють, що залучення молоді до вивчення та практики народних ремесл, музики та танців є критично важливим для забезпечення спадкоємності поколінь. Це сприятиме не лише збереженню культурних надбань, а й розвитку творчого потенціалу та національної свідомості.
Підсумовуючи, у статті робиться висновок про необхідність комплексного, міждисциплінарного підходу до досліджень, що поєднує методи історії, етнографії, мистецтвознавства, антропології, соціології та культурології, для створення цілісного уявлення про роль народного мистецтва в культурному просторі та визначення перспективних напрямків його вивчення та збереження.
Тип ресурсу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | народне мистецтво, академічний дискурс, інтерпретація мистецтва, класифікація культурних явищ, традиційна культура, культурна спадщина, етнографія, декоративно-прикладне мистецтметоди аналізу мистецтва, культурологічний підхід, дослідження фольклору, міждисциплінарний аналіз, збереження культурних традицій, народний спів, етнокультурологія, декоративне мистецтво, художні вироби |
Класифікатор: | L Освіта > L Освіта (Загальне) |
Відділи: | Інститут педагогіки > Кафедра образотворчого мистецтва та дизайну |
Користувач: | Крістіна Васильєва |
Дата подачі: | 09 Жовт 2025 12:05 |
Оновлення: | 09 Жовт 2025 12:06 |
URI: | https://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/45449 |
ДСТУ 8302:2015: | Самборська О. В., Кушнір Т. І., Васильєва К. В. Місце народного мистецтва в академічному дискурсі: проблеми інтерпретації та класифікації. Вісник науки та освіти. 2025. № 39. С. 2190–2204. DOI: 10.52058/2786-6165-2025-9(39)-2190-2204. |